Lapset ja ohjelmointi lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen

Lapsia varten on tehty erilaisia ohjelmointiympäristöjä, jotka auttavat heitä oppimaan kaikille hyödyllistä ohjelmoinnillista ajattelua. Ohjelmoinnilliseen ajatteluun kuuluu erilaisia ohjelmoinnin konsepteja ja sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi ongelmanratkaisuun. Lapsille tarkoitettuja ohjelmointi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Turunen, Pinja
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64026
_version_ 1826225813618425856
author Turunen, Pinja
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turunen, Pinja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turunen, Pinja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turunen, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Lapsia varten on tehty erilaisia ohjelmointiympäristöjä, jotka auttavat heitä oppimaan kaikille hyödyllistä ohjelmoinnillista ajattelua. Ohjelmoinnilliseen ajatteluun kuuluu erilaisia ohjelmoinnin konsepteja ja sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi ongelmanratkaisuun. Lapsille tarkoitettuja ohjelmointiympäristöjä voidaan jakaa erilaisiin luokkiin. Tässä tutkielmassa lapsille tarkoitettuja ohjelmointiympäristöjä on jaettu ensin sen mukaan, onko niiden päätavoitteena opettaa ohjelmointia vai onko ohjelmoinnin oppiminen sivutuote jonkin muun tavoitteen edistämiselle. Näistä päätavoitteelliset eli opettavat järjestelmät jaetaan eteenpäin ohjelmakoodin päämuodon mukaan tekstuaalisiin, visuaalisiin, tekstuaalisgraafisiin, esittäviin, konkreettisiin sekä valikollisiin ja arvollisiin ohjelmointiympäristöihin. Sivutavoitteellisissa eli voimaannuttavissa ohjelmointiympäristöissä sen sijaan hyödynnetään monimuotoisempia tapoja harjoitella ohjelmointiin liittyviä konsepteja joko käyttämällä vaihtoehtoisia tapoja ohjelmoida tai parantelemalla muita aktiviteetteja ohjelmoinnin avulla. Different kinds of programming environments have been made for children that help them learn computational thinking, which is a useful skill for everyone. Computational thinking consists of different programming concepts and it is used, for example, in problem solving. Programming environments for children can be categorized into different groups. In this paper, programming environments for children have first been separated based on whether learning to program is the main goal or is learning to program a side product of advancing another goal. Those with learning to program as their main goal, which are called teaching systems, are further categorized based on the main form of coding into textual, visual, textual-graphical, tangible, menu-based and value-based programming environments. Those with learning to program as their secondary goal, which are called empowering systems, use more diverse ways to practice programming concepts by either using alternative ways of programming or enhancing other activities with programming.
first_indexed 2024-09-11T08:50:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lakanen, Antti-Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-17T07:08:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-17T07:08:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lapsia varten on tehty erilaisia ohjelmointiymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4, jotka auttavat heit\u00e4 oppimaan kaikille hy\u00f6dyllist\u00e4 ohjelmoinnillista ajattelua. Ohjelmoinnilliseen ajatteluun kuuluu erilaisia ohjelmoinnin konsepteja ja sit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi ongelmanratkaisuun. Lapsille tarkoitettuja ohjelmointiymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 voidaan jakaa erilaisiin luokkiin. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa lapsille tarkoitettuja ohjelmointiymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 on jaettu ensin sen mukaan, onko niiden p\u00e4\u00e4tavoitteena opettaa ohjelmointia vai onko ohjelmoinnin oppiminen sivutuote jonkin muun tavoitteen edist\u00e4miselle. N\u00e4ist\u00e4 p\u00e4\u00e4tavoitteelliset eli opettavat j\u00e4rjestelm\u00e4t jaetaan eteenp\u00e4in ohjelmakoodin p\u00e4\u00e4muodon mukaan tekstuaalisiin, visuaalisiin, tekstuaalisgraafisiin, esitt\u00e4viin, konkreettisiin sek\u00e4 valikollisiin ja arvollisiin ohjelmointiymp\u00e4rist\u00f6ihin. Sivutavoitteellisissa eli voimaannuttavissa ohjelmointiymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 sen sijaan hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n monimuotoisempia tapoja harjoitella ohjelmointiin liittyvi\u00e4 konsepteja joko k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 vaihtoehtoisia tapoja ohjelmoida tai parantelemalla muita aktiviteetteja ohjelmoinnin avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Different kinds of programming environments have been made for children that help them learn computational thinking, which is a useful skill for everyone. Computational thinking consists of different programming concepts and it is used, for example, in problem solving. Programming environments for children can be categorized into different groups. In this paper, programming environments for children have first been separated based on whether learning to program is the main goal or is learning to program a side product of advancing another goal. Those with learning to program as their main goal, which are called teaching systems, are further categorized based on the main form of coding into textual, visual, textual-graphical, tangible, menu-based and value-based programming environments. Those with learning to program as their secondary goal, which are called empowering systems, use more diverse ways to practice programming concepts by either using alternative ways of programming or enhancing other activities with programming.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-17T07:08:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-17T07:08:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmoinnillinen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiymp\u00e4rist\u00f6t ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905172655", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmointiymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64026
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81dfc9aa-9c3f-43df-9693-85d0f8356794\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905172655.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Pinja Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen ohjelmoinnillinen ajattelu Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 lapset (ikäryhmät) ohjelmointi ohjelmointiympäristö
title Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen
title_full Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen
title_fullStr Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen
title_full_unstemmed Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen
title_short Lapset ja ohjelmointi
title_sort lapset ja ohjelmointi lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen
title_sub lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen
title_txtP Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen
topic ohjelmoinnillinen ajattelu Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 lapset (ikäryhmät) ohjelmointi ohjelmointiympäristö
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka lapset (ikäryhmät) ohjelmoinnillinen ajattelu ohjelmointi ohjelmointiympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64026 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905172655
work_keys_str_mv AT turunenpinja lapsetjaohjelmointilapsilletarkoitetutohjelmointiympäristötjaohjelmoinnillisenajatt