Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla

Pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka oppilaat kokevat osallisuuden tunteensa liikuntatunnilla ja miten se on yhteydessä oppilaiden viihtyvyyteen ja koettuun pätevyyteen liikuntatunneilla. Aiempien tutkimusten perusteella oppilaiden viihtyvyyttä liikuntatunneilla voidaan pa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lamminsivu, Paavo
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64016
_version_ 1826225781571846144
author Lamminsivu, Paavo
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lamminsivu, Paavo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lamminsivu, Paavo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lamminsivu, Paavo
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka oppilaat kokevat osallisuuden tunteensa liikuntatunnilla ja miten se on yhteydessä oppilaiden viihtyvyyteen ja koettuun pätevyyteen liikuntatunneilla. Aiempien tutkimusten perusteella oppilaiden viihtyvyyttä liikuntatunneilla voidaan parantaa lisäämällä oppilaiden osallisuuden tunnetta liikuntatunneilla. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että pojat kokevat enemmän autonomian tunnetta liikuntatunneilla sekä oman fyysisen pätevyyden tunteensa korkeammaksi kuin tytöt. Tutkimuksen kohdejoukko koostui 7,8 ja 9. luokkalaisista sekä yhdestä lukioryhmästä (n =78). Aineisto kerättiin syksyn 2018 aikana. Oppilaat vastasivat kyselytutkimukseen liikuntatuntien aluksi. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin. Analysoitiin käytettiin IBM SPSS Statistics version 24-ohjelmaa. Tutkimusta analysoitiin Pearsonin korrelaatiokerroin-testin, ristiintaulukoinnin, khin neliö-testin, riippumattomien otosten t-testin ja 1-suuntaisen varianssianalyysin (ANOVA) avulla. Mittareina käytettiin valmiiksi luotettaviksi ja toimiviksi todettuja mittareita (3). Tutkimus osoitti, että osallisuus korreloi liikuntatunneilla viihtymisen ja fyysisen pätevyyden tunteen kanssa. Lineaarinen riippuvuus oli kohtalaista. Voimakkaimmin korreloivat viihtyminen ja pätevyyden tunne (r=0,72). Pojat kokivat liikunnantunneilla enemmän osallisuuden tunnetta, viihtyivät paremmin ja kokivat fyysisen pätevyytensä korkeammaksi kuin tytöt. Poikien ja tyttöjen välinen ero oli osallisuuden osalta tilastollisesti melkein merkitsevä (p=0,06). Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että liikunnanopettajan tulisi ottaa huomioon oppilaiden omat toiveet ja mielipiteet sekä pystyä vastaamaan oppilaiden toiveisiin. Lisäksi liikunnanopettajan tulisi mahdollistaa oppilaiden viihtyminen liikuntatunneilla tukemalla oppilaiden tunnetta fyysisestä pätevyydestään. Liikunnanopettajana esimerkiksi oikeanlaisen palautteenantamisen merkitys korostuu, jotta oppilaat kokevat omat liikuntataitonsa myönteisemmiksi. Tyttöjen liikunnanopetuksessa pitäisi keskittyä keinoihin, joilla tuetaan tyttöjen viihtymisen edellytyksiä eli tyttöjen osallisuuden tunnetta ja ajatuksia omasta kyvykkyydestään. The purpose of this study was to examine how pupils experience their sense of involvement, and how it is connected with enjoyment and perceived competence in physical education. Previous studies have showed that pupils' enjoyment in physical education lessons can be improved by increasing their sense of involvement during the lessons. Previous studies also show that boys experience a stronger sense of autonomy as well as evaluate the sense of their own physical competence higher than girls. The quantitative data consisted of seventh, eight and ninth-grade students as well as one group from upper secondary school (n=78). The data was collected during autumn 2018. Pupils answered a questionnaire at the beginning of physical education lessons. The study was quantitative, the data was analysed using statistical methods, and operated with IBM SPSS Statistics version 24-program. Analysis of the data was accomplished with Pearson Correlation, Cross tabulation, Chi-Square test, Independent Samples T Test and One-Way ANOVA. Indi- cators used for the measurements were previously established reliable and functional. The results indicated that pupils' involvement correlated with their enjoyment and perceived physical competence. Linear dependency was moderate. The strongest correlations were found between enjoyment and perceived competence. (r=0,72). Boys experienced higher involvement, enjoyment and perceived competence levels than girls. The difference between boys and girls regarding involvement was statistically almost significant (p=0,06). Based on the results, it appears that physical education teachers should consider pupils' expectations and opinions and respond to their wishes. Teachers should also enable pupils' enjoyment by supporting their sense of their perceived physical competence. Pupils' experiences of their physical competence will be of higher level if the physical education teacher gives them suitable feedback. In physical education for girls it is important to focus on methods to support the girls' enjoyment: giving them a stronger sense of involvement and supporting their sense of perceived competence.
first_indexed 2019-09-20T09:13:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lamminsivu, Paavo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-17T06:46:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-17T06:46:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64016", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvitta\u0308a\u0308, kuinka oppilaat kokevat osallisuuden tunteensa liikuntatunnilla ja miten se on yhteydessa\u0308 oppilaiden viihtyvyyteen ja koettuun pa\u0308tevyyteen liikuntatunneilla. Aiempien tutkimusten perusteella oppilaiden viihtyvyytta\u0308 liikuntatunneilla voidaan parantaa lisa\u0308a\u0308ma\u0308lla\u0308 oppilaiden osallisuuden tunnetta liikuntatunneilla. Aiemmat tutkimukset osoittavat, etta\u0308 pojat kokevat enemma\u0308n autonomian tunnetta liikuntatunneilla seka\u0308 oman fyysisen pa\u0308tevyyden tunteensa korkeammaksi kuin tyto\u0308t.\n\nTutkimuksen kohdejoukko koostui 7,8 ja 9. luokkalaisista seka\u0308 yhdesta\u0308 lukioryhma\u0308sta\u0308 (n =78). Aineisto kera\u0308ttiin syksyn 2018 aikana. Oppilaat vastasivat kyselytutkimukseen liikuntatuntien aluksi. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja aineisto analysoitiin ma\u0308a\u0308ra\u0308llisin menetelmin. Analysoitiin ka\u0308ytettiin IBM SPSS Statistics version 24-ohjelmaa. Tutkimusta analysoitiin Pearsonin korrelaatiokerroin-testin, ristiintaulukoinnin, khin nelio\u0308-testin, riippumattomien otosten t-testin ja 1-suuntaisen varianssianalyysin (ANOVA) avulla. Mittareina ka\u0308ytettiin valmiiksi luotettaviksi ja toimiviksi todettuja mittareita (3).\n\nTutkimus osoitti, etta\u0308 osallisuus korreloi liikuntatunneilla viihtymisen ja fyysisen pa\u0308tevyyden tunteen kanssa. Lineaarinen riippuvuus oli kohtalaista. Voimakkaimmin korreloivat viihtyminen ja pa\u0308tevyyden tunne (r=0,72). Pojat kokivat liikunnantunneilla enemma\u0308n osallisuuden tunnetta, viihtyiva\u0308t paremmin ja kokivat fyysisen pa\u0308tevyytensa\u0308 korkeammaksi kuin tyto\u0308t. Poikien ja tytto\u0308jen va\u0308linen ero oli osallisuuden osalta tilastollisesti melkein merkitseva\u0308 (p=0,06).\n\nTulosten perusteella na\u0308ytta\u0308isi silta\u0308, etta\u0308 liikunnanopettajan tulisi ottaa huomioon oppilaiden omat toiveet ja mielipiteet seka\u0308 pystya\u0308 vastaamaan oppilaiden toiveisiin. Lisa\u0308ksi liikunnanopettajan tulisi mahdollistaa oppilaiden viihtyminen liikuntatunneilla tukemalla oppilaiden tunnetta fyysisesta\u0308 pa\u0308tevyydesta\u0308a\u0308n. Liikunnanopettajana esimerkiksi oikeanlaisen palautteenantamisen merkitys korostuu, jotta oppilaat kokevat omat liikuntataitonsa myo\u0308nteisemmiksi. Tytto\u0308jen liikunnanopetuksessa pita\u0308isi keskittya\u0308 keinoihin, joilla tuetaan tytto\u0308jen viihtymisen edellytyksia\u0308 eli tytto\u0308jen osallisuuden tunnetta ja ajatuksia omasta kyvykkyydesta\u0308a\u0308n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to examine how pupils experience their sense of involvement, and how it is connected with enjoyment and perceived competence in physical education. Previous studies have showed that pupils' enjoyment in physical education lessons can be improved by increasing their sense of involvement during the lessons. Previous studies also show that boys experience a stronger sense of autonomy as well as evaluate the sense of their own physical competence higher than girls.\n\nThe quantitative data consisted of seventh, eight and ninth-grade students as well as one group from upper secondary school (n=78). The data was collected during autumn 2018. Pupils answered a questionnaire at the beginning of physical education lessons. The study was quantitative, the data was analysed using statistical methods, and operated with IBM SPSS Statistics version 24-program. Analysis of the data was accomplished with Pearson Correlation, Cross tabulation, Chi-Square test, Independent Samples T Test and One-Way ANOVA. Indi- cators used for the measurements were previously established reliable and functional.\n\nThe results indicated that pupils' involvement correlated with their enjoyment and perceived physical competence. Linear dependency was moderate. The strongest correlations were found between enjoyment and perceived competence. (r=0,72). Boys experienced higher involvement, enjoyment and perceived competence levels than girls. The difference between boys and girls regarding involvement was statistically almost significant (p=0,06).\n\nBased on the results, it appears that physical education teachers should consider pupils' expectations and opinions and respond to their wishes. Teachers should also enable pupils' enjoyment by supporting their sense of their perceived physical competence. Pupils' experiences of their physical competence will be of higher level if the physical education teacher gives them suitable feedback. In physical education for girls it is important to focus on methods to support the girls' enjoyment: giving them a stronger sense of involvement and supporting their sense of perceived competence.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-17T06:46:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-17T06:46:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu autonomia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu pa\u0308tevyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun p\u00e4tevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905172647", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64016
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e1276e3-d802-4383-a768-a866a6bfb496\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905172647.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lamminsivu, Paavo Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla koettu autonomia koettu pätevyys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta osallisuus viihtyvyys
title Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla
title_full Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla
title_fullStr Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla
title_full_unstemmed Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla
title_short Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla
title_sort oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla
title_txtP Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla
topic koettu autonomia koettu pätevyys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta osallisuus viihtyvyys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koettu autonomia koettu pätevyys koululiikunta osallisuus viihtyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64016 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905172647
work_keys_str_mv AT lamminsivupaavo oppilaidenkoetunautonomianyhteyskoettuunpätevyyteenjaviihtymiseenliikuntatunneil