”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä

Tällä tutkimuksella on selvitetty lasten omia kokemuksia päiväkotien piirihetkistä. Tutkimuksen lähtökohtina ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä lasten vanhempien keskustelut aiheesta. Aiheesta on keskusteltu julkisessa keskustelussa sekä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä, mutta asias...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Veikkolainen, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63969
_version_ 1826225804263030784
author Veikkolainen, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Veikkolainen, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Veikkolainen, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Veikkolainen, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tällä tutkimuksella on selvitetty lasten omia kokemuksia päiväkotien piirihetkistä. Tutkimuksen lähtökohtina ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä lasten vanhempien keskustelut aiheesta. Aiheesta on keskusteltu julkisessa keskustelussa sekä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä, mutta asiasta ei ole useimmiten keskusteltu lasten kanssa. Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimuksen tutkimusote on fenomenologinen. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Otantaan valittiin kuusi lasta, iältään 4-6 vuotiaita. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin, luokittelemalla. Tutkimuksessa selvisi, että piirihetket ovat pääasiassa lasten mielestä mukavia. Lasten kertomuksissa korostuivat hyvin perinteiset piirihetkien toiminnat ja niiden merkityksellisyys lapsille. Lapset kertoivat myös erilaisista asioista, joita piirihetkillä tehdään ja joista he pitävät. Tuloksissa tuli myös esille lasten mielestä piirihetkien negatiivisia puolia, kuten esimerkiksi, että piireillä ei aivan joka kerta jaksa olla. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että aiheesta tulee tehdä laajempaa sekä tarkempaa tutkimusta ennen kuin voidaan todeta, että kuinka piirihetkiä tulee järjestää. Erityisesti voidaan huomata, että varhaiskasvatusta suunnittelevien ja kehittävien ammattilaisten tulisi ottaa piirihetkien suunnitteluun mukaan myös lapset ja rakentaa piirihetkien toimintaa yhdessä heidän kanssaan lasten osallisuus ja aktiivinen toimijuus huomioiden.
first_indexed 2019-09-20T09:13:59Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltoper\u00e4, Kaisu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Veikkolainen, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-15T09:40:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-15T09:40:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63969", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella on selvitetty lasten omia kokemuksia p\u00e4iv\u00e4kotien piirihetkist\u00e4. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtina ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten sek\u00e4 lasten vanhempien keskustelut aiheesta. Aiheesta on keskusteltu julkisessa keskustelussa sek\u00e4 varhaiskasvatuksen toimintaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, mutta asiasta ei ole useimmiten keskusteltu lasten kanssa. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4 ja tutkimuksen tutkimusote on fenomenologinen. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Otantaan valittiin kuusi lasta, i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 4-6 vuotiaita. Aineiston analyysi on toteutettu aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin, luokittelemalla. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 piirihetket ovat p\u00e4\u00e4asiassa lasten mielest\u00e4 mukavia. Lasten kertomuksissa korostuivat hyvin perinteiset piirihetkien toiminnat ja niiden merkityksellisyys lapsille. Lapset kertoivat my\u00f6s erilaisista asioista, joita piirihetkill\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n ja joista he pit\u00e4v\u00e4t. Tuloksissa tuli my\u00f6s esille lasten mielest\u00e4 piirihetkien negatiivisia puolia, kuten esimerkiksi, ett\u00e4 piireill\u00e4 ei aivan joka kerta jaksa olla. Tutkimustulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 aiheesta tulee tehd\u00e4 laajempaa sek\u00e4 tarkempaa tutkimusta ennen kuin voidaan todeta, ett\u00e4 kuinka piirihetki\u00e4 tulee j\u00e4rjest\u00e4\u00e4. Erityisesti voidaan huomata, ett\u00e4 varhaiskasvatusta suunnittelevien ja kehitt\u00e4vien ammattilaisten tulisi ottaa piirihetkien suunnitteluun mukaan my\u00f6s lapset ja rakentaa piirihetkien toimintaa yhdess\u00e4 heid\u00e4n kanssaan lasten osallisuus ja aktiivinen toimijuus huomioiden.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-15T09:40:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-15T09:40:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "piirihetki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dMiettii v\u00e4h\u00e4ns et mik\u00e4s viikonp\u00e4iv\u00e4 se on\u201d : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905152616", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63969
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9436a3db-1231-4112-8573-6e770abbe345\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905152616.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Veikkolainen, Veera ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä piirihetki Varhaiskasvatus Special Education 104 fenomenologia haastattelut toimijuus päiväkodit varhaiskasvatus osallisuus lapset (ikäryhmät)
title ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
title_full ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
title_fullStr ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
title_full_unstemmed ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
title_short ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on”
title_sort miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
title_sub lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
title_txtP ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
topic piirihetki Varhaiskasvatus Special Education 104 fenomenologia haastattelut toimijuus päiväkodit varhaiskasvatus osallisuus lapset (ikäryhmät)
topic_facet 104 Special Education Varhaiskasvatus fenomenologia haastattelut lapset (ikäryhmät) osallisuus piirihetki päiväkodit toimijuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63969 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152616
work_keys_str_mv AT veikkolainenveera miettiivähänsetmikäsviikonpäiväseonlastenkokemuksiavarhaiskasvatuksenpiirihetk