Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta

Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, suullisesta kielitaidosta. Oppilaiden kiinnostus kieltenopiskelua kohtaan o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liukkonen, Niina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63795
Description
Summary:Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, suullisesta kielitaidosta. Oppilaiden kiinnostus kieltenopiskelua kohtaan on romahtanut, joten on olennaista kartoittaa oppilaiden käsityksiä suullisesta kielitaidosta. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä suullisesta kielitaidosta ja sen pedagogiikasta sekä kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä suullisesta kielitaidosta. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen tutkimussuuntaus on fenomenografia. Tutkimusaineisto koostuu neljän luokanopettajan haastattelusta sekä kyselylomakeaineistosta, jonka tuottamiseen osallistui 49 kuudennen luokan oppilasta. Molemmat aineistot on analysoitu fenomenografisen analyysiprosessin mukaisesti vaiheittain. Luokanopettajien käsitysten mukaan suullinen kielitaito, jossa tärkeää on viestinnällisyys erilaisissa konteksteissa, on osa kielitaidon kokonaisuutta ja sitä tulisi korostaa opetuksessa. Oppilaiden käsitysten mukaisesti suullisia harjoituksia tulisi lisätä ja oppitunneilla pitäisi puhua enemmän englantia. Luokanopettajien täydennyskoulutuksissa olisi syytä huomioida englannin suullisen kielitaidon opettamisen haasteet ja pyrkiä tarjoamaan opettajille keinoja vieraiden kielten monipuoliseen opettamiseen. Oppilaiden näkemysten huomioiminen opetuksen suunnittelussa lisää heidän osallisuuttansa ja motivaatiotansa.