Summary: | Pelaajan pelikentällä tekemillä päätöksillä on valtava merkitys pelin kulkuun. Tehokkaita päätöksiä tekevän pelaajan sanotaan omaavan hyvä pelikäsitys. Tutkimustehtävänä oli pyrkiä kehittämään salibandyn pelikäsitystä arvioiva videotesti, jonka avulla voisi arvioida salibandypelaajien pelikäsitystä. Tutkimuksessa selvitettiin salibandypelaajien seurajoukkueiden tason ja pelaajan maajoukkuetaustan yhteyttä testissä menestymiseen. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin videotestin avulla, tapahtuuko pelaajien pelikäsityksessä muutoksia vuoden aikana.
Tutkimusaineisto kerättiin Eerikkilän Urheiluopistossa kahdessa osassa, elokuussa 2017 sekä elokuussa 2018. Tutkimukseen osallistui yhteensä 226 salibandyn poikapelaajaa, jotka ovat 2002-syntyneitä kenttäpelaajia. Tutkimus toteutettiin osana Eerikkilän Floorball Academy-tapahtumaa, jossa keskeistä on pelaajakehityksen varmistaminen sekä valmentajien osaamisen kehittäminen. Videotesti muodostui 24:stä videoleikkeestä, jotka olivat minun sekä asiantuntijoiden valitsemia tyypillisiä pelitilanteita salibandyssä. Videotestissä pelaajan täytyi videoleikkeiden pysähtyessä pyrkiä valitsemaan neljästä vaihtoehdosta paras tapa jatkaa peliä. Aineiston analysoinnissa käytettiin IBM SPSS-statistics 24-ohjelmaa, jonka avulla tarkasteltiin pääosin aineiston keskiarvoja. Keskiarvojen erojen testaamiseen käytettiin t-testiä.
Tulosten mukaan seurajoukkueiden tasolla ei ollut vaikutusta videotestistä saatuihin pisteisiin. Myöskään pelaajien maajoukkuetaustalla ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä pelaajien pistemäärään videotestistä. Tutkimukseen osallistuneet pelaajat menestyivät paremmin puolustustilanteita koskevissa kysymyksissä kuin hyökkäystilanteita koskevissa kysymyksissä. Ero todettiin tilastollisesti erittäin merkitseväksi. Molempiin tutkimuskertoihin osallistuneiden pelaajien (n=77) pelikäsityksen havaittiin kehittyvän tilastollisesti erittäin merkitsevästi.
Tämän tutkielman kirjallisuuskatsaus on hyödyllinen etenkin maalipelien valmentajille. Kirjallisuuskatsauksessa salibandyä tarkastellaan niin joukkueen kuin yksilönkin näkökulmasta. Tutkielmassa avataan pelikäsityksen erilaisia määritelmiä sekä noviisin ja ekspertin eroja pelikäsityksessä. Pelikäsityksen määrittelyssä sovelletaan constraints-led näkökulmaa. Tässä tutkimuksessa pilotoidun videotestin käyttämistä salibandyn pelikäsityksen arvioimiseen harkitsisin kriittisesti. Mielestäni parhaiten videotesti sopisi valmennuskoulutuksien materiaaliksi.
|