En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö

Monikielisyyden määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut ja aiheuttaa haasteita opetukseen ollen myös mielenkiintoinen ilmiö. Monikieliset luokat tarvitsevat monikielisyyttä tukevaa opetusta. Sen toteuttamiseksi tarvitaan tutkimuksiin perustuvaa tietoa ja tämä tutkimus pyrkiikin kuvaamaan yhtä moni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Volkov, Emilia
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63602
Description
Summary:Monikielisyyden määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut ja aiheuttaa haasteita opetukseen ollen myös mielenkiintoinen ilmiö. Monikieliset luokat tarvitsevat monikielisyyttä tukevaa opetusta. Sen toteuttamiseksi tarvitaan tutkimuksiin perustuvaa tietoa ja tämä tutkimus pyrkiikin kuvaamaan yhtä monikielistä koulua ja niitä kieli-ideologioita, jotka mahdollisesti kohtaavat koulussa. Tutukimus on toteutettu etnograafisella otteella ja materiaali analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Lisäksi apuna on käytetty diskurssianalyysia ja koulumaisemia. Tutkimuskohde on suomenkielinen koulu ruotsinkielisellä pohjanmaalla ja materiaali on kerätty sieltä opetuskokeilun aikana. Tutkimuksessa selviää, että koulu on monikielinen ympäristö ja että opettajien ilmentämät kieli-ideologiat eivät vastaa oppilaiden arkea koulussa. Opettajien ideologiat ovat lähmpänä nationalistista kieli-ideologiaa kun taas oppilaiden arkea kuvaa paremmin pluralistinen ideologia. Opettajien mielestä kaikki kielet ovat kuitenkin tärkeitä, tämä ei vain näy opetuksessa. Opettajien kieli-ideologioilla on iso vaikutus oppilaiden koulunkäyntiin. Ne näkyvät koulun tektsetissä ja sisustuksessa ja oppilaat kohtaavat niitä päivittäin. Vaikka opettajat ovat positiivisia muitakin kieliä kuin suomea kohtaan, pitäisi sen olla näkyvää oppilaillekin.