Ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa luokanopettajien näkökulma

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kartoittaa, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on ylöspäin eriyttämiseen liittyen. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella tammikuun 2019 aikana. Tutkimukseen osallistui 41 luokanopettajana työskentelevää henkilöä yhdeksästä e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Karjula, Rina, Pisto, Aune
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Education, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63599
_version_ 1826225713375608832
author Karjula, Rina Pisto, Aune
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karjula, Rina Pisto, Aune Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karjula, Rina Pisto, Aune Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karjula, Rina
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kartoittaa, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on ylöspäin eriyttämiseen liittyen. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella tammikuun 2019 aikana. Tutkimukseen osallistui 41 luokanopettajana työskentelevää henkilöä yhdeksästä eri kaupungista eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen mukaan luokanopettajat kokivat työkokemuksen antaneen koulutusta enemmän valmiuksia lahjakkaiden oppilaiden tukemiseen. Luokanopettajat kuvasivat ylöspäin eriyttämistä tarvitsevia oppilaita kognitiivisten taitojen, työskentelytaitojen sekä sosiaalisten taitojen kautta; ylöspäin eriyttämistä tarvitsevat oppilaat ovat usein nopeita ja motivoituneita oppijoita, jotka osaavat ottaa vastuuta opiskelustaan niin yksin kuin ryhmässä. Tulosten mukaan opettajat käyttävät opetusta ylöspäin eriyttäessään sekä tehokkaiksi että tehottomiksi todettuja menetelmiä. Ylöspäin eriyttäminen nähtiin haasteellisena vähäisten resurssien vuoksi, mutta suurin osa kyselyyn vastanneista opettajista ajatteli kuitenkin, että lahjakkaat oppilaat tulisi huomioida opetuksessa nykyistä paremmin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ettei perusopetuksessa toteutettava yleinen tuki huomioi riittävästi lahjakkaita oppilaita. Opettajille tulisi tarjota lisäkoulutusta lahjakkaiden oppilaiden tunnistamisesta ja arvioinnista sekä ylöspäin eriyttämisen pedagogisista käytänteistä. Toisaalta on hyvä pohtia, kuinka käytössä olevia resursseja voitaisiin hyödyntää siten, että jokaisella oppilaalla olisi mahdollisuus oppia edellytystensä mukaisesti.
first_indexed 2024-09-11T08:49:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjula, Rina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pisto, Aune", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-25T05:53:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-25T05:53:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63599", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kartoittaa, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miseen liittyen. Laadullinen tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Webropol-kyselylomakkeella tammikuun 2019 aikana. Tutkimukseen osallistui 41 luokanopettajana ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 henkil\u00f6\u00e4 yhdeks\u00e4st\u00e4 eri kaupungista eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkimuksen mukaan luokanopettajat kokivat ty\u00f6kokemuksen antaneen koulutusta enemm\u00e4n valmiuksia lahjakkaiden oppilaiden tukemiseen. Luokanopettajat kuvasivat yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4mist\u00e4 tarvitsevia oppilaita kognitiivisten taitojen, ty\u00f6skentelytaitojen sek\u00e4 sosiaalisten taitojen kautta; yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4mist\u00e4 tarvitsevat oppilaat ovat usein nopeita ja motivoituneita oppijoita, jotka osaavat ottaa vastuuta opiskelustaan niin yksin kuin ryhm\u00e4ss\u00e4. Tulosten mukaan opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opetusta yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n sek\u00e4 tehokkaiksi ett\u00e4 tehottomiksi todettuja menetelmi\u00e4. Yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen n\u00e4htiin haasteellisena v\u00e4h\u00e4isten resurssien vuoksi, mutta suurin osa kyselyyn vastanneista opettajista ajatteli kuitenkin, ett\u00e4 lahjakkaat oppilaat tulisi huomioida opetuksessa nykyist\u00e4 paremmin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ettei perusopetuksessa toteutettava yleinen tuki huomioi riitt\u00e4v\u00e4sti lahjakkaita oppilaita. Opettajille tulisi tarjota lis\u00e4koulutusta lahjakkaiden oppilaiden tunnistamisesta ja arvioinnista sek\u00e4 yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen pedagogisista k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4. Toisaalta on hyv\u00e4 pohtia, kuinka k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevia resursseja voitaisiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 siten, ett\u00e4 jokaisella oppilaalla olisi mahdollisuus oppia edellytystens\u00e4 mukaisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-25T05:53:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-25T05:53:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen perusopetuksessa : luokanopettajien n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904252265", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63599
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f2ef954d-2b35-47d1-982d-96876f19f003\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904252265.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjula, Rina Pisto, Aune Ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa : luokanopettajien näkökulma ylöspäin eriyttäminen Special Education Teacher Education Erityispedagogiikka Luokanopettajakoulutus 101 103 alakoulu eriyttäminen lahjakkuus
title Ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa : luokanopettajien näkökulma
title_full Ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa : luokanopettajien näkökulma
title_fullStr Ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa : luokanopettajien näkökulma Ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa : luokanopettajien näkökulma
title_full_unstemmed Ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa : luokanopettajien näkökulma Ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa : luokanopettajien näkökulma
title_short Ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa
title_sort ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa luokanopettajien näkökulma
title_sub luokanopettajien näkökulma
title_txtP Ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa : luokanopettajien näkökulma
topic ylöspäin eriyttäminen Special Education Teacher Education Erityispedagogiikka Luokanopettajakoulutus 101 103 alakoulu eriyttäminen lahjakkuus
topic_facet 101 103 Erityispedagogiikka Luokanopettajakoulutus Special Education Teacher Education alakoulu eriyttäminen lahjakkuus ylöspäin eriyttäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63599 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904252265
work_keys_str_mv AT karjularina ylöspäineriyttäminenperusopetuksessaluokanopettajiennäkökulma