Kohti yksilöllistettyä oppimista erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa

Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten tukimalli vastaa oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin sekä millainen merkitys t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Silvonen, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63505
_version_ 1828193079796957184
author Silvonen, Anni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Silvonen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Silvonen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Silvonen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten tukimalli vastaa oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin sekä millainen merkitys tukimallilla on oppimisen edistymisen ja tuen toteutumisen arvioinnin näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimusaineisto kerättiin Suomen lisäksi Ruotsista sähköisellä e-kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui yhteensä 17 erityisopettajaa. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysinä. Tutkimuksen tulokset toivat esille monia yhteneväisyyksiä kansallisen koulutus- ja erityisopetusjärjestelmän nykytilasta Suomessa ja Ruotsissa. Koulutuksellinen inkluusion malli näyttäytyi maiden välillä samankaltaisena, tunnistaen oppimisen tuen tarpeiden vaihtelevuuden sekä tuoden esille opetuksen tukirakenteiden monipuolisuutta. Oppimisen ja koulunkäynnin tukimallissa yksilölliset järjestelyt vastasivat sekä erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden, että nopeasti oppivien ja taitavien oppijoiden tarpeisiin. Tukimallin merkitys tunnistettiin voimavarana oppimisen edistymiselle sekä edellytyksenä tuen yksilöllisyydelle. Oppimisen tukikeinoja ja erityisopetusta käsittelevä tutkimusaihe on inklusiivisen koulutuksen kehittämisen näkökulmasta merkityksellinen. Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään koulutuspolitiikan ja koulutuksen kehittämislinjausten tavoite tukea ja edistää yksilöllisen oppimisen mahdollisuuksia koulutusjärjestelmässä, mahdollistaen opetuksen yksilöllistämisen ja eriyttämisen. Asiasanat: inklusiivinen koulutus, oppimisen ja koulunkäynnin tuki, oppimisen arviointi, opetuksen ja oppimisen yksilöllistäminen
first_indexed 2024-09-11T08:52:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Silvonen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-16T06:04:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-16T06:04:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63505", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tukimallin toteutumista yksil\u00f6llisen oppimisen tukena. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 suomalaisten ett\u00e4 ruotsalaisten erityisopettajien n\u00e4k\u00f6kulmista, miten tukimalli vastaa oppijoiden yksil\u00f6llisiin tarpeisiin sek\u00e4 millainen merkitys tukimallilla on oppimisen edistymisen ja tuen toteutumisen arvioinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna. \r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Suomen lis\u00e4ksi Ruotsista s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 e-kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 17 erityisopettajaa. Tutkimusaineisto k\u00e4siteltiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4.\r\nTutkimuksen tulokset toivat esille monia yhtenev\u00e4isyyksi\u00e4 kansallisen koulutus- ja erityisopetusj\u00e4rjestelm\u00e4n nykytilasta Suomessa ja Ruotsissa. Koulutuksellinen inkluusion malli n\u00e4ytt\u00e4ytyi maiden v\u00e4lill\u00e4 samankaltaisena, tunnistaen oppimisen tuen tarpeiden vaihtelevuuden sek\u00e4 tuoden esille opetuksen tukirakenteiden monipuolisuutta. Oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tukimallissa yksil\u00f6lliset j\u00e4rjestelyt vastasivat sek\u00e4 erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppijoiden, ett\u00e4 nopeasti oppivien ja taitavien oppijoiden tarpeisiin. Tukimallin merkitys tunnistettiin voimavarana oppimisen edistymiselle sek\u00e4 edellytyksen\u00e4 tuen yksil\u00f6llisyydelle. \r\nOppimisen tukikeinoja ja erityisopetusta k\u00e4sittelev\u00e4 tutkimusaihe on inklusiivisen koulutuksen kehitt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta merkityksellinen. Tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n koulutuspolitiikan ja koulutuksen kehitt\u00e4mislinjausten tavoite tukea ja edist\u00e4\u00e4 yksil\u00f6llisen oppimisen mahdollisuuksia koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4, mahdollistaen opetuksen yksil\u00f6llist\u00e4misen ja eriytt\u00e4misen. \r\n\r\nAsiasanat: inklusiivinen koulutus, oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki, oppimisen arviointi, opetuksen ja oppimisen yksil\u00f6llist\u00e4minen", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-04-16T06:04:20Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-16T06:04:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuksen ja oppimisen yksil\u00f6llist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti yksil\u00f6llistetty\u00e4 oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904162188", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63505
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:25Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28b4fb0a-3989-412e-98de-aa2f4ed5b26d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904162188.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Silvonen, Anni Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa inklusiivinen koulutus oppimisen ja koulunkäynnin tuki oppimisen arviointi opetuksen ja oppimisen yksilöllistäminen Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat oppiminen erityispedagogiikka erityisopetus opetus yleisopetus perusopetus inkluusio kolmiportainen tuki
title Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
title_full Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
title_fullStr Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
title_full_unstemmed Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
title_short Kohti yksilöllistettyä oppimista
title_sort kohti yksilöllistettyä oppimista erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa suomessa ja ruotsissa
title_sub erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
title_txtP Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
topic inklusiivinen koulutus oppimisen ja koulunkäynnin tuki oppimisen arviointi opetuksen ja oppimisen yksilöllistäminen Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat oppiminen erityispedagogiikka erityisopetus opetus yleisopetus perusopetus inkluusio kolmiportainen tuki
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisopetus erityispedagogiikka inklusiivinen koulutus inkluusio kolmiportainen tuki opetuksen ja oppimisen yksilöllistäminen opetus oppiminen oppimisen arviointi oppimisen ja koulunkäynnin tuki perusopetus yleisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63505 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904162188
work_keys_str_mv AT silvonenanni kohtiyksilöllistettyäoppimistaerityisopettajienkokemuksiaoppimisenjakoulunkäynnintu