Kohti yksilöllistettyä oppimista erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa

Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten tukimalli vastaa oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin sekä millainen merkitys t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Silvonen, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63505
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten tukimalli vastaa oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin sekä millainen merkitys tukimallilla on oppimisen edistymisen ja tuen toteutumisen arvioinnin näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimusaineisto kerättiin Suomen lisäksi Ruotsista sähköisellä e-kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui yhteensä 17 erityisopettajaa. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysinä. Tutkimuksen tulokset toivat esille monia yhteneväisyyksiä kansallisen koulutus- ja erityisopetusjärjestelmän nykytilasta Suomessa ja Ruotsissa. Koulutuksellinen inkluusion malli näyttäytyi maiden välillä samankaltaisena, tunnistaen oppimisen tuen tarpeiden vaihtelevuuden sekä tuoden esille opetuksen tukirakenteiden monipuolisuutta. Oppimisen ja koulunkäynnin tukimallissa yksilölliset järjestelyt vastasivat sekä erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden, että nopeasti oppivien ja taitavien oppijoiden tarpeisiin. Tukimallin merkitys tunnistettiin voimavarana oppimisen edistymiselle sekä edellytyksenä tuen yksilöllisyydelle. Oppimisen tukikeinoja ja erityisopetusta käsittelevä tutkimusaihe on inklusiivisen koulutuksen kehittämisen näkökulmasta merkityksellinen. Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään koulutuspolitiikan ja koulutuksen kehittämislinjausten tavoite tukea ja edistää yksilöllisen oppimisen mahdollisuuksia koulutusjärjestelmässä, mahdollistaen opetuksen yksilöllistämisen ja eriyttämisen. Asiasanat: inklusiivinen koulutus, oppimisen ja koulunkäynnin tuki, oppimisen arviointi, opetuksen ja oppimisen yksilöllistäminen