"Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias" lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa

Terveydenhuollon potilas on muuttunut passiivisesta hoidon vastaanottajasta kohti aktiivisempaa potilaskuluttajan toimijuutta. Muuttunut asiakkuus yhdessä julkisen terveydenhuollon muiden muutosten kanssa ovat vaikuttaneet lääkärin ja potilaan väliseen vuorovaikutukseen tehden vuorovaikutuksesta pot...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Erkkilä, Ellimaria
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63452
_version_ 1826225713372463104
author Erkkilä, Ellimaria
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Erkkilä, Ellimaria Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Erkkilä, Ellimaria Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Erkkilä, Ellimaria
datasource_str_mv jyx
description Terveydenhuollon potilas on muuttunut passiivisesta hoidon vastaanottajasta kohti aktiivisempaa potilaskuluttajan toimijuutta. Muuttunut asiakkuus yhdessä julkisen terveydenhuollon muiden muutosten kanssa ovat vaikuttaneet lääkärin ja potilaan väliseen vuorovaikutukseen tehden vuorovaikutuksesta potilaslähtöisempää antaen potilaalle enemmän mahdollisuuksia osallistua. Muutosten ja niiden vaikutuksien havainnointi lääkäreiden toiminnassa on jäänyt aiemmassa tutkimuksessa sivuosaan. Tämä tutkimus tarkasteli lääkäreiden kokemaa vuorovaikutusta muuttuneen asiakkaan kanssa. Huomiota kiinnitettiin lääkäreiden asiakaskäsitykseen, vuorovaikutuksen arvoalueisiin ja lääkäreiden ottamiin vuorovaikutuksen rooleihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen teemahaastattelun menetelmää. Kuusi kriteerit täyttävää, hyvinvointikeskuksessa työskentelevää lääkäriä osallistui haastatteluun. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja kerätty haastatteluaineisto analysoitiin sisällönaineiston metodia, teemoittelua, hyödyntäen. Tutkimustulokset osoittivat muuttuneen asiakkuuden vaikuttavan lääkäreiden ja potilaiden välillä käytyyn vuorovaikutukseen kokonaisvaltaisesti, tehden siitä kuunteluun perustuvaa sekä tasa-arvoisempaa. Potilaiden aktiivinen toimijuus nähtiin hyvänä asiana, mutta potilas–kuluttaja-akselilla lääkärit sijoittivat julkisen puolen terveydenhuollon palveluita tarvitsevan henkilön toimijuuden lähemmäs potilasta, kuin kuluttajaa tai asiakasta. Lääkärit nostivat potilaan kuuntelun tärkeäksi osaksi vuorovaikutustilanteita. Lääkäreiden roolina ei ole enää olla käskyttävä hoitojen määrääjä, vaan he kannustavat potilaita kohti aktiivisempaa toimijuutta.
first_indexed 2024-09-11T08:53:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Taiminen, Heini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Erkkil\u00e4, Ellimaria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-10T06:48:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-10T06:48:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63452", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Terveydenhuollon potilas on muuttunut passiivisesta hoidon vastaanottajasta kohti aktiivisempaa potilaskuluttajan toimijuutta. Muuttunut asiakkuus yhdess\u00e4 julkisen terveydenhuollon muiden muutosten kanssa ovat vaikuttaneet l\u00e4\u00e4k\u00e4rin ja potilaan v\u00e4liseen vuorovaikutukseen tehden vuorovaikutuksesta potilasl\u00e4ht\u00f6isemp\u00e4\u00e4 antaen potilaalle enemm\u00e4n mahdollisuuksia osallistua. Muutosten ja niiden vaikutuksien havainnointi l\u00e4\u00e4k\u00e4reiden toiminnassa on j\u00e4\u00e4nyt aiemmassa tutkimuksessa sivuosaan.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkasteli l\u00e4\u00e4k\u00e4reiden kokemaa vuorovaikutusta muuttuneen asiakkaan kanssa. Huomiota kiinnitettiin l\u00e4\u00e4k\u00e4reiden asiakask\u00e4sitykseen, vuorovaikutuksen arvoalueisiin ja l\u00e4\u00e4k\u00e4reiden ottamiin vuorovaikutuksen rooleihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hy\u00f6dynt\u00e4en teemahaastattelun menetelm\u00e4\u00e4. Kuusi kriteerit t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4\u00e4, hyvinvointikeskuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 l\u00e4\u00e4k\u00e4ri\u00e4 osallistui haastatteluun. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja ker\u00e4tty haastatteluaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6naineiston metodia, teemoittelua, hy\u00f6dynt\u00e4en.\nTutkimustulokset osoittivat muuttuneen asiakkuuden vaikuttavan l\u00e4\u00e4k\u00e4reiden ja potilaiden v\u00e4lill\u00e4 k\u00e4ytyyn vuorovaikutukseen kokonaisvaltaisesti, tehden siit\u00e4 kuunteluun perustuvaa sek\u00e4 tasa-arvoisempaa. Potilaiden aktiivinen toimijuus n\u00e4htiin hyv\u00e4n\u00e4 asiana, mutta potilas\u2013kuluttaja-akselilla l\u00e4\u00e4k\u00e4rit sijoittivat julkisen puolen terveydenhuollon palveluita tarvitsevan henkil\u00f6n toimijuuden l\u00e4hemm\u00e4s potilasta, kuin kuluttajaa tai asiakasta. L\u00e4\u00e4k\u00e4rit nostivat potilaan kuuntelun t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi vuorovaikutustilanteita. L\u00e4\u00e4k\u00e4reiden roolina ei ole en\u00e4\u00e4 olla k\u00e4skytt\u00e4v\u00e4 hoitojen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4j\u00e4, vaan he kannustavat potilaita kohti aktiivisempaa toimijuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-10T06:48:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-10T06:48:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvon yhteisluonti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvoalueet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkaan voimaannuttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "potilaskeskeinen viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4\u00e4k\u00e4rin rooli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveily", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin l\u00e4\u00e4k\u00e4rist\u00e4 tulee kauppias\" : l\u00e4\u00e4k\u00e4reiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904102131", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "medikalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4\u00e4k\u00e4rit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "potilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveydenhuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "potilasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63452
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8d9c43f2-c100-43f8-8ee8-bb9c0ac32a22\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904102131.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Erkkilä, Ellimaria "Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias" : lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa arvon yhteisluonti arvoalueet asiakkaan voimaannuttaminen potilaskeskeinen viestintä lääkärin rooli terveily Markkinointi Marketing 20423 medikalisaatio lääkärit potilaat vuorovaikutus asiakkaat terveydenhuolto potilaslähtöisyys
title "Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias" : lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa
title_full "Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias" : lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa
title_fullStr "Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias" : lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa "Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias" : lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa
title_full_unstemmed "Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias" : lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa "Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias" : lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa
title_short "Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias"
title_sort sillon kun potilaasta tulee asiakas niin lääkäristä tulee kauppias lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa
title_sub lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa
title_txtP "Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias" : lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa
topic arvon yhteisluonti arvoalueet asiakkaan voimaannuttaminen potilaskeskeinen viestintä lääkärin rooli terveily Markkinointi Marketing 20423 medikalisaatio lääkärit potilaat vuorovaikutus asiakkaat terveydenhuolto potilaslähtöisyys
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi arvoalueet arvon yhteisluonti asiakkaan voimaannuttaminen asiakkaat lääkärin rooli lääkärit medikalisaatio potilaat potilaskeskeinen viestintä potilaslähtöisyys terveily terveydenhuolto vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63452 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904102131
work_keys_str_mv AT erkkiläellimaria sillonkunpotilaastatuleeasiakasniinlääkäristätuleekauppiaslääkäreidenkokemavuor