Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa

Luku- ja kirjoitustaidottomien aikuisten maahanmuuttajien opetuksessa yksi suurimmista haasteista on sopivien oppimateriaalien saatavuus. Erityisen vähän lukutaito-oppijoille on tarjolla verkko-oppimateri- aaleja, vaikka niitä tarvittaisiin digitaalisten tekstitaitojen kehittämiseksi. Kansainvälise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tengvall, Noora
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63368
Kuvaus
Yhteenveto:Luku- ja kirjoitustaidottomien aikuisten maahanmuuttajien opetuksessa yksi suurimmista haasteista on sopivien oppimateriaalien saatavuus. Erityisen vähän lukutaito-oppijoille on tarjolla verkko-oppimateri- aaleja, vaikka niitä tarvittaisiin digitaalisten tekstitaitojen kehittämiseksi. Kansainvälisessä kehittämishankkeessa luotu DigLin-verkko-oppimisympäristö pyrkii mahdollistamaan lukutaito-oppijoille itsenäisen verkko-oppimisen. Tutkin sitä, miten DigLiniä Suomessa käyttäneet oppijat ja opettajat kokivat DigLinin. Tutkimusaineistonani toimivat Taina Tammelin-Laineen vuonna 2015 tekemät oppijoiden ja opettajien haastattelut, joiden äänitallenteet ja litteraatit sain haltuuni. Aineiston analyysi rakentuu sisällönanalyysin pohjalle. Lisäksi hyödynnän pedagogisen käytettävyyden käsitettä sekä omia käyttökokemuksiani DigLinistä lukutaito-opetuksessa. Haastatteluissa käsiteltiin useita teemoja, jotka jaottelin kolmeen ryhmään analyysia varten. DigLinin parissa opitun selvittämiseksi tarkastelin oppijoiden ja opettajien kertomaa siitä, kuinka oppijat käyttivät DigLiniä, sekä heidän kuvaustaan siitä, vaikuttiko DigLinin käyttö oppijoiden oppimiseen tai opiskelutaitoihin. DigLinin käytettävyyden yhteydessä analysoin myös käyttäjien kohtaamia ongelmia sekä heidän tunteitaan ja motivaatiotaan. Lopuksi keräsin yhteen DigLinin kehittämisideoita ja pohdin lukutaito-oppijoiden mahdollisuuksia hyödyntää oppimisteknologiaa. Tutkimukseni tulokset vahvistavat muussa DigLiniä koskevassa raportoinnissa kerrottua: DigLin on pääosin toimiva oppimisympäristö kohderyhmälleen. DigLiniä käyttäneiden opettajien ja oppijoiden havainnot ja kokemukset ovat jossain määrin erilaisia. Opettajien suhtautuminen oppimisympäristöön on kriittisempi. Kehittämisideoiden runsaus osaltaan osoittaa, että lukutaito-oppijoille kaivataan lisää mahdollisuuksia verkko-oppimiseen.