Urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka fyysisesti aktiivisia suomalaiset seitsemäsluokkalaiset nuoret ovat ja kuinka fyysinen aktiivisuus on yhteydessä heidän koulumenestykseensä. Tutkimuksessa oli mukana 370 nuorta 12 koulusta eri puolilta Suomea. Osa oppilaista oli Olympiakomitean ur...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kiihamäki, Pontus, Riikilä, Markus
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62950
_version_ 1828193079116431360
author Kiihamäki, Pontus Riikilä, Markus
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiihamäki, Pontus Riikilä, Markus Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiihamäki, Pontus Riikilä, Markus Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiihamäki, Pontus
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka fyysisesti aktiivisia suomalaiset seitsemäsluokkalaiset nuoret ovat ja kuinka fyysinen aktiivisuus on yhteydessä heidän koulumenestykseensä. Tutkimuksessa oli mukana 370 nuorta 12 koulusta eri puolilta Suomea. Osa oppilaista oli Olympiakomitean urheiluyläkoulukokeiluun (n=216) osallistuvia nuoria ja osa normaalissa perusopetuksessa (n=125) opiskelevia nuoria. Tutkimukseen osallistuneista tyttöjä oli 186 ja poikia 181. Oppilaiden fyysistä aktiivisuutta, liikuntasuositusten täyttymistä ja koulumenestystä mitattiin koulussa tehdyn kyselyn avulla. Tulosten mukaan seitsemäsluokkalaiset liikkuivat paljon, keskimäärin 17,7 tuntia viikossa. Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvat liikkuivat keskimäärin 21,1 tuntia viikossa ja normaaliin perusopetukseen osallistuvat liikkuivat keskimäärin 11,5 tuntia viikossa. Vajaa neljäsosa normaaliin perusopetukseen osallistuvasta nuoresta saavutti fyysisen aktiivisuuden suosituksen, kun taas hieman yli puolet urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvasta saavutti suosituksen. Fyysisen aktiivisuuden yhteyttä koulumenestykseen tarkasteltaessa havaittiin, että mitä enemmän nuorilla oli fyysistä aktiivisuutta, sitä paremman arvosanan he keskimäärin saivat liikunnassa. Fyysisen aktiivisuuden yhteyttä koulumenestykseen tarkasteltiin myös jakamalla aineisto kolmeen ryhmään ilmoitetun fyysisen aktiivisuuden viikkotuntimäärän perusteella. Ryhmien väliltä löytyi tilastollisesti merkitsevä ero ainoastaan liikunnan arvosanan kohdalla niin, että eniten liikkuvat saivat keskiarvollisesti korkeamman arvosanan verrattuna vähemmän liikkuviin. Vertailtaessa urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien oppilaiden koulumenestystä, ryhmien välillä oli tilastollisesti merkitsevä ero ainoastaan liikunnan arvosanan kohdalla, urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien eduksi. Tutkimuksemme liikunnallisista urheilijanuorista läheskään kaikki eivät saavuttaneet liikuntasuosituksia. Onkin aiheellista miettiä, tulisiko suositukset uudistaa viikoittaiseksi tavoitteeksi päivittäisen tavoitteen sijaan. Fyysisen aktiivisuuden yhteys koulumenestykseen ei ollut tutkimuksessa selkeä. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että liikuntasuositusten mukaisella fyysisellä aktiivisuudella on matala positiivinen yhteys koulumenestykseen, eikä fyysisen aktiivisuuden lisäämisestä ollut koulumenestykselle haittaa. Jatkossa mittaukset olisi mielenkiintoista tehdä objektiivisesti ja saada mukaan enemmän myös normaalin perusopetuksen oppilaita. The aim of this study was to find out how physically active Finnish 7th graders are, and to determine how many of them meet the criteria for physical activity guidelines and whether physical activity was associated to their academic achievement. The sample consisted of 370 youths from 12 different schools across Finland. Some of the students were participating in the Youth Sports Programme by the Finnish Olympic Committee (n=216) and some students in the standard curriculum (n=125). The sample consisted of 186 girls and 181 boys. The students’ physical activity, how they met the guidelines and their academic achievement was measured with a questionnaire filled in school. According to this study, seventh-graders were physically very active, on an average 17.7 hours a week. The students in the Youth Sports Programme were physically active on an average 21.1 hours a week, whereas the peers on an average 11.5 hours a week. Less than a quarter of the students in the standard programme met the physical activity guideline criteria. At the same time more than half of the students in the Youth Sports Programme met the guideline criteria. Physical activity correlated with academic achievement. In average the more physically active the youth were the better grade they got in Physical Education. The correlation between physical activity and academic achievement was also observed by dividing the sample into three groups according to their self-reported physical activity levels. Between the groups, there was a statistically significant difference only regarding their Physical Education grade. The students who were very active received a better grade in Physical Education than the students who were less active. While comparing academic achievement between students who participated in the Youth Sports Programme and standard peers, there was a statistical significance in Physical Education. Students who participated in the Youth Sports Programme got better grades. Nowhere near all of the most physically active students in our study met the criteria for physical activity guidelines. Hence, with reason, it can be suggested that the guideline criteria should be reformed to weekly-based goals instead of daily-based goals. The correlation between physical activity and academic achievement is not linear. However, it seems that physical activity has low positive effect on academic achievement and increasing physical activity doesn’t affect student’s academic performance negatively. In the future it would be interesting to conduct further studies with objective measure tools and a larger sample size of standard peers.
first_indexed 2019-08-19T08:21:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huotari, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiiham\u00e4ki, Pontus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riikil\u00e4, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-25T10:47:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-25T10:47:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62950", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka fyysisesti aktiivisia suomalaiset seitsem\u00e4sluokkalaiset nuoret ovat ja kuinka fyysinen aktiivisuus on yhteydess\u00e4 heid\u00e4n koulumenestykseens\u00e4. Tutkimuksessa oli mukana 370 nuorta 12 koulusta eri puolilta Suomea. Osa oppilaista oli Olympiakomitean urheiluyl\u00e4koulukokeiluun (n=216) osallistuvia nuoria ja osa normaalissa perusopetuksessa (n=125) opiskelevia nuoria. Tutkimukseen osallistuneista tytt\u00f6j\u00e4 oli 186 ja poikia 181. Oppilaiden fyysist\u00e4 aktiivisuutta, liikuntasuositusten t\u00e4yttymist\u00e4 ja koulumenestyst\u00e4 mitattiin koulussa tehdyn kyselyn avulla. \nTulosten mukaan seitsem\u00e4sluokkalaiset liikkuivat paljon, keskim\u00e4\u00e4rin 17,7 tuntia viikossa. Urheiluyl\u00e4koulukokeiluun osallistuvat liikkuivat keskim\u00e4\u00e4rin 21,1 tuntia viikossa ja normaaliin perusopetukseen osallistuvat liikkuivat keskim\u00e4\u00e4rin 11,5 tuntia viikossa. Vajaa nelj\u00e4sosa normaaliin perusopetukseen osallistuvasta nuoresta saavutti fyysisen aktiivisuuden suosituksen, kun taas hieman yli puolet urheiluyl\u00e4koulukokeiluun osallistuvasta saavutti suosituksen. Fyysisen aktiivisuuden yhteytt\u00e4 koulumenestykseen tarkasteltaessa havaittiin, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n nuorilla oli fyysist\u00e4 aktiivisuutta, sit\u00e4 paremman arvosanan he keskim\u00e4\u00e4rin saivat liikunnassa. Fyysisen aktiivisuuden yhteytt\u00e4 koulumenestykseen tarkasteltiin my\u00f6s jakamalla aineisto kolmeen ryhm\u00e4\u00e4n ilmoitetun fyysisen aktiivisuuden viikkotuntim\u00e4\u00e4r\u00e4n perusteella. Ryhmien v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyi tilastollisesti merkitsev\u00e4 ero ainoastaan liikunnan arvosanan kohdalla niin, ett\u00e4 eniten liikkuvat saivat keskiarvollisesti korkeamman arvosanan verrattuna v\u00e4hemm\u00e4n liikkuviin. Vertailtaessa urheiluyl\u00e4koulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien oppilaiden koulumenestyst\u00e4, ryhmien v\u00e4lill\u00e4 oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 ero ainoastaan liikunnan arvosanan kohdalla, urheiluyl\u00e4koulukokeiluun osallistuvien eduksi.\nTutkimuksemme liikunnallisista urheilijanuorista l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n kaikki eiv\u00e4t saavuttaneet liikuntasuosituksia. Onkin aiheellista mietti\u00e4, tulisiko suositukset uudistaa viikoittaiseksi tavoitteeksi p\u00e4ivitt\u00e4isen tavoitteen sijaan. Fyysisen aktiivisuuden yhteys koulumenestykseen ei ollut tutkimuksessa selke\u00e4. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 liikuntasuositusten mukaisella fyysisell\u00e4 aktiivisuudella on matala positiivinen yhteys koulumenestykseen, eik\u00e4 fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4misest\u00e4 ollut koulumenestykselle haittaa. Jatkossa mittaukset olisi mielenkiintoista tehd\u00e4 objektiivisesti ja saada mukaan enemm\u00e4n my\u00f6s normaalin perusopetuksen oppilaita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to find out how physically active Finnish 7th graders are, and to determine how many of them meet the criteria for physical activity guidelines and whether physical activity was associated to their academic achievement. The sample consisted of 370 youths from 12 different schools across Finland. Some of the students were participating in the Youth Sports Programme by the Finnish Olympic Committee (n=216) and some students in the standard curriculum (n=125). The sample consisted of 186 girls and 181 boys. The students\u2019 physical activity, how they met the guidelines and their academic achievement was measured with a questionnaire filled in school.\nAccording to this study, seventh-graders were physically very active, on an average 17.7 hours a week. The students in the Youth Sports Programme were physically active on an average 21.1 hours a week, whereas the peers on an average 11.5 hours a week. Less than a quarter of the students in the standard programme met the physical activity guideline criteria. At the same time more than half of the students in the Youth Sports Programme met the guideline criteria. Physical activity correlated with academic achievement. In average the more physically active the youth were the better grade they got in Physical Education. The correlation between physical activity and academic achievement was also observed by dividing the sample into three groups according to their self-reported physical activity levels. Between the groups, there was a statistically significant difference only regarding their Physical Education grade. The students who were very active received a better grade in Physical Education than the students who were less active. While comparing academic achievement between students who participated in the Youth Sports Programme and standard peers, there was a statistical significance in Physical Education. Students who participated in the Youth Sports Programme got better grades.\nNowhere near all of the most physically active students in our study met the criteria for physical activity guidelines. Hence, with reason, it can be suggested that the guideline criteria should be reformed to weekly-based goals instead of daily-based goals. The correlation between physical activity and academic achievement is not linear. However, it seems that physical activity has low positive effect on academic achievement and increasing physical activity doesn\u2019t affect student\u2019s academic performance negatively. In the future it would be interesting to conduct further studies with objective measure tools and a larger sample size of standard peers.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-25T10:47:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-25T10:47:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluyl\u00e4koulukokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntasuositus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheiluyl\u00e4koulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsem\u00e4sluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902251635", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62950
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:30Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/638f219d-0cc5-4884-94af-f1121197e2d9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902251635.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiihamäki, Pontus Riikilä, Markus Urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen urheiluyläkoulukokeilu koulumenestys liikuntasuositus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu opintomenestys fyysinen aktiivisuus liikunta
title Urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen
title_full Urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen
title_fullStr Urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen Urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen
title_full_unstemmed Urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen Urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen
title_short Urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen
title_sort urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen
title_txtP Urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen
topic urheiluyläkoulukokeilu koulumenestys liikuntasuositus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu opintomenestys fyysinen aktiivisuus liikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus koulumenestys liikunta liikuntasuositus opintomenestys urheiluyläkoulukokeilu yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62950 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902251635
work_keys_str_mv AT kiihamäkipontus urheiluyläkoulukokeiluunjanormaaliinperusopetukseenosallistuvienseitsemäsluokkal