Let's play English Let's Play's and video games in students' language confidence

Suomalainen opetus on ottanut opetukseen mukaan entistä enemmän teknologiaa ja jopa alakoulussa on otettu opetussuunnitelmaan ohjelmointia. Tämä ja yleistynyt videopeliharrastus nuorison keskuudessa antavat hyvän perustan videopelien ja teknologian yhdistämiselle kielten opetuksessa. Kielenopetukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väkeväinen, Salla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62873
_version_ 1826225747782533120
author Väkeväinen, Salla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väkeväinen, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väkeväinen, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väkeväinen, Salla
datasource_str_mv jyx
description Suomalainen opetus on ottanut opetukseen mukaan entistä enemmän teknologiaa ja jopa alakoulussa on otettu opetussuunnitelmaan ohjelmointia. Tämä ja yleistynyt videopeliharrastus nuorison keskuudessa antavat hyvän perustan videopelien ja teknologian yhdistämiselle kielten opetuksessa. Kielenopetukseen on kehitelty useita videopelejä, mutta ne jäävät usein vain pintakiiltoisiksi eivätkä välttämättä motivoi oppijaa oppimaan kieltä. Tämän takia videopelien käyttö opetuksessa on jäänyt taka-alalle perinteisemmän kirjaopetusmetodin varjoon. Tietotekniikka, etenkin erilaiset tietokoneet, ovat kuitenkin lasten ja nuorten suosiossa ja he osaavat käyttää niitä sujuvasti jo nuorella iällä. Erityishuomiota on saanut etenkin videopalvelu YouTube, josta kaikenikäiset ihmiset katsovat erilaisia videoita. Yhteiskunnallisesti melko uusi ilmiö ovat Let’s Play videot, joita katsovat kaiken ikäiset ihmiset, etenkin nuoret. Näiden kommenttiraidan sisältävien videopelitallenteiden opetuskäyttö on jäänyt huomiotta, vaikka niillä on potentiaalia tuoda opetukseen tuoretta näkökulmaa ja motivaatiota. Tämän tutkielman tarkoitus on toimia esimerkkinä siitä, miten videopelejä ja etenkin niiden videoimista ja kommentoimista voi käyttää kokonaisen englanninkurssin perustana. Oppilaiden motivaatio videopeliharrastukseen voidaan näin valjastaa kielenoppimisen tarkoituksiin. Oppilaat saavat omavalintaisten, mutta opettajalla hyväksytettyjen videopelien avulla keskittyä kielenkäyttöönsä ja sen vahvistamiseen. Materiaalipakettiin on listattu 100 videopeliä varoituksineen antamaan opettajalle osviittaa, minkälaisia pelejä oppilaat saattavat haluta pelata kurssin aikana. Pääpaino kurssilla on suullisissa tehtävissä, vaikkakin monipuolisuuden nimissä kurssiin on sisällytetty myös kirjallisia tehtäviä erilaisten suullisten tehtävien ja videonäyttöjen lisäksi. Lisäksi pelillistämisen elementtinä kurssilla on lohikäärmeiden kasvatus. Tämä opiskelumotivaatiota lisäävä elementti on vapaaehtoinen, mutta auttaa myös opettajaa pitämään kirjaa palautettavista tehtävistä ja niiden suorittamisesta hyväksyttävästi. Oppilaan lohikäärme kasvaa sitä mukaa, kun tehtäviä tehdään, ja näin myös oppilas pitää kirjaa edistymisestään ja saa lisäsyyn tehdä mahdollisimman paljon tehtäviä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4kev\u00e4inen, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-20T07:03:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-20T07:03:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62873", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalainen opetus on ottanut opetukseen mukaan entist\u00e4 enemm\u00e4n teknologiaa ja jopa alakoulussa on otettu opetussuunnitelmaan ohjelmointia. T\u00e4m\u00e4 ja yleistynyt videopeliharrastus nuorison keskuudessa antavat hyv\u00e4n perustan videopelien ja teknologian yhdist\u00e4miselle kielten opetuksessa.\n\nKielenopetukseen on kehitelty useita videopelej\u00e4, mutta ne j\u00e4\u00e4v\u00e4t usein vain pintakiiltoisiksi eiv\u00e4tk\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 motivoi oppijaa oppimaan kielt\u00e4. T\u00e4m\u00e4n takia videopelien k\u00e4ytt\u00f6 opetuksessa on j\u00e4\u00e4nyt taka-alalle perinteisemm\u00e4n kirjaopetusmetodin varjoon.\n\nTietotekniikka, etenkin erilaiset tietokoneet, ovat kuitenkin lasten ja nuorten suosiossa ja he osaavat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 niit\u00e4 sujuvasti jo nuorella i\u00e4ll\u00e4. Erityishuomiota on saanut etenkin videopalvelu YouTube, josta kaikenik\u00e4iset ihmiset katsovat erilaisia videoita. Yhteiskunnallisesti melko uusi ilmi\u00f6 ovat Let\u2019s Play videot, joita katsovat kaiken ik\u00e4iset ihmiset, etenkin nuoret. N\u00e4iden kommenttiraidan sis\u00e4lt\u00e4vien videopelitallenteiden opetusk\u00e4ytt\u00f6 on j\u00e4\u00e4nyt huomiotta, vaikka niill\u00e4 on potentiaalia tuoda opetukseen tuoretta n\u00e4k\u00f6kulmaa ja motivaatiota.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on toimia esimerkkin\u00e4 siit\u00e4, miten videopelej\u00e4 ja etenkin niiden videoimista ja kommentoimista voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kokonaisen englanninkurssin perustana. Oppilaiden motivaatio videopeliharrastukseen voidaan n\u00e4in valjastaa kielenoppimisen tarkoituksiin.\n\nOppilaat saavat omavalintaisten, mutta opettajalla hyv\u00e4ksytettyjen videopelien avulla keskitty\u00e4 kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6ns\u00e4 ja sen vahvistamiseen. Materiaalipakettiin on listattu 100 videopeli\u00e4 varoituksineen antamaan opettajalle osviittaa, mink\u00e4laisia pelej\u00e4 oppilaat saattavat haluta pelata kurssin aikana. P\u00e4\u00e4paino kurssilla on suullisissa teht\u00e4viss\u00e4, vaikkakin monipuolisuuden nimiss\u00e4 kurssiin on sis\u00e4llytetty my\u00f6s kirjallisia teht\u00e4vi\u00e4 erilaisten suullisten teht\u00e4vien ja videon\u00e4ytt\u00f6jen lis\u00e4ksi.\n\nLis\u00e4ksi pelillist\u00e4misen elementtin\u00e4 kurssilla on lohik\u00e4\u00e4rmeiden kasvatus. T\u00e4m\u00e4 opiskelumotivaatiota lis\u00e4\u00e4v\u00e4 elementti on vapaaehtoinen, mutta auttaa my\u00f6s opettajaa pit\u00e4m\u00e4\u00e4n kirjaa palautettavista teht\u00e4vist\u00e4 ja niiden suorittamisesta hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4sti. Oppilaan lohik\u00e4\u00e4rme kasvaa sit\u00e4 mukaa, kun teht\u00e4vi\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n, ja n\u00e4in my\u00f6s oppilas pit\u00e4\u00e4 kirjaa edistymisest\u00e4\u00e4n ja saa lis\u00e4syyn tehd\u00e4 mahdollisimman paljon teht\u00e4vi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-20T07:03:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-20T07:03:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "233", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Let's Play", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CALL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902201590", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational technology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gamification", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62873
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:51Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d6e90458-a325-4024-ab50-c6c0d0dcce53\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902201590.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väkeväinen, Salla Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence Let's Play CALL material package Englannin kieli English 301 koulutusteknologia pelillistäminen englannin kieli videopelit opetus educational technology gamification English language video games teaching and instruction
title Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence
title_full Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence
title_fullStr Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence
title_full_unstemmed Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence
title_short Let's play English
title_sort let s play english let s play s and video games in students language confidence
title_sub Let's Play's and video games in students' language confidence
title_txtP Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence
topic Let's Play CALL material package Englannin kieli English 301 koulutusteknologia pelillistäminen englannin kieli videopelit opetus educational technology gamification English language video games teaching and instruction
topic_facet 301 CALL Englannin kieli English English language Let's Play educational technology englannin kieli gamification koulutusteknologia material package opetus pelillistäminen teaching and instruction video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62873 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902201590
work_keys_str_mv AT väkeväinensalla letsplayenglishletsplaysandvideogamesinstudentslanguageconfidence