Upper secondary school students’ views on the new digitalized Matriculation examination

Ylioppilaskokeiden sähköistymisprosessi on aloitettu vuonna 2016 ja on nyt loppusuoralla. Englannin ylioppilaskoe sähköistettiin keväällä 2018 ja toteutettiin toista kertaa syksyllä 2018. Digitaalisessa kokeessa on pyritty painottamaan autenttisuutta sekä tehtävien monimuotoisuutta. Opiskelijoiden...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sormunen, Emmi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62848
Kuvaus
Yhteenveto:Ylioppilaskokeiden sähköistymisprosessi on aloitettu vuonna 2016 ja on nyt loppusuoralla. Englannin ylioppilaskoe sähköistettiin keväällä 2018 ja toteutettiin toista kertaa syksyllä 2018. Digitaalisessa kokeessa on pyritty painottamaan autenttisuutta sekä tehtävien monimuotoisuutta. Opiskelijoiden mielipiteitä ja näkemyksiä sähköistymisestä on tutkittu ennen sähköistymisprosessin alkua, mutta koska sähköistyminen on ilmiönä uusi, ei opiskelijoiden ajatuksia uudesta formaatista ole vielä tutkittu. Tutkimuksissa ennen sähköistymistä oppilaat ovat olleet kriittisiä uudesta formaatista, mutta ovat nähneet uudistuksen kuitenkin tarpeellisena. Tässä tutkimuksessa halusin kartoittaa opiskelijoiden mielipiteitä kokeen onnistumisesta ja digitaalisuudesta. Olin myös kiinnostunut selvittämään tekisivätkö opiskelijat mieluummin sähköisen vai paperisen version kokeesta ja tutkin tätä kyselyn avulla. Tulokset osoittavat selvästi, että opiskelijoiden asenne ylioppilaskirjoitusten sähköistymiseen on selvästi positiivisempi kuin vielä muutama vuosi sitten. Tuloksiin vaikuttaa varmasti se, että opiskelijat ovat päässeet tekemään sähköisen ylioppilaskokeen ja he ovat myös harjoitelleet tietokoneella kokeiden tekemistä.