Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa

Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, mitä kahdeksasluokkalaiset oppilaat kokevat oppivansa ilmiöpohjaisessa opetuksessa ja tunnistavatko he siinä opittuja asioita. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, miten oppilaat mieltävät ilmiöpohjaiset teemapäivät. Oppilaita pyydettiin myös vertailemaan teemap...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahtinen, Juho
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62825
_version_ 1828193079073439744
author Lahtinen, Juho
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahtinen, Juho Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahtinen, Juho Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahtinen, Juho
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, mitä kahdeksasluokkalaiset oppilaat kokevat oppivansa ilmiöpohjaisessa opetuksessa ja tunnistavatko he siinä opittuja asioita. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, miten oppilaat mieltävät ilmiöpohjaiset teemapäivät. Oppilaita pyydettiin myös vertailemaan teemapäiviä perinteiseen opetukseen. Aihe on ajankohtainen ja sitä on perusteltua tutkia, sillä uuden opetussuunnitelman myötä ilmiöpohjaisuus on tullut peruskouluihin. Tutkimuksen teoriaosuus sisältää keskeiset käsitteet, jotka ovat tulevaisuuden taidot, projektioppiminen, tutkiva oppiminen ja ilmiöpohjainen oppiminen. Tutkimusta varten haastatteluihin osallistui kuusi kahdeksasluokkalaista poikaa keskisuomalaisesta koulusta syksyllä 2018. Oppilaat haastateltiin yksilöllisesti käyttäen teemahaastattelua. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä hyödynnettiin aineistolähtöistä temaattista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat oppilaiden kokevan oppivansa ilmiöpohjaisessa opetuksessa erityisesti konkreettisia asioita ja suunnittelun taitoja. Oppilaat olivat oppineet ilmiöpohjaisina teemapäivinä tulevaisuuden taitoja, jotka liittyivät yhteistoimintaan, ongelmanratkaisuun ja ajattelun taitoihin. Haastatteluun osallistuneet nostivat esille myös prosessin ymmärtämistä, vastuunottamista ja aikatauluttamista. Oppilailla oli haasteita nimetä opittuja asioita ilmiöpohjaisesta opetuksesta, mutta tulosten perusteella se ei välttämättä ole helppoa muussakaan koulunkäynnissä. Haastateltavista suurin osa koki oppineensa vähemmän teemapäivinä kuin perinteisessä opetuksessa. Teemapäivistä kuitenkin pidetään paljon ja niitä voisi järjestää oppilaiden mukaan useammin. Oppilaiden mielestä ne ovat mukavaa vaihtelua, joissa ei tarvitse muuttaa juuri mitään. Haastateltavat eivät osanneet sanoa, mikä on teemapäivien tarkoitus.
first_indexed 2019-08-19T08:21:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00f6tt\u00f6nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Juho", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T09:50:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T09:50:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62825", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, mit\u00e4 kahdeksasluokkalaiset oppilaat kokevat oppivansa ilmi\u00f6pohjaisessa opetuksessa ja tunnistavatko he siin\u00e4 opittuja asioita. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita, miten oppilaat mielt\u00e4v\u00e4t ilmi\u00f6pohjaiset teemap\u00e4iv\u00e4t. Oppilaita pyydettiin my\u00f6s vertailemaan teemap\u00e4ivi\u00e4 perinteiseen opetukseen. Aihe on ajankohtainen ja sit\u00e4 on perusteltua tutkia, sill\u00e4 uuden opetussuunnitelman my\u00f6t\u00e4 ilmi\u00f6pohjaisuus on tullut peruskouluihin. Tutkimuksen teoriaosuus sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 keskeiset k\u00e4sitteet, jotka ovat tulevaisuuden taidot, projektioppiminen, tutkiva oppiminen ja ilmi\u00f6pohjainen oppiminen. \nTutkimusta varten haastatteluihin osallistui kuusi kahdeksasluokkalaista poikaa keskisuomalaisesta koulusta syksyll\u00e4 2018. Oppilaat haastateltiin yksil\u00f6llisesti k\u00e4ytt\u00e4en teemahaastattelua. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 temaattista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkimuksen tulokset osoittavat oppilaiden kokevan oppivansa ilmi\u00f6pohjaisessa opetuksessa erityisesti konkreettisia asioita ja suunnittelun taitoja. Oppilaat olivat oppineet ilmi\u00f6pohjaisina teemap\u00e4ivin\u00e4 tulevaisuuden taitoja, jotka liittyiv\u00e4t yhteistoimintaan, ongelmanratkaisuun ja ajattelun taitoihin. Haastatteluun osallistuneet nostivat esille my\u00f6s prosessin ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4, vastuunottamista ja aikatauluttamista. Oppilailla oli haasteita nimet\u00e4 opittuja asioita ilmi\u00f6pohjaisesta opetuksesta, mutta tulosten perusteella se ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole helppoa muussakaan koulunk\u00e4ynniss\u00e4. Haastateltavista suurin osa koki oppineensa v\u00e4hemm\u00e4n teemap\u00e4ivin\u00e4 kuin perinteisess\u00e4 opetuksessa. Teemap\u00e4ivist\u00e4 kuitenkin pidet\u00e4\u00e4n paljon ja niit\u00e4 voisi j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 oppilaiden mukaan useammin. Oppilaiden mielest\u00e4 ne ovat mukavaa vaihtelua, joissa ei tarvitse muuttaa juuri mit\u00e4\u00e4n. Haastateltavat eiv\u00e4t osanneet sanoa, mik\u00e4 on teemap\u00e4ivien tarkoitus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T09:50:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T09:50:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmi\u00f6pohjainen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuden taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaiden kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kahdeksasluokkalaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmi\u00f6pohjaisessa pedagogiikassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181529", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "projektioppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62825
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:22Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/11380e27-1649-47ef-85e0-eb1e6260d800\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902181529.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Juho Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa ilmiöpohjainen oppiminen tulevaisuuden taidot oppilaiden kokemukset kahdeksasluokkalaiset Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 tutkiva oppiminen projektioppiminen
title Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa
title_full Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa
title_fullStr Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa
title_full_unstemmed Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa
title_short Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa
title_sort oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa
title_txtP Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa
topic ilmiöpohjainen oppiminen tulevaisuuden taidot oppilaiden kokemukset kahdeksasluokkalaiset Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 tutkiva oppiminen projektioppiminen
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka ilmiöpohjainen oppiminen kahdeksasluokkalaiset oppilaiden kokemukset projektioppiminen tulevaisuuden taidot tutkiva oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62825 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181529
work_keys_str_mv AT lahtinenjuho oppilaidenkokemuksetoppimisestailmiöpohjaisessapedagogiikassa