Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa

Aiempien tutkimusten mukaan ryhmänhallinta on koettu helpommaksi useamman opettajan voimin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ryhmänhallintaa toteutetaan samanaikaisopetuksessa ja millaista samanaikaisopettajien vuorovaikutus on ryhmänhallintatilanteissa. Tutkimusaineisto koostui...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Heimonen, Hanne, Räsänen, Vilma
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62811
_version_ 1826225695711297536
author Heimonen, Hanne Räsänen, Vilma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heimonen, Hanne Räsänen, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heimonen, Hanne Räsänen, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heimonen, Hanne
datasource_str_mv jyx
description Aiempien tutkimusten mukaan ryhmänhallinta on koettu helpommaksi useamman opettajan voimin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ryhmänhallintaa toteutetaan samanaikaisopetuksessa ja millaista samanaikaisopettajien vuorovaikutus on ryhmänhallintatilanteissa. Tutkimusaineisto koostui samanaikaisopetuksena toteutettujen oppituntien videotallenteista (N = 33 oppituntia). Tutkimuksen osallistujina oli neljä opettajaparia neljästä eri alakoulusta. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tutkimustulokset osoittivat samanaikaisopettajien toteuttavan ryhmänhallintaa toisiaan tukemalla, ryhmänhallintavastuuta jakamalla sekä ryhmänhallinnasta neuvottelemalla. Tukeminen näyttäytyi toisen opettajan ryhmänhallintavuoron vahvistamisena, täydentämisenä tai pohjustamisena. Ryhmänhallintavastuiden jakamisessa opettajat hoitivat samanaikaisesti eri ryhmänhallintatilanteita rinnakkain tai jakoivat keskenään vastuut niin, että toinen vastasi ryhmänhallinnasta ja toinen keskittyi opetukseen. Neuvottelu tapahtui joko oman näkemyksen varmistamisena toiselta tai toiminnan ehdottamisena toiselle. Tutkimuksen tulokset havainnollistivat, miten toisen opettajan ilmaisema tuki ensimmäisen opettajan ryhmänhallintavuoroja kohtaan vahvisti niitä ja toi vakuuttavuutta ryhmänhallintaan. Ryhmänhallintavastuun jakaminen mahdollisti useamman työrauhaongelman hallinnan samanaikaisesti. Ryhmänhallinta- ja opetusvastuiden erottamisella puolestaan voitiin sujuvoittaa opetusta ja opettajien keskinäisellä neuvottelulla ryhmänhallinnasta selkeytettiin tuntien struktuuria.
first_indexed 2024-09-11T08:50:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heimonen, Hanne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4s\u00e4nen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T08:05:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T08:05:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62811", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aiempien tutkimusten mukaan ryhm\u00e4nhallinta on koettu helpommaksi useamman opettajan voimin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten ryhm\u00e4nhallintaa toteutetaan samanaikaisopetuksessa ja millaista samanaikaisopettajien vuorovaikutus on ryhm\u00e4nhallintatilanteissa. Tutkimusaineisto koostui samanaikaisopetuksena toteutettujen oppituntien videotallenteista (N = 33 oppituntia). Tutkimuksen osallistujina oli nelj\u00e4 opettajaparia nelj\u00e4st\u00e4 eri alakoulusta. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti.\nTutkimustulokset osoittivat samanaikaisopettajien toteuttavan ryhm\u00e4nhallintaa toisiaan tukemalla, ryhm\u00e4nhallintavastuuta jakamalla sek\u00e4 ryhm\u00e4nhallinnasta neuvottelemalla. Tukeminen n\u00e4ytt\u00e4ytyi toisen opettajan ryhm\u00e4nhallintavuoron vahvistamisena, t\u00e4ydent\u00e4misen\u00e4 tai pohjustamisena. Ryhm\u00e4nhallintavastuiden jakamisessa opettajat hoitivat samanaikaisesti eri ryhm\u00e4nhallintatilanteita rinnakkain tai jakoivat kesken\u00e4\u00e4n vastuut niin, ett\u00e4 toinen vastasi ryhm\u00e4nhallinnasta ja toinen keskittyi opetukseen. Neuvottelu tapahtui joko oman n\u00e4kemyksen varmistamisena toiselta tai toiminnan ehdottamisena toiselle. Tutkimuksen tulokset havainnollistivat, miten toisen opettajan ilmaisema tuki ensimm\u00e4isen opettajan ryhm\u00e4nhallintavuoroja kohtaan vahvisti niit\u00e4 ja toi vakuuttavuutta ryhm\u00e4nhallintaan. Ryhm\u00e4nhallintavastuun jakaminen mahdollisti useamman ty\u00f6rauhaongelman hallinnan samanaikaisesti. Ryhm\u00e4nhallinta- ja opetusvastuiden erottamisella puolestaan voitiin sujuvoittaa opetusta ja opettajien keskin\u00e4isell\u00e4 neuvottelulla ryhm\u00e4nhallinnasta selkeytettiin tuntien struktuuria.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T08:05:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T08:05:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4nhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhm\u00e4nhallintatilanteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181518", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha (ty\u00f6yhteis\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62811
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/87824542-a929-487b-aeb6-bd5c06055956\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902181518.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heimonen, Hanne Räsänen, Vilma Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa ryhmänhallinta luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education 101 vuorovaikutus keskustelunanalyysi työrauha (työyhteisöt) alakoulu opettajat samanaikaisopetus
title Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa
title_full Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa
title_fullStr Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa
title_full_unstemmed Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa
title_short Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa
title_sort samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa
title_txtP Samanaikaisopettajien vuorovaikutus alakoulun ryhmänhallintatilanteissa
topic ryhmänhallinta luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education 101 vuorovaikutus keskustelunanalyysi työrauha (työyhteisöt) alakoulu opettajat samanaikaisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu keskustelunanalyysi luokkahuonevuorovaikutus opettajat ryhmänhallinta samanaikaisopetus työrauha (työyhteisöt) vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62811 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181518
work_keys_str_mv AT heimonenhanne samanaikaisopettajienvuorovaikutusalakoulunryhmänhallintatilanteissa