“I can’t be funny in Finnish!” A Case Study of Aspects Affecting the Forming of a Bilingual’s Dominant Language

Kaksikielisyys on nopeasti yleistyvä yhteiskunnan ilmiö, ja siten myös kaksikielisten perheiden osuus väestöstä on jatkuvassa kasvussa. Kaksikielisten perheiden vanhempien vastuulla on päättää, millaisia kielivalintoja he kaksikielisten lastensa kohdalla tekevät. Tapaustutkimuksemme tarkoituksena ol...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mikkonen, Pinja, Tiainen, Lilli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62764
_version_ 1826225807748497408
author Mikkonen, Pinja Tiainen, Lilli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mikkonen, Pinja Tiainen, Lilli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mikkonen, Pinja Tiainen, Lilli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mikkonen, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Kaksikielisyys on nopeasti yleistyvä yhteiskunnan ilmiö, ja siten myös kaksikielisten perheiden osuus väestöstä on jatkuvassa kasvussa. Kaksikielisten perheiden vanhempien vastuulla on päättää, millaisia kielivalintoja he kaksikielisten lastensa kohdalla tekevät. Tapaustutkimuksemme tarkoituksena oli tutkia kaksikielisen lapsen hallitsevan kielen muodostumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Erityisesti tutkimme asuinmaan, koulukielen ja kotikielen vaikutuksia kyseiseen prosessiin. Tarkoituksemme oli selvittää, miten nämä kyseiset tekijät vaikuttivat tutkimukseemme osallistuneihin kaksikielisiin lapsiin. Tutkimusta varten haastattelimme kaksikielisen perheen kolmea lasta ja toista vanhempaa. Perheen käyttämät kielet olivat suomi ja englanti. Haastattelut olivat puolistrukturoituja haastatteluita, jotka litteroitiin. Analysoimme ne sen sisällönanalyysiä ja vertailuanalyysiä hyödyntäen. Koska otanta on hyvin pieni, ei tutkimuksen tuloksia ole tarkoitettu yleistettäväksi, vaan tuottaa esimerkki siitä, miten kaksikielisen ihmisen hallitseva kieli voi valikoitua. Tutkimuksemme osoitti, että kaksikielisen ihmisen hallitseva kieli voi erota myös saman perheen sisäisesti. Kaksi haastateltavistamme koki englannin hallitsevaksi kielekseen, ja yksi oli tasavertaisesti kaksikielinen. Tähän vaikutti vahvasti lasten koulukieli, joka usein, mutta ei aina, määräytyi asuinmaan mukaan. Myös vanhempien kielivalinnoilla oli vaikutusta, mutta tutkimuksemme ei keskittynyt kaksikielisen perheen lasten kasvatusmetodeihin, joka olisi siksi mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe.
first_indexed 2019-08-19T08:21:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "McVeigh, Joseph", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkonen, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiainen, Lilli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-13T06:58:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-13T06:58:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62764", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kaksikielisyys on nopeasti yleistyv\u00e4 yhteiskunnan ilmi\u00f6, ja siten my\u00f6s kaksikielisten perheiden osuus v\u00e4est\u00f6st\u00e4 on jatkuvassa kasvussa. Kaksikielisten perheiden vanhempien vastuulla on p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4, millaisia kielivalintoja he kaksikielisten lastensa kohdalla tekev\u00e4t.\nTapaustutkimuksemme tarkoituksena oli tutkia kaksikielisen lapsen hallitsevan kielen muodostumista ja siihen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Erityisesti tutkimme asuinmaan, koulukielen ja kotikielen vaikutuksia kyseiseen prosessiin. Tarkoituksemme oli selvitt\u00e4\u00e4, miten n\u00e4m\u00e4 kyseiset tekij\u00e4t vaikuttivat tutkimukseemme osallistuneihin kaksikielisiin lapsiin. Tutkimusta varten haastattelimme kaksikielisen perheen kolmea lasta ja toista vanhempaa. Perheen k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t kielet olivat suomi ja englanti. Haastattelut olivat puolistrukturoituja haastatteluita, jotka litteroitiin. Analysoimme ne sen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 ja vertailuanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Koska otanta on hyvin pieni, ei tutkimuksen tuloksia ole tarkoitettu yleistett\u00e4v\u00e4ksi, vaan tuottaa esimerkki siit\u00e4, miten kaksikielisen ihmisen hallitseva kieli voi valikoitua.\nTutkimuksemme osoitti, ett\u00e4 kaksikielisen ihmisen hallitseva kieli voi erota my\u00f6s saman perheen sis\u00e4isesti. Kaksi haastateltavistamme koki englannin hallitsevaksi kielekseen, ja yksi oli tasavertaisesti kaksikielinen. T\u00e4h\u00e4n vaikutti vahvasti lasten koulukieli, joka usein, mutta ei aina, m\u00e4\u00e4r\u00e4ytyi asuinmaan mukaan. My\u00f6s vanhempien kielivalinnoilla oli vaikutusta, mutta tutkimuksemme ei keskittynyt kaksikielisen perheen lasten kasvatusmetodeihin, joka olisi siksi mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-02-13T06:58:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-13T06:58:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dominant language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bilingual schooling", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bilingual upbringing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cI can\u2019t be funny in Finnish!\u201d : A Case Study of Aspects Affecting the Forming of a Bilingual\u2019s Dominant Language", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902131484", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "bilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62764
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/58d4f1b0-a38f-46f6-b954-f57f3a2718f8\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201902131484.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkonen, Pinja Tiainen, Lilli “I can’t be funny in Finnish!” : A Case Study of Aspects Affecting the Forming of a Bilingual’s Dominant Language dominant language bilingual schooling bilingual upbringing Englannin kieli English 301 kaksikielisyys bilingualism
title “I can’t be funny in Finnish!” : A Case Study of Aspects Affecting the Forming of a Bilingual’s Dominant Language
title_full “I can’t be funny in Finnish!” : A Case Study of Aspects Affecting the Forming of a Bilingual’s Dominant Language
title_fullStr “I can’t be funny in Finnish!” : A Case Study of Aspects Affecting the Forming of a Bilingual’s Dominant Language “I can’t be funny in Finnish!” : A Case Study of Aspects Affecting the Forming of a Bilingual’s Dominant Language
title_full_unstemmed “I can’t be funny in Finnish!” : A Case Study of Aspects Affecting the Forming of a Bilingual’s Dominant Language “I can’t be funny in Finnish!” : A Case Study of Aspects Affecting the Forming of a Bilingual’s Dominant Language
title_short “I can’t be funny in Finnish!”
title_sort i can t be funny in finnish a case study of aspects affecting the forming of a bilingual s dominant language
title_sub A Case Study of Aspects Affecting the Forming of a Bilingual’s Dominant Language
title_txtP “I can’t be funny in Finnish!” : A Case Study of Aspects Affecting the Forming of a Bilingual’s Dominant Language
topic dominant language bilingual schooling bilingual upbringing Englannin kieli English 301 kaksikielisyys bilingualism
topic_facet 301 Englannin kieli English bilingual schooling bilingual upbringing bilingualism dominant language kaksikielisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62764 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902131484
work_keys_str_mv AT mikkonenpinja icantbefunnyinfinnishacasestudyofaspectsaffectingtheformingofabilingualsdominantla