STEAM tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten lapsen tutkiva toiminta sekä tiedettä, teknologiaa, taidetta ja matematiikkaa yhdistävä STEAM-pedagogiikka soveltuu toimintamuodoksi esiopetukseen. Tavoitteena oli myös selvittää lasten tutkivan toiminnan mahdollistavia tekijöitä. Lisäksi tässä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nykänen, Virpi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62688
_version_ 1826225704809791489
author Nykänen, Virpi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nykänen, Virpi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nykänen, Virpi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nykänen, Virpi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten lapsen tutkiva toiminta sekä tiedettä, teknologiaa, taidetta ja matematiikkaa yhdistävä STEAM-pedagogiikka soveltuu toimintamuodoksi esiopetukseen. Tavoitteena oli myös selvittää lasten tutkivan toiminnan mahdollistavia tekijöitä. Lisäksi tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, millaisia merkityksiä ja arvioita toimijat antavat toteutuneelle lapsen tutkivalle toiminnalle esiopetusryhmässä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa oli myös toimintatutkimuksellinen, kasvatuskäytäntöjä ja toimintakulttuuria kehittävä näkökulma. Tutkimuskohteena oli kuopiolaisen esiopetusryhmän varhaiskasvattajat ja lapset. Aineistonkeruussa oli etnografinen tutkimusote. Aineisto kerättiin havainnoimalla lasten tutkivaa toimintaa sekä haastattelemalla esiopetusryhmän 19 lasta ja kolmea varhaiskasvattajaa. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset vahvistivat näkemystä siitä, että lapsen tutkiva toiminta ja STEAM-toiminnan sisältöjen eli taide- ja tiedeaineiden yhdistäminen tukee Varhaiskasvatussuunnitelman (2016) ja Esiopetuksen opetussuunnitelman (2014) perusteiden tavoitteita, joissa korostetaan lapsen kokonaisvaltaista oppimista, osallisuutta, leikkiä sekä laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Merkityksellistä on myönteinen ja kannustava reagointi lasten ihmettelyyn ja kysymyksiin sekä tutkivaan toimintaan perustuvan oppimisprosessin tunnistaminen ja tukeminen.
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Turja, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyk\u00e4nen, Virpi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-04T08:41:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-04T08:41:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62688", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten lapsen tutkiva toiminta sek\u00e4 tiedett\u00e4, teknologiaa, taidetta ja matematiikkaa yhdist\u00e4v\u00e4 STEAM-pedagogiikka soveltuu toimintamuodoksi esiopetukseen. Tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 lasten tutkivan toiminnan mahdollistavia tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 ja arvioita toimijat antavat toteutuneelle lapsen tutkivalle toiminnalle esiopetusryhm\u00e4ss\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa oli my\u00f6s toimintatutkimuksellinen, kasvatusk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja toimintakulttuuria kehitt\u00e4v\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulma. Tutkimuskohteena oli kuopiolaisen esiopetusryhm\u00e4n varhaiskasvattajat ja lapset. Aineistonkeruussa oli etnografinen tutkimusote. Aineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla lasten tutkivaa toimintaa sek\u00e4 haastattelemalla esiopetusryhm\u00e4n 19 lasta ja kolmea varhaiskasvattajaa. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTutkimuksen tulokset vahvistivat n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 lapsen tutkiva toiminta ja STEAM-toiminnan sis\u00e4lt\u00f6jen eli taide- ja tiedeaineiden yhdist\u00e4minen tukee Varhaiskasvatussuunnitelman (2016) ja Esiopetuksen opetussuunnitelman (2014) perusteiden tavoitteita, joissa korostetaan lapsen kokonaisvaltaista oppimista, osallisuutta, leikki\u00e4 sek\u00e4 laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Merkityksellist\u00e4 on my\u00f6nteinen ja kannustava reagointi lasten ihmettelyyn ja kysymyksiin sek\u00e4 tutkivaan toimintaan perustuvan oppimisprosessin tunnistaminen ja tukeminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-04T08:41:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-04T08:41:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "112", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsen tutkiva toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "STEAM-pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "STEAM : tiedett\u00e4, teknologiaa, insin\u00f6\u00f6ritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdist\u00e4v\u00e4 tutkiva oppiminen esiopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902041402", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikki (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62688
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6203ab79-3da9-4d11-8708-595f44a8abfe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902041402.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nykänen, Virpi STEAM : tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa lapsen tutkiva toiminta STEAM-pedagogiikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 leikki (toiminta) taidekasvatus teknologiakasvatus tiedekasvatus varhaiskasvatus tutkiva oppiminen osallisuus esiopetus oppiminen
title STEAM : tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa
title_full STEAM : tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa
title_fullStr STEAM : tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa STEAM : tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa
title_full_unstemmed STEAM : tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa STEAM : tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa
title_short STEAM
title_sort steam tiedettä teknologiaa insinööritaitoja taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa
title_sub tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa
title_txtP STEAM : tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa
topic lapsen tutkiva toiminta STEAM-pedagogiikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 leikki (toiminta) taidekasvatus teknologiakasvatus tiedekasvatus varhaiskasvatus tutkiva oppiminen osallisuus esiopetus oppiminen
topic_facet 104 Early Childhood Education STEAM-pedagogiikka Varhaiskasvatus esiopetus lapsen tutkiva toiminta leikki (toiminta) oppiminen osallisuus taidekasvatus teknologiakasvatus tiedekasvatus tutkiva oppiminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62688 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902041402
work_keys_str_mv AT nykänenvirpi steamtiedettäteknologiaainsinööritaitojataiteitajamatematiikkaayhdistävätutkivaoppi