Tunteista lauluksi ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen

Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehdä ihmisyyttä kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja siinä käytettävät menetelmät antavat välineitä kulttuurien väliseen kohtaamiseen. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää erilaisten improvisointimenetelmien (sanaimprovisointi, lauluimprovisointi ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Putkinen, Hanna-Leena
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60960
_version_ 1828193095939784704
author Putkinen, Hanna-Leena
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Putkinen, Hanna-Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Putkinen, Hanna-Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Putkinen, Hanna-Leena
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehdä ihmisyyttä kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja siinä käytettävät menetelmät antavat välineitä kulttuurien väliseen kohtaamiseen. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää erilaisten improvisointimenetelmien (sanaimprovisointi, lauluimprovisointi ja soitinimprovisointi) ja laulun teon mahdollisuuksia maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun tukena. Tutkimuksessa käytetyt opetusmenetelmät antavat välineitä vuoropuheluun, kun sanoja on vähän tai ei ollenkaan. Erityisenä huomionkohteenani on harjoitusten mahdollisuudet ryhmäyttämisessä, tunteiden ilmaisussa ja kielen oppimisessa.. Tutkimukseni on toimintatutkimus, jossa on fenomenologisen ja etnografisen tutkimuksen piirteitä. Tarkoitus on kehitellä opetusmenetelmäpaketti, joka sopii maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen vieraassa ympäristössä ja kulttuurissa. Tutkimuskohteenani oli Jyväskylän kansalaisopiston Ubuntu-maahanmuuttaja- aikuisopiskelijaryhmä ja Puistokadun 2.lk:n oppilaat, joiden joukossa oli ulkomaalaistaustaisia oppilaita. Halusin tehdä vertailevan tutkimuksen siksi, että näin miten se toimii erilaisissa ympäristöissä riippumatta oppilaiden iästä ja luokan heterogeenisuudesta. Tutkimuksen perusteella harjoitteet ovat mahdollisuus sosiaaliselle vuorovaikutukselle sekä tunteiden ilmaisulle ja kokemiselle. Ne kartuttavat sanavarastoa ja tunnesanojen oppimista. Ryhmässä tehdyt harjoitteet kehittävät vuorovaikutusta ilman kieltä ja kieltä hyödyntäen ja kielitaitoa kehittäen. Menetelmien lisäksi opettajan läsnäolotaidot ja vuorovaikutustaidot luovat pohjan onnistuneelle vuorovaikutukselle ja tunneilmaisulle. Tutkimusten mukaan nämä taidot ovat jopa tärkeämpiä kuin erilaiset opetusmenetelmät. Harjoitteita on mahdollisuus tehdä hyödyntäen modernia musiikkiteknologiaa ja ovat sovellettavissa musatornityöskentelyyn. Eri musiikkikultuurien moodien hyödyntäminen onnistuu harjoitteissa juuri musiikkiteknologian avulla. Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehdä ihmisyyttä kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja siinä käytettävät menetelmät antavat välineitä kulttuurien väliseen kohtaamiseen. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää erilaisten improvisointimenetelmien (sanaimprovisointi, lauluimprovisointi ja soitinimprovisointi) ja laulun teon mahdollisuuksia maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun tukena. Tutkimuksessa käytetyt opetusmenetelmät antavat välineitä vuoropuheluun, kun sanoja on vähän tai ei ollenkaan. Erityisenä huomionkohteenani on harjoitusten mahdollisuudet ryhmäyttämisessä, tunteiden ilmaisussa ja kielen oppimisessa.. Tutkimukseni on toimintatutkimus, jossa on fenomenologisen ja etnografisen tutkimuksen piirteitä. Tarkoitus on kehitellä opetusmenetelmäpaketti, joka sopii maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen vieraassa ympäristössä ja kulttuurissa. Tutkimuskohteenani oli Jyväskylän kansalaisopiston Ubuntu-maahanmuuttaja- aikuisopiskelijaryhmä ja Puistokadun 2.lk:n oppilaat, joiden joukossa oli ulkomaalaistaustaisia oppilaita. Halusin tehdä vertailevan tutkimuksen siksi, että näin miten se toimii erilaisissa ympäristöissä riippumatta oppilaiden iästä ja luokan heterogeenisuudesta. Tutkimuksen perusteella harjoitteet ovat mahdollisuus sosiaaliselle vuorovaikutukselle sekä tunteiden ilmaisulle ja kokemiselle. Ne kartuttavat sanavarastoa ja tunnesanojen oppimista. Ryhmässä tehdyt harjoitteet kehittävät vuorovaikutusta ilman kieltä ja kieltä hyödyntäen ja kielitaitoa kehittäen. Menetelmien lisäksi opettajan läsnäolotaidot ja vuorovaikutustaidot luovat pohjan onnistuneelle vuorovaikutukselle ja tunneilmaisulle. Tutkimusten mukaan nämä taidot ovat jopa tärkeämpiä kuin erilaiset opetusmenetelmät. Harjoitteita on mahdollisuus tehdä hyödyntäen modernia musiikkiteknologiaa ja ovat sovellettavissa musatornityöskentelyyn. Eri musiikkikultuurien moodien hyödyntäminen onnistuu harjoitteissa juuri musiikkiteknologian avulla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Toivanen, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Putkinen, Hanna-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-08T12:43:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-08T12:43:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60960", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehd\u00e4 ihmisyytt\u00e4 kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja\nsiin\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t menetelm\u00e4t antavat v\u00e4lineit\u00e4 kulttuurien v\u00e4liseen kohtaamiseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa\nhalusin selvitt\u00e4\u00e4 erilaisten improvisointimenetelmien (sanaimprovisointi, lauluimprovisointi ja\nsoitinimprovisointi) ja laulun teon mahdollisuuksia maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun tukena.\nTutkimuksessa k\u00e4ytetyt opetusmenetelm\u00e4t antavat v\u00e4lineit\u00e4 vuoropuheluun, kun sanoja on v\u00e4h\u00e4n tai ei\nollenkaan. Erityisen\u00e4 huomionkohteenani on harjoitusten mahdollisuudet ryhm\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4, tunteiden\nilmaisussa ja kielen oppimisessa..\nTutkimukseni on toimintatutkimus, jossa on fenomenologisen ja etnografisen tutkimuksen piirteit\u00e4.\nTarkoitus on kehitell\u00e4 opetusmenetelm\u00e4paketti, joka sopii maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun\ntukemiseen vieraassa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja kulttuurissa.\nTutkimuskohteenani oli Jyv\u00e4skyl\u00e4n kansalaisopiston Ubuntu-maahanmuuttaja- aikuisopiskelijaryhm\u00e4 ja\nPuistokadun 2.lk:n oppilaat, joiden joukossa oli ulkomaalaistaustaisia oppilaita. Halusin tehd\u00e4 vertailevan\ntutkimuksen siksi, ett\u00e4 n\u00e4in miten se toimii erilaisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 riippumatta oppilaiden i\u00e4st\u00e4 ja luokan\nheterogeenisuudesta.\nTutkimuksen perusteella harjoitteet ovat mahdollisuus sosiaaliselle vuorovaikutukselle sek\u00e4 tunteiden\nilmaisulle ja kokemiselle. Ne kartuttavat sanavarastoa ja tunnesanojen oppimista. Ryhm\u00e4ss\u00e4 tehdyt\nharjoitteet kehitt\u00e4v\u00e4t vuorovaikutusta ilman kielt\u00e4 ja kielt\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en ja kielitaitoa kehitt\u00e4en.\nMenetelmien lis\u00e4ksi opettajan l\u00e4sn\u00e4olotaidot ja vuorovaikutustaidot luovat pohjan onnistuneelle\nvuorovaikutukselle ja tunneilmaisulle. Tutkimusten mukaan n\u00e4m\u00e4 taidot ovat jopa t\u00e4rke\u00e4mpi\u00e4 kuin erilaiset\nopetusmenetelm\u00e4t.\nHarjoitteita on mahdollisuus tehd\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en modernia musiikkiteknologiaa ja ovat sovellettavissa\nmusatornity\u00f6skentelyyn. Eri musiikkikultuurien moodien hy\u00f6dynt\u00e4minen onnistuu harjoitteissa juuri\nmusiikkiteknologian avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehd\u00e4 ihmisyytt\u00e4 kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja\nsiin\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t menetelm\u00e4t antavat v\u00e4lineit\u00e4 kulttuurien v\u00e4liseen kohtaamiseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa\nhalusin selvitt\u00e4\u00e4 erilaisten improvisointimenetelmien (sanaimprovisointi, lauluimprovisointi ja\nsoitinimprovisointi) ja laulun teon mahdollisuuksia maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun tukena.\nTutkimuksessa k\u00e4ytetyt opetusmenetelm\u00e4t antavat v\u00e4lineit\u00e4 vuoropuheluun, kun sanoja on v\u00e4h\u00e4n tai ei\nollenkaan. Erityisen\u00e4 huomionkohteenani on harjoitusten mahdollisuudet ryhm\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4, tunteiden\nilmaisussa ja kielen oppimisessa..\nTutkimukseni on toimintatutkimus, jossa on fenomenologisen ja etnografisen tutkimuksen piirteit\u00e4.\nTarkoitus on kehitell\u00e4 opetusmenetelm\u00e4paketti, joka sopii maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun\ntukemiseen vieraassa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja kulttuurissa.\nTutkimuskohteenani oli Jyv\u00e4skyl\u00e4n kansalaisopiston Ubuntu-maahanmuuttaja- aikuisopiskelijaryhm\u00e4 ja\nPuistokadun 2.lk:n oppilaat, joiden joukossa oli ulkomaalaistaustaisia oppilaita. Halusin tehd\u00e4 vertailevan\ntutkimuksen siksi, ett\u00e4 n\u00e4in miten se toimii erilaisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 riippumatta oppilaiden i\u00e4st\u00e4 ja luokan\nheterogeenisuudesta.\nTutkimuksen perusteella harjoitteet ovat mahdollisuus sosiaaliselle vuorovaikutukselle sek\u00e4 tunteiden\nilmaisulle ja kokemiselle. Ne kartuttavat sanavarastoa ja tunnesanojen oppimista. Ryhm\u00e4ss\u00e4 tehdyt\nharjoitteet kehitt\u00e4v\u00e4t vuorovaikutusta ilman kielt\u00e4 ja kielt\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en ja kielitaitoa kehitt\u00e4en.\nMenetelmien lis\u00e4ksi opettajan l\u00e4sn\u00e4olotaidot ja vuorovaikutustaidot luovat pohjan onnistuneelle\nvuorovaikutukselle ja tunneilmaisulle. Tutkimusten mukaan n\u00e4m\u00e4 taidot ovat jopa t\u00e4rke\u00e4mpi\u00e4 kuin erilaiset\nopetusmenetelm\u00e4t.\nHarjoitteita on mahdollisuus tehd\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en modernia musiikkiteknologiaa ja ovat sovellettavissa\nmusatornity\u00f6skentelyyn. Eri musiikkikultuurien moodien hy\u00f6dynt\u00e4minen onnistuu harjoitteissa juuri\nmusiikkiteknologian avulla.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-08T12:43:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-08T12:43:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikulttuurinen musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen kasvu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteiden ilmaisu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4ytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunteista lauluksi : ryhm\u00e4improvisointiharjoitteita ja laulun teon v\u00e4lineit\u00e4 maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901081101", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4velt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "improvisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuutto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60960
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:34Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/432b6e0a-e35c-4021-9433-0304a9ef5d3e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901081101.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Putkinen, Hanna-Leena Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen monikulttuurinen musiikkikasvatus sanoittaminen sosioemotionaalinen kasvu tunteiden ilmaisu ryhmäyttäminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 tunteet säveltäminen improvisointi maahanmuutto musiikki maahanmuuttajat musiikkikasvatus harjoitteet
title Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen
title_full Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen
title_fullStr Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen
title_full_unstemmed Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen
title_short Tunteista lauluksi
title_sort tunteista lauluksi ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen
title_sub ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen
title_txtP Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen
topic monikulttuurinen musiikkikasvatus sanoittaminen sosioemotionaalinen kasvu tunteiden ilmaisu ryhmäyttäminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 tunteet säveltäminen improvisointi maahanmuutto musiikki maahanmuuttajat musiikkikasvatus harjoitteet
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus harjoitteet improvisointi maahanmuuttajat maahanmuutto monikulttuurinen musiikkikasvatus musiikki musiikkikasvatus ryhmäyttäminen sanoittaminen sosioemotionaalinen kasvu säveltäminen tunteet tunteiden ilmaisu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60960 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901081101
work_keys_str_mv AT putkinenhannaleena tunteistalauluksiryhmäimprovisointiharjoitteitajalaulunteonvälineitämaahanmuu