Tunteista lauluksi ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen

Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehdä ihmisyyttä kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja siinä käytettävät menetelmät antavat välineitä kulttuurien väliseen kohtaamiseen. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää erilaisten improvisointimenetelmien (sanaimprovisointi, lauluimprovisointi ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Putkinen, Hanna-Leena
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60960
Kuvaus
Yhteenveto:Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehdä ihmisyyttä kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja siinä käytettävät menetelmät antavat välineitä kulttuurien väliseen kohtaamiseen. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää erilaisten improvisointimenetelmien (sanaimprovisointi, lauluimprovisointi ja soitinimprovisointi) ja laulun teon mahdollisuuksia maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun tukena. Tutkimuksessa käytetyt opetusmenetelmät antavat välineitä vuoropuheluun, kun sanoja on vähän tai ei ollenkaan. Erityisenä huomionkohteenani on harjoitusten mahdollisuudet ryhmäyttämisessä, tunteiden ilmaisussa ja kielen oppimisessa.. Tutkimukseni on toimintatutkimus, jossa on fenomenologisen ja etnografisen tutkimuksen piirteitä. Tarkoitus on kehitellä opetusmenetelmäpaketti, joka sopii maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen vieraassa ympäristössä ja kulttuurissa. Tutkimuskohteenani oli Jyväskylän kansalaisopiston Ubuntu-maahanmuuttaja- aikuisopiskelijaryhmä ja Puistokadun 2.lk:n oppilaat, joiden joukossa oli ulkomaalaistaustaisia oppilaita. Halusin tehdä vertailevan tutkimuksen siksi, että näin miten se toimii erilaisissa ympäristöissä riippumatta oppilaiden iästä ja luokan heterogeenisuudesta. Tutkimuksen perusteella harjoitteet ovat mahdollisuus sosiaaliselle vuorovaikutukselle sekä tunteiden ilmaisulle ja kokemiselle. Ne kartuttavat sanavarastoa ja tunnesanojen oppimista. Ryhmässä tehdyt harjoitteet kehittävät vuorovaikutusta ilman kieltä ja kieltä hyödyntäen ja kielitaitoa kehittäen. Menetelmien lisäksi opettajan läsnäolotaidot ja vuorovaikutustaidot luovat pohjan onnistuneelle vuorovaikutukselle ja tunneilmaisulle. Tutkimusten mukaan nämä taidot ovat jopa tärkeämpiä kuin erilaiset opetusmenetelmät. Harjoitteita on mahdollisuus tehdä hyödyntäen modernia musiikkiteknologiaa ja ovat sovellettavissa musatornityöskentelyyn. Eri musiikkikultuurien moodien hyödyntäminen onnistuu harjoitteissa juuri musiikkiteknologian avulla. Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehdä ihmisyyttä kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja siinä käytettävät menetelmät antavat välineitä kulttuurien väliseen kohtaamiseen. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää erilaisten improvisointimenetelmien (sanaimprovisointi, lauluimprovisointi ja soitinimprovisointi) ja laulun teon mahdollisuuksia maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun tukena. Tutkimuksessa käytetyt opetusmenetelmät antavat välineitä vuoropuheluun, kun sanoja on vähän tai ei ollenkaan. Erityisenä huomionkohteenani on harjoitusten mahdollisuudet ryhmäyttämisessä, tunteiden ilmaisussa ja kielen oppimisessa.. Tutkimukseni on toimintatutkimus, jossa on fenomenologisen ja etnografisen tutkimuksen piirteitä. Tarkoitus on kehitellä opetusmenetelmäpaketti, joka sopii maahanmuuttajien sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen vieraassa ympäristössä ja kulttuurissa. Tutkimuskohteenani oli Jyväskylän kansalaisopiston Ubuntu-maahanmuuttaja- aikuisopiskelijaryhmä ja Puistokadun 2.lk:n oppilaat, joiden joukossa oli ulkomaalaistaustaisia oppilaita. Halusin tehdä vertailevan tutkimuksen siksi, että näin miten se toimii erilaisissa ympäristöissä riippumatta oppilaiden iästä ja luokan heterogeenisuudesta. Tutkimuksen perusteella harjoitteet ovat mahdollisuus sosiaaliselle vuorovaikutukselle sekä tunteiden ilmaisulle ja kokemiselle. Ne kartuttavat sanavarastoa ja tunnesanojen oppimista. Ryhmässä tehdyt harjoitteet kehittävät vuorovaikutusta ilman kieltä ja kieltä hyödyntäen ja kielitaitoa kehittäen. Menetelmien lisäksi opettajan läsnäolotaidot ja vuorovaikutustaidot luovat pohjan onnistuneelle vuorovaikutukselle ja tunneilmaisulle. Tutkimusten mukaan nämä taidot ovat jopa tärkeämpiä kuin erilaiset opetusmenetelmät. Harjoitteita on mahdollisuus tehdä hyödyntäen modernia musiikkiteknologiaa ja ovat sovellettavissa musatornityöskentelyyn. Eri musiikkikultuurien moodien hyödyntäminen onnistuu harjoitteissa juuri musiikkiteknologian avulla.