Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä alan tutkimuskirjallisuus nostaa käsitteenmuodostusvälineiden käytöstä alakoulun matematiikan opetuksessa ja onko niiden käytöllä positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. Käsitteenmuodostusvälineillä tarkoitetaan tässä konkreettisia käsin ko...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suomela, Ella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60772
_version_ 1828193095431225344
author Suomela, Ella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suomela, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suomela, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suomela, Ella
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä alan tutkimuskirjallisuus nostaa käsitteenmuodostusvälineiden käytöstä alakoulun matematiikan opetuksessa ja onko niiden käytöllä positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. Käsitteenmuodostusvälineillä tarkoitetaan tässä konkreettisia käsin kosketeltavia välineitä, joita käytetään matemaattisten käsitteiden havainnollistamiseen. Alan kirjallisuudesta muodostetun teoriakatsauksen jälkeen etsittiin tieteellisistä tutkimusartikkeleista tuoreita tutkimustuloksia konkreettisten välineiden käytöstä ja hyödyistä matematiikan opetuksessa. Näiden pohjalta aiheesta muodostettiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimuskirjallisuus nosti esille näkemyksen, jonka mukaan käsitteenmuodostusvälineistä on selkeästi hyötyä kaikkien alakoulun vuosiluokkien matematiikan opetuksessa. Näin ollen voimassa olevan opetussuunnitelman (POPS 2014) korostamille konkreettisille opetustavoille on olemassa tieteellinen perusta. Tutkimustulosten mukaan konkreettisten välineiden käyttö alakoulun matematiikan opetuksessa tuottaa perinteistä esittävää opetusta parempia oppimistuloksia. Tehokkainta oppimisen kannalta on käyttää käsitteen opettamiseen ensin konkreettisia välineitä, tämän jälkeen kuvia ja lopuksi symbolista esitystapaa. Parhaimmat oppimistulokset saadaan aikaan välineillä, jotka haastavat oppilaan ajatteluprosessia, eivätkä tarjoa vastausta valmiina.
first_indexed 2019-09-20T09:14:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suomela, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-21T06:26:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-21T06:26:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60772", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 alan tutkimuskirjallisuus nostaa k\u00e4sitteenmuodostusv\u00e4lineiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 alakoulun matematiikan opetuksessa ja onko niiden k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. K\u00e4sitteenmuodostusv\u00e4lineill\u00e4 tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 konkreettisia k\u00e4sin kosketeltavia v\u00e4lineit\u00e4, joita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n matemaattisten k\u00e4sitteiden havainnollistamiseen. Alan kirjallisuudesta muodostetun teoriakatsauksen j\u00e4lkeen etsittiin tieteellisist\u00e4 tutkimusartikkeleista tuoreita tutkimustuloksia konkreettisten v\u00e4lineiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja hy\u00f6dyist\u00e4 matematiikan opetuksessa. N\u00e4iden pohjalta aiheesta muodostettiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus.\n\nTutkimuskirjallisuus nosti esille n\u00e4kemyksen, jonka mukaan k\u00e4sitteenmuodostusv\u00e4lineist\u00e4 on selke\u00e4sti hy\u00f6ty\u00e4 kaikkien alakoulun vuosiluokkien matematiikan opetuksessa. N\u00e4in ollen voimassa olevan opetussuunnitelman (POPS 2014) korostamille konkreettisille opetustavoille on olemassa tieteellinen perusta. \n\nTutkimustulosten mukaan konkreettisten v\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00f6 alakoulun matematiikan opetuksessa tuottaa perinteist\u00e4 esitt\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusta parempia oppimistuloksia. Tehokkainta oppimisen kannalta on k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 k\u00e4sitteen opettamiseen ensin konkreettisia v\u00e4lineit\u00e4, t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen kuvia ja lopuksi symbolista esitystapaa. Parhaimmat oppimistulokset saadaan aikaan v\u00e4lineill\u00e4, jotka haastavat oppilaan ajatteluprosessia, eiv\u00e4tk\u00e4 tarjoa vastausta valmiina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-21T06:26:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-21T06:26:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitteenmuodostusv\u00e4lineet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konkretia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perusteita toiminnallisille ty\u00f6tavoille matematiikan opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812215299", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistulokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuuskatsaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60772
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:00Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7c136dae-057f-44b0-9e3d-c7465b274d5d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812215299.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suomela, Ella Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa käsitteenmuodostusvälineet konkretia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toiminnallisuus matematiikka opetus oppilaat oppiminen oppimistulokset alakoulu opettajat opetusmenetelmät kirjallisuuskatsaukset
title Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa
title_full Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa
title_fullStr Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa
title_full_unstemmed Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa
title_short Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa
title_sort perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa
title_txtP Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa
topic käsitteenmuodostusvälineet konkretia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toiminnallisuus matematiikka opetus oppilaat oppiminen oppimistulokset alakoulu opettajat opetusmenetelmät kirjallisuuskatsaukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kirjallisuuskatsaukset konkretia käsitteenmuodostusvälineet matematiikka opettajat opetus opetusmenetelmät oppilaat oppiminen oppimistulokset toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60772 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812215299
work_keys_str_mv AT suomelaella perusteitatoiminnallisilletyötavoillematematiikanopetuksessa