Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle

Organisaation inhimillisen pääoman voidaan katsoa olevan eräs sen tärkeimmistä kilpailueduista, vaikka samalla osaavan työvoiman saaminen ja säilyttäminen vaikeutuvat jatkuvasti. Työnantajabrändäyksen keinoin organisaatiot voivatkin luoda kuvan yrityksestä houkuttelevana paikkana työskennellä potent...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kankaanpää, Tiia
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60739
_version_ 1826225713027481600
author Kankaanpää, Tiia
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kankaanpää, Tiia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kankaanpää, Tiia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kankaanpää, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Organisaation inhimillisen pääoman voidaan katsoa olevan eräs sen tärkeimmistä kilpailueduista, vaikka samalla osaavan työvoiman saaminen ja säilyttäminen vaikeutuvat jatkuvasti. Työnantajabrändäyksen keinoin organisaatiot voivatkin luoda kuvan yrityksestä houkuttelevana paikkana työskennellä potentiaalisten työntekijöiden silmissä, sekä sitouttaa ja motivoida jo olemassaolevia työntekijöitä. Työnantajabrändin tulisi onnistuakseen pohjata aina todelliseen organisaatiokulttuuriin sekä työntekijäkokemukseen, vaikkakin näiden kahden ulottuvuuden välistä suhdetta on tutkittu vielä varsin vähän. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin työnantajabrändäyksen ja organisaation sisäisen tilan suhdetta laadullisella menetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen työntekijöitä sekä johtohenkilöitä ja päällikköjä, ja se analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset esitettiin kuvailevalla otteella. Tutkimustulokset osoittivat, että johtohenkilöiden ja päälliköiden käsitykset työnantajabrändistä vastaavat pitkälti työntekijöiden kokemuksia organisaatiosta työnantajana, sekä heidän käsityksiään organisaation tarjoamasta työntekijäkokemuksesta. Työnantajabrändäys nivoutui kohdeyrityksessä voimakkaasti yhteen yleisemmän yritysbrändin sekä tuotebrändien kanssa, ja voimakkaimmin työntekijöiden käsityksistä oli erotettavissa työnantajabrändiin liitetyt piirteet, jotka ovat samat kuin yrityksen muulla brändiportfoliolla. Työnantajabrändäyksen merkitys organisaatiokulttuurille ja työntekijäkokemukselle voidaan tulosten mukaan ymmärtää olevan kahdenlainen jälkimmäisten toimiessa sekä vakaana perustana työnantajabrändäykselle, että ollessa sen toiminnan kohteena. Työnantajabrändin onnistumisen takaamiseksi se tulisi rakentaa samassa linjassa muihin brändeihin ja niiden synnyttämiin assosiaatioihin.
first_indexed 2019-09-20T09:14:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sajasalo, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kankaanp\u00e4\u00e4, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-20T11:19:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-20T11:19:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60739", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Organisaation inhimillisen p\u00e4\u00e4oman voidaan katsoa olevan er\u00e4s sen t\u00e4rkeimmist\u00e4 kilpailueduista, vaikka samalla osaavan ty\u00f6voiman saaminen ja s\u00e4ilytt\u00e4minen vaikeutuvat jatkuvasti. Ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksen keinoin organisaatiot voivatkin luoda kuvan yrityksest\u00e4 houkuttelevana paikkana ty\u00f6skennell\u00e4 potentiaalisten ty\u00f6ntekij\u00f6iden silmiss\u00e4, sek\u00e4 sitouttaa ja motivoida jo olemassaolevia ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4. Ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin tulisi onnistuakseen pohjata aina todelliseen organisaatiokulttuuriin sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4kokemukseen, vaikkakin n\u00e4iden kahden ulottuvuuden v\u00e4list\u00e4 suhdetta on tutkittu viel\u00e4 varsin v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkittiin ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksen ja organisaation sis\u00e4isen tilan suhdetta laadullisella menetelm\u00e4ll\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kohdeyrityksen ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 johtohenkil\u00f6it\u00e4 ja p\u00e4\u00e4llikk\u00f6j\u00e4, ja se analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkimuksen tulokset esitettiin kuvailevalla otteella. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 johtohenkil\u00f6iden ja p\u00e4\u00e4llik\u00f6iden k\u00e4sitykset ty\u00f6nantajabr\u00e4ndist\u00e4 vastaavat pitk\u00e4lti ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia organisaatiosta ty\u00f6nantajana, sek\u00e4 heid\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n organisaation tarjoamasta ty\u00f6ntekij\u00e4kokemuksesta. Ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4ys nivoutui kohdeyrityksess\u00e4 voimakkaasti yhteen yleisemm\u00e4n yritysbr\u00e4ndin sek\u00e4 tuotebr\u00e4ndien kanssa, ja voimakkaimmin ty\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4sityksist\u00e4 oli erotettavissa ty\u00f6nantajabr\u00e4ndiin liitetyt piirteet, jotka ovat samat kuin yrityksen muulla br\u00e4ndiportfoliolla. Ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksen merkitys organisaatiokulttuurille ja ty\u00f6ntekij\u00e4kokemukselle voidaan tulosten mukaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 olevan kahdenlainen j\u00e4lkimm\u00e4isten toimiessa sek\u00e4 vakaana perustana ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4ykselle, ett\u00e4 ollessa sen toiminnan kohteena. Ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin onnistumisen takaamiseksi se tulisi rakentaa samassa linjassa muihin br\u00e4ndeihin ja niiden synnytt\u00e4miin assosiaatioihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-20T11:19:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-20T11:19:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6nantajabr\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4inen br\u00e4nd\u00e4ys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "organisaatioidentiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Organisaatiokulttuurin ja ty\u00f6ntekij\u00e4kokemuksen merkitys ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4ykselle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812205272", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "3000", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiokulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nantajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitouttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60739
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c0dde11b-0ab9-4151-9959-2d28c6da7add\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812205272.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kankaanpää, Tiia Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle työnantajabrändi sisäinen brändäys organisaatioidentiteetti Johtaminen Management and Leadership 20424 organisaatiokulttuuri työnantajat brändäys sitouttaminen brändit
title Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle
title_full Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle
title_fullStr Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle
title_full_unstemmed Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle
title_short Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle
title_sort organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle
title_txtP Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle
topic työnantajabrändi sisäinen brändäys organisaatioidentiteetti Johtaminen Management and Leadership 20424 organisaatiokulttuuri työnantajat brändäys sitouttaminen brändit
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership brändit brändäys organisaatioidentiteetti organisaatiokulttuuri sisäinen brändäys sitouttaminen työnantajabrändi työnantajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60739 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812205272
work_keys_str_mv AT kankaanpäätiia organisaatiokulttuurinjatyöntekijäkokemuksenmerkitystyönantajabrändäykselle