"Jag lär mig inte riktigt med en digibok." gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar

Lukion uuden opetussuunnitelman ja sähköisten ylioppilaskirjoitusten myötä oppikirjat uudistuivat digitaalisiksi. Osa opiskelijoista ei kokenut oppivansa tarpeeksi hyvin digitaalisilla materiaaleilla. Tutkimusten mukaan selvä enemmistö ihmisistä oppii parhaiten toiminnallisin menetelmin, mutta oppim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korte, Taina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60692
_version_ 1828193095356776448
author Korte, Taina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korte, Taina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korte, Taina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korte, Taina
datasource_str_mv jyx
description Lukion uuden opetussuunnitelman ja sähköisten ylioppilaskirjoitusten myötä oppikirjat uudistuivat digitaalisiksi. Osa opiskelijoista ei kokenut oppivansa tarpeeksi hyvin digitaalisilla materiaaleilla. Tutkimusten mukaan selvä enemmistö ihmisistä oppii parhaiten toiminnallisin menetelmin, mutta oppimateriaaleissa ei juurikaan ole tällaisia tehtäviä. Valmistin toiminnallisia tehtäviä ja opiskelijat harjoittelivat niiden avulla ruotsin kielioppia. Kurssin päätteeksi halusin selvittää sähköisen kyselyn avulla, mitä mieltä opiskelijat olivat digitaalisesta oppikirjasta ja harjoittelemistaan toiminnallisista kielioppitehtävistä. Kyselyyn osallistui 12 lukiolaista keväällä 2017. Kyselyssä oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä ja niitä arvioitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Suurin osa opiskelijoista suosi perinteisen ja digitaalisen oppikirjan yhdistelmäpakettia. Pojille selvä suosikki oli digitaalinen oppikirja. Kukaan opiskelijoista ei halunnut käyttää yksinomaan paperikirjaa. Tyttöjen mielestä digitaalisessa oppikirjassa on hyvää se, että kuuntelutehtävien tekeminen on helpompaa, saa välittömästi oikeat ratkaisut tehtäviin ja tehtävien tekeminen on koneella nopeampaa. Pojat arvostivat koneella kirjoittamista, sanakirjaa ja tehtävien tekemisen nopeutta, mutta heille ei kuitenkaan ollut tärkeää saada kuunnella tai saada oikeita vastauksia tehtäviin. Opiskelijoiden mukaan huonoa digitaalisessa oppikirjassa on näytöltä lukeminen ja tekniset ongelmat. Pojat totesivat myös tekevänsä tehtäviä huolimattomammin koneella ja huijaavansa. Paperikirjaa käytettiin ohessa esimerkiksi siksi, ettei aina tarvitse tuijottaa näyttöä. Kaikkien opiskelijoiden mielestä toiminnalliset harjoitukset toivat mukavaa vaihtelua oppitunneille. Puolet opiskelijoista haluaisi tehdä niitä useamminkin ja kolmasosa heistä koki oppivansa toiminnallisten tehtävien avulla. Tytöt suhtautuivat poikia myönteisemmin toiminnallisiin tehtäviin. Toiminnalliset tehtävät ovat opiskelijoiden mielestä hyviä jo opittujen asioiden kertaamiseen. Jotkut opiskelijat kokivat oppivansa toiminnallisten tehtävien avulla uuttakin asiaa, käsillä tekemistä pidettiin hyvänä asiana.
first_indexed 2019-09-20T09:14:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korte, Taina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-19T11:34:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-19T11:34:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60692", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukion uuden opetussuunnitelman ja s\u00e4hk\u00f6isten ylioppilaskirjoitusten my\u00f6t\u00e4 oppikirjat uudistuivat digitaalisiksi. Osa opiskelijoista ei kokenut oppivansa tarpeeksi hyvin digitaalisilla materiaaleilla. Tutkimusten mukaan selv\u00e4 enemmist\u00f6 ihmisist\u00e4 oppii parhaiten toiminnallisin menetelmin, mutta oppimateriaaleissa ei juurikaan ole t\u00e4llaisia teht\u00e4vi\u00e4. Valmistin toiminnallisia teht\u00e4vi\u00e4 ja opiskelijat harjoittelivat niiden avulla ruotsin kielioppia. Kurssin p\u00e4\u00e4tteeksi halusin selvitt\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isen kyselyn avulla, mit\u00e4 mielt\u00e4 opiskelijat olivat digitaalisesta oppikirjasta ja harjoittelemistaan toiminnallisista kielioppiteht\u00e4vist\u00e4. Kyselyyn osallistui 12 lukiolaista kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017. Kyselyss\u00e4 oli sek\u00e4 suljettuja ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4 ja niit\u00e4 arvioitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin.\n\nSuurin osa opiskelijoista suosi perinteisen ja digitaalisen oppikirjan yhdistelm\u00e4pakettia. Pojille selv\u00e4 suosikki oli digitaalinen oppikirja. Kukaan opiskelijoista ei halunnut k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yksinomaan paperikirjaa. Tytt\u00f6jen mielest\u00e4 digitaalisessa oppikirjassa on hyv\u00e4\u00e4 se, ett\u00e4 kuunteluteht\u00e4vien tekeminen on helpompaa, saa v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti oikeat ratkaisut teht\u00e4viin ja teht\u00e4vien tekeminen on koneella nopeampaa. Pojat arvostivat koneella kirjoittamista, sanakirjaa ja teht\u00e4vien tekemisen nopeutta, mutta heille ei kuitenkaan ollut t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada kuunnella tai saada oikeita vastauksia teht\u00e4viin. Opiskelijoiden mukaan huonoa digitaalisessa oppikirjassa on n\u00e4yt\u00f6lt\u00e4 lukeminen ja tekniset ongelmat. Pojat totesivat my\u00f6s tekev\u00e4ns\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 huolimattomammin koneella ja huijaavansa. Paperikirjaa k\u00e4ytettiin ohessa esimerkiksi siksi, ettei aina tarvitse tuijottaa n\u00e4ytt\u00f6\u00e4.\n\nKaikkien opiskelijoiden mielest\u00e4 toiminnalliset harjoitukset toivat mukavaa vaihtelua oppitunneille. Puolet opiskelijoista haluaisi tehd\u00e4 niit\u00e4 useamminkin ja kolmasosa heist\u00e4 koki oppivansa toiminnallisten teht\u00e4vien avulla. Tyt\u00f6t suhtautuivat poikia my\u00f6nteisemmin toiminnallisiin teht\u00e4viin. Toiminnalliset teht\u00e4v\u00e4t ovat opiskelijoiden mielest\u00e4 hyvi\u00e4 jo opittujen asioiden kertaamiseen. Jotkut opiskelijat kokivat oppivansa toiminnallisten teht\u00e4vien avulla uuttakin asiaa, k\u00e4sill\u00e4 tekemist\u00e4 pidettiin hyv\u00e4n\u00e4 asiana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-19T11:34:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-19T11:34:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitala l\u00e4rob\u00f6cker", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taktil inl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taktila \u00f6vningar", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Jag l\u00e4r mig inte riktigt med en digibok.\" : gymnasieelevers tankar om en digital l\u00e4robok och om taktila grammatik\u00f6vningar", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812195231", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60692
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:44Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ef1358f7-3ed5-4795-9946-a330cbc7cada\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812195231.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korte, Taina "Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar digitala läroböcker taktil inlärning taktila övningar Ruotsin kieli Swedish 306 toiminnalliset menetelmät kielioppi oppikirjat digitalisaatio lukiolaiset oppiminen oppimistyylit lukio
title "Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar
title_full "Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar
title_fullStr "Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar "Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar
title_full_unstemmed "Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar "Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar
title_short "Jag lär mig inte riktigt med en digibok."
title_sort jag lär mig inte riktigt med en digibok gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar
title_sub gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar
title_txtP "Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar
topic digitala läroböcker taktil inlärning taktila övningar Ruotsin kieli Swedish 306 toiminnalliset menetelmät kielioppi oppikirjat digitalisaatio lukiolaiset oppiminen oppimistyylit lukio
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish digitala läroböcker digitalisaatio kielioppi lukio lukiolaiset oppikirjat oppiminen oppimistyylit taktil inlärning taktila övningar toiminnalliset menetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60692 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195231
work_keys_str_mv AT kortetaina jaglärmiginteriktigtmedendigibokgymnasieeleverstankaromendigitallärobokochomtaktilagr