Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna

Arviointia on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Tuoreena tutkimusaiheena 2000-luvulle tultaessa on ollut digitalisaation vaikutus arviointiin. Nykyisin arviointi on erottamaton osa koulun arkea. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia digitaalisten työkalujen, kuten sovellu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tyrväinen, Tytti
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60611
_version_ 1826225772470206464
author Tyrväinen, Tytti
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tyrväinen, Tytti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tyrväinen, Tytti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tyrväinen, Tytti
datasource_str_mv jyx
description Arviointia on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Tuoreena tutkimusaiheena 2000-luvulle tultaessa on ollut digitalisaation vaikutus arviointiin. Nykyisin arviointi on erottamaton osa koulun arkea. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia digitaalisten työkalujen, kuten sovellusten, ohjelmien ja internetsivustojen, käytöstä arvioinnin apuna. Vaikka kyseisiä työkaluja on jo jonkin aikaa käytetty kouluissa, niiden käyttö arvioinnissa on yleistynyt vasta uuden opetussuunnitelman myötä. Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisen tutkimuksen lähestymistapaa, fenomenologiaa soveltaen, minkä lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin määrällisiä menetelmiä. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää peruskoulun opettajaa sekä kolmea digitaalisten työkalujen kehittäjää. Lisäksi osana tutkimusta tehtyyn sähköiseen kyselyyn osallistui 80 vastaajaa. Pääpaino tutkimuksessa oli opettajien haastatteluilla. Opettajien kokemuksista keskeisinä teemoina nousivat esiin arvioinnin muutos kohti jatkuvaa arviointia, oppilaiden aktiivinen rooli ja työkalujen käyttöön ja käyttöönottoon liittyvät hyödyt sekä haasteet. Lisäksi keskeistä oli opettajien rooli arvioinnissa ja digitaalisten työkalujen käytössä. Muutoksen teema nousi esille niin kirjallisuudessa kuin aineistossakin: oppimisympäristöt ovat nykyisin hybridisiä ja suomalaiskouluissa käyttöön otettu uusi opetussuunnitelma korostaa tulevaisuuden taitoja (21st century skills) sekä oppimisen prosessiluonnetta, mikä vaikuttaa myös arviointiin. The purpose of this research was to study teacher’s experiences on deploying digital tools to assessment. Although applications and internet pages have already been used in schools for a decade, digital tools have been deployed in classrooms mainly during the new national curriculum in Finland. Empirical data was collected via interviews of nine comprehensive school teachers and three digital tool developers. This was complemented with survey data collected from 80 respondents using a digital survey. Phenomenology and mixed methods were used to analyse the data. Focus of the research was on the teacher interviews. The main themes rising from the teachers’ experiences were the change towards continuous assessment, active role of the students as well as advantages and challenges related to use and adoption of assessment tools. In addition, teachers had a central role in assessment and in using the digital tools. Change was an important theme both in research literature and in the data collected. Hybrid learning environments, curriculum reform in Finland which emphasizes 21st century skills and learning as a process will all have impact also to the assessment.
first_indexed 2019-09-20T09:14:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tyrv\u00e4inen, Tytti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-14T07:29:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-14T07:29:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60611", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Arviointia on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Tuoreena tutkimusaiheena 2000-luvulle tultaessa on ollut digitalisaation vaikutus arviointiin. Nykyisin arviointi on erottamaton osa koulun arkea.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien kokemuksia digitaalisten ty\u00f6kalujen, kuten sovellusten, ohjelmien ja internetsivustojen, k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 arvioinnin apuna. Vaikka kyseisi\u00e4 ty\u00f6kaluja on jo jonkin aikaa k\u00e4ytetty kouluissa, niiden k\u00e4ytt\u00f6 arvioinnissa on yleistynyt vasta uuden opetussuunnitelman my\u00f6t\u00e4. \n\nTutkimus toteutettiin p\u00e4\u00e4osin laadullisen tutkimuksen l\u00e4hestymistapaa, fenomenologiaa soveltaen, mink\u00e4 lis\u00e4ksi tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla yhdeks\u00e4\u00e4 peruskoulun opettajaa sek\u00e4 kolmea digitaalisten ty\u00f6kalujen kehitt\u00e4j\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi osana tutkimusta tehtyyn s\u00e4hk\u00f6iseen kyselyyn osallistui 80 vastaajaa. P\u00e4\u00e4paino tutkimuksessa oli opettajien haastatteluilla.\n\nOpettajien kokemuksista keskeisin\u00e4 teemoina nousivat esiin arvioinnin muutos kohti jatkuvaa arviointia, oppilaiden aktiivinen rooli ja ty\u00f6kalujen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon liittyv\u00e4t hy\u00f6dyt sek\u00e4 haasteet. Lis\u00e4ksi keskeist\u00e4 oli opettajien rooli arvioinnissa ja digitaalisten ty\u00f6kalujen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.\n\nMuutoksen teema nousi esille niin kirjallisuudessa kuin aineistossakin: oppimisymp\u00e4rist\u00f6t ovat nykyisin hybridisi\u00e4 ja suomalaiskouluissa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n otettu uusi opetussuunnitelma korostaa tulevaisuuden taitoja (21st century skills) sek\u00e4 oppimisen prosessiluonnetta, mik\u00e4 vaikuttaa my\u00f6s arviointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this research was to study teacher\u2019s experiences on deploying digital tools to assessment. Although applications and internet pages have already been used in schools for a decade, digital tools have been deployed in classrooms mainly during the new national curriculum in Finland.\n\nEmpirical data was collected via interviews of nine comprehensive school teachers and three digital tool developers. This was complemented with survey data collected from 80 respondents using a digital survey. Phenomenology and mixed methods were used to analyse the data. Focus of the research was on the teacher interviews.\n\nThe main themes rising from the teachers\u2019 experiences were the change towards continuous assessment, active role of the students as well as advantages and challenges related to use and adoption of assessment tools. In addition, teachers had a central role in assessment and in using the digital tools.\n\nChange was an important theme both in research literature and in the data collected. Hybrid learning environments, curriculum reform in Finland which emphasizes 21st century skills and learning as a process will all have impact also to the assessment.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-14T07:29:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-14T07:29:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "115", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaaliset ty\u00f6kalut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointity\u00f6kalut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuden taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital tools", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "assessment tools", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "21st century skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia digitaalisista ty\u00f6kaluista arvioinnin apuna", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812145122", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60611
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/66708155-9a20-4afc-a596-3221abf7daa7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812145122.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tyrväinen, Tytti Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna digitaaliset työkalut arviointityökalut tulevaisuuden taidot digital tools assessment tools 21st century skills Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 digitalisaatio peruskoulu opettajat arviointi oppilaat oppilasarviointi
title Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
title_full Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
title_fullStr Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
title_short Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
title_sort opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
title_txtP Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
topic digitaaliset työkalut arviointityökalut tulevaisuuden taidot digital tools assessment tools 21st century skills Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 digitalisaatio peruskoulu opettajat arviointi oppilaat oppilasarviointi
topic_facet 103 21st century skills Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi arviointityökalut assessment tools digitaaliset työkalut digital tools digitalisaatio opettajat oppilaat oppilasarviointi peruskoulu tulevaisuuden taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60611 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812145122
work_keys_str_mv AT tyrväinentytti opettajienkokemuksiadigitaalisistatyökaluistaarvioinninapuna