Lukion päättövaiheessa olevien opiskelijoiden käsityksiä luokanopettajan ammatista ja sen houkuttavuudesta uravaihtoehtona

Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia käsityksiä lukion päättövaiheessa olevilla opiskelijoilla on luokanopettajan ammatista ja sen houkuttavuudesta uravaihtoehtona. Tutkimusaiheen valinnan taustalla vaikutti halu ymmärtää, millainen vaihtoehto luokanopettajan ammatti on jatkokoulutusvalintojaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huotari, Henna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60555
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia käsityksiä lukion päättövaiheessa olevilla opiskelijoilla on luokanopettajan ammatista ja sen houkuttavuudesta uravaihtoehtona. Tutkimusaiheen valinnan taustalla vaikutti halu ymmärtää, millainen vaihtoehto luokanopettajan ammatti on jatkokoulutusvalintojaan paraikaa pohtiville suomalaisille nuorille. Tutkimus on metodologisilta lähtökohdiltaan laadullinen ja sen aineistonkeruu toteutettiin keräämällä aihetta käsittelevät kirjoitelmat 70 keskisuomalaiselta lukiolaiselta. Aineisto analysoitiin laadullisensisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen mukaan lukiolaiset omasivat moninaisen ja melko jäsentyneen kuvan luokanopettajan työstä. He pohtivat kuvauksissaan luokanopettajan ammattia arvostuksen, yhteiskunnallisten ja materiaalisten reunaehtojen, työnkuvan monitahoisuuden, työn sosiaalisuuden, työn vaativuuden ja vastuullisuuden, työn palkitsevuuden ja merkityksellisyyden sekä työhön soveltuvuuden näkökulmista. Luokanopettajan ammatti ei ollut osallistujien enemmistölle houkuttava tai ainakaan ensisijainen uravaihtoehto. Ammatissa lukiolaisia kiinnostivat lasten parissa työskentely ja työn ihmisläheisyys sekä työn palkitsevuus ja merkityksellisyys. Houkuttavuutta puolestaan heikensivät haluttomuus tehdä työtä lasten parissa sekä oppilaisiin liittyvät haasteet, työn ja vastuun suuri määrä sekä oma soveltumattomuus työhön. Tulosten perusteella voidaan todeta, ettei luokanopettajan ammatin vetovoimaisuutta tulisi nähdä itsestäänselvyytenä, vaan ilmiönä, jonka säilyttämisestä on tärkeää huolehtia. Tutkimustulokset korostavat kaiken kaikkiaan ammattiin liittyvien käsitysten merkitystä kiinnostuksen heräämiselle, ja sitä kautta ura- ja koulutusvalintaa koskevien päätösten tekemiselle.