Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilasarvioinnin yhteyttä oppilaan kokemukseen omista taidoista. Tutkimuksessa haluttiin saada selville, kuinka tietoisia oppilaat ovat taitotasostaan ja ovatko oppilaan kokemukset omista taidoista samansuuntaisia kuin opettajan arviot oppilaan taidoista. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pelttari, Annmari, Ikonen, Jose
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60548
_version_ 1826225699699032064
author Pelttari, Annmari Ikonen, Jose
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pelttari, Annmari Ikonen, Jose Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pelttari, Annmari Ikonen, Jose Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pelttari, Annmari
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilasarvioinnin yhteyttä oppilaan kokemukseen omista taidoista. Tutkimuksessa haluttiin saada selville, kuinka tietoisia oppilaat ovat taitotasostaan ja ovatko oppilaan kokemukset omista taidoista samansuuntaisia kuin opettajan arviot oppilaan taidoista. Tutkimme myös vaikuttavatko oppilaan kokemukset taidoistansa hänen mieltymyksiinsä eri oppiaineita kohtaan. Tutkimuksemme on laadullinen ja siinä on käytetty fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2018 yhdestä Jyväskylän alakoulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 haastateltavaa, viisi 3-luokkalaista ja viisi 6-luokkalaista sekä näiden luokkien opettajat. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja haastatteluaineisto fenomenologisen analyysin vaiheiden mukaan. Tutkimustulokset osoittavat, kuinka toteutettu arviointi on selkeästi yhteydessä oppilaan kokemukseen itsestä, oppilaan kykyyn arvioida osaamistaan, sekä hänen mieltymyksiinsä eri oppiaineita kohtaan. Käytössä olleet arviointimenetelmät ja saadun arviointipalautteen määrä vaikuttivat siihen, kuinka tietoisia oppilaat olivat osaamisestaan oppiaineessa. Lisäksi tulokset osoittivat yhteyden oppiaineessa pärjäämisen ja siitä pitämisen välillä. Tutkimustulokset vahvistivat käsitystä arvioinnin merkityksellisyydestä oppilaan itsetuntemukseen ja motivaatioon muodostumiseen. Tutkimus lisää tietoisuutta ja ymmärrystä oppilasarvioinnin tärkeydestä.
first_indexed 2019-09-20T09:13:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kaartinen, Sinikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pelttari, Annmari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ikonen, Jose", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-11T07:00:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-11T07:00:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60548", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppilasarvioinnin yhteytt\u00e4 oppilaan kokemukseen omista taidoista. Tutkimuksessa haluttiin saada selville, kuinka tietoisia oppilaat ovat taitotasostaan ja ovatko oppilaan kokemukset omista taidoista samansuuntaisia kuin opettajan arviot oppilaan taidoista. Tutkimme my\u00f6s vaikuttavatko oppilaan kokemukset taidoistansa h\u00e4nen mieltymyksiins\u00e4 eri oppiaineita kohtaan.\n\nTutkimuksemme on laadullinen ja siin\u00e4 on k\u00e4ytetty fenomenologista l\u00e4hestymistapaa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin tammikuussa 2018 yhdest\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n alakoulusta. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 12 haastateltavaa, viisi 3-luokkalaista ja viisi 6-luokkalaista sek\u00e4 n\u00e4iden luokkien opettajat. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja haastatteluaineisto fenomenologisen analyysin vaiheiden mukaan.\n\nTutkimustulokset osoittavat, kuinka toteutettu arviointi on selke\u00e4sti yhteydess\u00e4 oppilaan kokemukseen itsest\u00e4, oppilaan kykyyn arvioida osaamistaan, sek\u00e4 h\u00e4nen mieltymyksiins\u00e4 eri oppiaineita kohtaan. K\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olleet arviointimenetelm\u00e4t ja saadun arviointipalautteen m\u00e4\u00e4r\u00e4 vaikuttivat siihen, kuinka tietoisia oppilaat olivat osaamisestaan oppiaineessa. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat yhteyden oppiaineessa p\u00e4rj\u00e4\u00e4misen ja siit\u00e4 pit\u00e4misen v\u00e4lill\u00e4.\n\nTutkimustulokset vahvistivat k\u00e4sityst\u00e4 arvioinnin merkityksellisyydest\u00e4 oppilaan itsetuntemukseen ja motivaatioon muodostumiseen. Tutkimus lis\u00e4\u00e4 tietoisuutta ja ymm\u00e4rryst\u00e4 oppilasarvioinnin t\u00e4rkeydest\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-11T07:00:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-11T07:00:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812115044", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetuntemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointimenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60548
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4aa709d4-ec29-4ef9-b519-1a8d2825e921\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812115044.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pelttari, Annmari Ikonen, Jose Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 itsetuntemus oppilaat oppiaineet arviointi oppilasarviointi opettajat arviointimenetelmät
title Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista
title_full Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista
title_fullStr Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista
title_full_unstemmed Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista
title_short Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista
title_sort oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista
title_txtP Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 itsetuntemus oppilaat oppiaineet arviointi oppilasarviointi opettajat arviointimenetelmät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi arviointimenetelmät itsetuntemus opettajat oppiaineet oppilaat oppilasarviointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60548 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812115044
work_keys_str_mv AT pelttariannmari oppilasarvioinninyhteysoppilaankokemukseenomistataidoista