Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa

Vahva organisaatiokulttuuri näyttäytyy organisaation jäsenten kykynä ottaa käyttöön yhteisiä tavoitteita ja toimintatapoja työn arjessa. Tämä vahvuus näkyi Gösta Serlachius-museoiden työntekijöiden ja johdon kokemuksissa. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö on tietoisesti luonut yhteistä identiteettiä,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantala, Taina
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60544
_version_ 1826225760258490368
author Rantala, Taina
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantala, Taina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantala, Taina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantala, Taina
datasource_str_mv jyx
description Vahva organisaatiokulttuuri näyttäytyy organisaation jäsenten kykynä ottaa käyttöön yhteisiä tavoitteita ja toimintatapoja työn arjessa. Tämä vahvuus näkyi Gösta Serlachius-museoiden työntekijöiden ja johdon kokemuksissa. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö on tietoisesti luonut yhteistä identiteettiä, yhteisesti jaettua tarinaa museon historiasta ja kaikki haastatellut kokivat olevansa Serlachius-museolaisia. Arvoja ei ole kirjattu julkituotuun strategiaan, mutta moni mainitsi taidesäätiön arvoksi Serlachius-laadun. Organisaatiossa tiimimäinen ja moniammatillinen työskentely sekä toisia arvostava työskentelytapa luo organisaatiokulttuurin, jossa yksilöt pystyvät toimimaan luovasti toisiaan tukien. Tässä tapaustutkimuksessa Gösta Serlachiuksen taidesäätiöstä (organisaatio) selvitän, kuinka strategia näkyy arjessa Serlachius-museoiden (toiminnan paikka) organisaatiokulttuurissa. Aineistona toimivat haastattelut, joissa on tarkasteltu yksilöiden kokemuksia, mikä avasi näkymän strategian yhtenäisyyteen organisaatiossa. Strategia ei ole vain johdon työväline vaan sen tulee ilmetä jokaisen työn tekemisen arjessa. Tällöin organisaatio on vahva ja yhtenäinen. Organisaatiokulttuurilla on merkitystä organisaation menestymiselle. Fenomenologis- hermeneuttisen tutkimusotteen mukaisesti haluan havainnoida ja ymmärtää henkilöiden kokemuksia. Tutkimustuloksia ei voida yleistää vaan tulokset kuvaavat Serlachius-museoiden maailmaa. Jotta strategia on yhteisesti ymmärretty ja se ilmentyy vahvasti organisaation työn arjessa, tulee siitä viestiä tehokkaasti ja jaetusti. Taidesäätiön nopea kasvu ja henkilöstömäärän lisääntyminen tuovat tähän omat haasteensa. Näin ollen kehittämiskohteeksi nousee vuorovaikutuksen lisääminen ja organisaation toimintatapojen selventäminen koko henkilöstön kesken. Strong organizational culture shows in organization´s members’ ability to share and follow same goals and organizational practices in their everyday work. This strength was seen in the Serlachius museum, revealed from workers’ and leaders’ experiences. The Gösta Serlachius Fine Arts Foundation has intendedly built a shared identity, a story about museum´s history, which interviewees knew well, and all of them identified themselves as “people of the Serlachius museum”. Values are not explicitly written in the strategy, although many told about “the quality of Serlachius” as a value. In the organization team-like and multiprofessional working groups and appreciative working method create organizational culture where individuals can work in a creative way supporting each other. In this case-study about the Gösta Serlachius Fine Arts Foundation (Organization) my research question is, how strategy is visible in the Serlachius museum´s (Place for practice) organizational culture in their everyday work. The research material is interviews, where I have analysed individual experiences so that I can find out how organization’s strategy is understood in the same way. Strategy is not only a tool for leaders. It should be visible in everybody’s everyday work. Then organization is strong and closely knit. Organizational culture is linked to organization’s success. Following the phenomenological-hermeneutic approach and field of study, I try to observe and understand individuals’ experiences. This study describes only the world of the Serlachius museum and the outcome of the research cannot be generalized to other organizations. To have strongly shared and visible strategy in the everyday work of the organization, there should be regular communication about the strategy to all organizational levels. Fast growth and increase in the amount of personal bring challenges to this in the Gösta Serlachius Fine Arts Foundation. For this, extra attention should be paid to the communication concerning all the personal and making the common organizational practices clear to everyone.
first_indexed 2019-09-20T09:12:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pajunen, Kalle", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantala, Taina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-11T06:33:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-11T06:33:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60544", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vahva organisaatiokulttuuri n\u00e4ytt\u00e4ytyy organisaation j\u00e4senten kykyn\u00e4 ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n yhteisi\u00e4\ntavoitteita ja toimintatapoja ty\u00f6n arjessa. T\u00e4m\u00e4 vahvuus n\u00e4kyi G\u00f6sta Serlachius-museoiden\nty\u00f6ntekij\u00f6iden ja johdon kokemuksissa. G\u00f6sta Serlachiuksen taides\u00e4\u00e4ti\u00f6 on tietoisesti luonut\nyhteist\u00e4 identiteetti\u00e4, yhteisesti jaettua tarinaa museon historiasta ja kaikki haastatellut kokivat\nolevansa Serlachius-museolaisia. Arvoja ei ole kirjattu julkituotuun strategiaan, mutta moni\nmainitsi taides\u00e4\u00e4ti\u00f6n arvoksi Serlachius-laadun. Organisaatiossa tiimim\u00e4inen ja\nmoniammatillinen ty\u00f6skentely sek\u00e4 toisia arvostava ty\u00f6skentelytapa luo organisaatiokulttuurin,\njossa yksil\u00f6t pystyv\u00e4t toimimaan luovasti toisiaan tukien.\nT\u00e4ss\u00e4 tapaustutkimuksessa G\u00f6sta Serlachiuksen taides\u00e4\u00e4ti\u00f6st\u00e4 (organisaatio) selvit\u00e4n, kuinka\nstrategia n\u00e4kyy arjessa Serlachius-museoiden (toiminnan paikka) organisaatiokulttuurissa.\nAineistona toimivat haastattelut, joissa on tarkasteltu yksil\u00f6iden kokemuksia, mik\u00e4 avasi\nn\u00e4kym\u00e4n strategian yhten\u00e4isyyteen organisaatiossa. Strategia ei ole vain johdon ty\u00f6v\u00e4line vaan\nsen tulee ilmet\u00e4 jokaisen ty\u00f6n tekemisen arjessa. T\u00e4ll\u00f6in organisaatio on vahva ja yhten\u00e4inen.\nOrganisaatiokulttuurilla on merkityst\u00e4 organisaation menestymiselle. Fenomenologis-\nhermeneuttisen tutkimusotteen mukaisesti haluan havainnoida ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 henkil\u00f6iden\nkokemuksia. Tutkimustuloksia ei voida yleist\u00e4\u00e4 vaan tulokset kuvaavat Serlachius-museoiden\nmaailmaa.\nJotta strategia on yhteisesti ymm\u00e4rretty ja se ilmentyy vahvasti organisaation ty\u00f6n arjessa, tulee\nsiit\u00e4 viesti\u00e4 tehokkaasti ja jaetusti. Taides\u00e4\u00e4ti\u00f6n nopea kasvu ja henkil\u00f6st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n lis\u00e4\u00e4ntyminen\ntuovat t\u00e4h\u00e4n omat haasteensa. N\u00e4in ollen kehitt\u00e4miskohteeksi nousee vuorovaikutuksen\nlis\u00e4\u00e4minen ja organisaation toimintatapojen selvent\u00e4minen koko henkil\u00f6st\u00f6n kesken.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Strong organizational culture shows in organization\u00b4s members\u2019 ability to share and follow same\ngoals and organizational practices in their everyday work. This strength was seen in the\nSerlachius museum, revealed from workers\u2019 and leaders\u2019 experiences. The G\u00f6sta Serlachius\nFine Arts Foundation has intendedly built a shared identity, a story about museum\u00b4s history,\nwhich interviewees knew well, and all of them identified themselves as \u201cpeople of the Serlachius\nmuseum\u201d. Values are not explicitly written in the strategy, although many told about \u201cthe quality\nof Serlachius\u201d as a value. In the organization team-like and multiprofessional working groups and\nappreciative working method create organizational culture where individuals can work in a\ncreative way supporting each other.\nIn this case-study about the G\u00f6sta Serlachius Fine Arts Foundation (Organization) my research\nquestion is, how strategy is visible in the Serlachius museum\u00b4s (Place for practice) organizational\nculture in their everyday work. The research material is interviews, where I have analysed\nindividual experiences so that I can find out how organization\u2019s strategy is understood in the\nsame way. Strategy is not only a tool for leaders. It should be visible in everybody\u2019s everyday\nwork. Then organization is strong and closely knit. Organizational culture is linked to\norganization\u2019s success. Following the phenomenological-hermeneutic approach and field of\nstudy, I try to observe and understand individuals\u2019 experiences. This study describes only the\nworld of the Serlachius museum and the outcome of the research cannot be generalized to other\norganizations.\nTo have strongly shared and visible strategy in the everyday work of the organization, there\nshould be regular communication about the strategy to all organizational levels. Fast growth and\nincrease in the amount of personal bring challenges to this in the G\u00f6sta Serlachius Fine Arts\nFoundation. For this, extra attention should be paid to the communication concerning all the\npersonal and making the common organizational practices clear to everyone.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-11T06:33:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-11T06:33:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arjen kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu merkitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "G\u00f6sta Serlachiuksen taides\u00e4\u00e4ti\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentym\u00e4n\u00e4 G\u00f6sta Serlachiuksen taides\u00e4\u00e4ti\u00f6n arjessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812115040", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yritt\u00e4jyys", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Entrepreneurship", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20422", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiokulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "museot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60544
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/16a4b432-c11a-4abf-8e7e-c4102acf9053\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812115040.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantala, Taina Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa arjen kokemukset jaettu merkitys Gösta Serlachiuksen taidesäätiö Yrittäjyys Entrepreneurship 20422 organisaatiokulttuuri museot strategia
title Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa
title_full Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa
title_fullStr Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa
title_full_unstemmed Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa
title_short Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa
title_sort julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä gösta serlachiuksen taidesäätiön arjessa
title_txtP Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa
topic arjen kokemukset jaettu merkitys Gösta Serlachiuksen taidesäätiö Yrittäjyys Entrepreneurship 20422 organisaatiokulttuuri museot strategia
topic_facet 20422 Entrepreneurship Gösta Serlachiuksen taidesäätiö Yrittäjyys arjen kokemukset jaettu merkitys museot organisaatiokulttuuri strategia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60544 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812115040
work_keys_str_mv AT rantalataina julkituotujajaettuyrityksenstrategiaorganisaatiokulttuurinilmentymänägöstaserlachiu