Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.

A1-kielen opetus varhennetaan Suomessa alkamaan 1. luokan keväällä vuoden 2020 alusta lähtien. Tämän tutkielman kohteena on varhennetun kielen opettajille suunnattu the Early Bird Gets the Word -täydennyskoulutus. Tavoitteena on selvittää koulutukseen osallistuneiden opettajien (N=26) taustoja sekä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Linna, Sanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60400
_version_ 1826225709933133824
author Linna, Sanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Linna, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Linna, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Linna, Sanna
datasource_str_mv jyx
description A1-kielen opetus varhennetaan Suomessa alkamaan 1. luokan keväällä vuoden 2020 alusta lähtien. Tämän tutkielman kohteena on varhennetun kielen opettajille suunnattu the Early Bird Gets the Word -täydennyskoulutus. Tavoitteena on selvittää koulutukseen osallistuneiden opettajien (N=26) taustoja sekä kuvata opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta ja täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta. Tutkimusaineisto koostuu alkukartoituksesta (N=23), itsearvioinnista (N=20) koulutuksen päätteeksi sekä yksilöhaastatteluista (N=3) ja kirjallisista vastauksista (N=3) työelämäjakson jälkeen. Alkukartoituksen taustatietoja kuvattiin frekvenssijakaumin. Muulle aineistolle toteutettiin neljä fenomenografista analyysiprosessia, joista kustakin syntyi oma kuvauskategoriasysteeminsä. Varhennettua kielten opetusta koskevat ennakkokäsitykset koskivat oppilasta, sisältöjä, keskeisiä periaatteita, opetuksen järjestämistä sekä opetusta tukevia tekijöitä. Opettajat asettivat koulutukselle sisältöön, ammatilliseen kehittymiseen, oppilaaseen sekä oman työn tukemiseen liittyviä tavoitteita. Käsityksissä täydennyskoulutuksen henkilökohtaisesta vaikuttavuudesta ilmeni ajattelun, tietämyksen ja oman opetuksen muuttumista sekä vielä opittavia asioita koulutuksen päättyessä ja käytännön toteutuksia, ajattelun ja opetuksen muutosta, käsitysten laajenemista sekä halua oppia lisää työelämäjakson jälkeen. Vastaavia täydennyskoulutuksia järjestettäessä tulisi huomioida eri taustoista tulevien opettajien erilaiset tarpeet. Lisäksi koulutuksen sisältöjen tulisi olla sovellettavissa opettajien käytännön työhön.
first_indexed 2019-09-20T09:14:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Linna, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-30T07:30:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-30T07:30:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60400", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "A1-kielen opetus varhennetaan Suomessa alkamaan 1. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 vuoden 2020 alusta l\u00e4htien. T\u00e4m\u00e4n tutkielman kohteena on varhennetun kielen opettajille suunnattu the Early Bird Gets the Word -t\u00e4ydennyskoulutus. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 koulutukseen osallistuneiden opettajien (N=26) taustoja sek\u00e4 kuvata opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 varhennetusta kielten opetuksesta ja t\u00e4ydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta. \nTutkimusaineisto koostuu alkukartoituksesta (N=23), itsearvioinnista (N=20) koulutuksen p\u00e4\u00e4tteeksi sek\u00e4 yksil\u00f6haastatteluista (N=3) ja kirjallisista vastauksista (N=3) ty\u00f6el\u00e4m\u00e4jakson j\u00e4lkeen. Alkukartoituksen taustatietoja kuvattiin frekvenssijakaumin. Muulle aineistolle toteutettiin nelj\u00e4 fenomenografista analyysiprosessia, joista kustakin syntyi oma kuvauskategoriasysteemins\u00e4. \nVarhennettua kielten opetusta koskevat ennakkok\u00e4sitykset koskivat oppilasta, sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, keskeisi\u00e4 periaatteita, opetuksen j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 opetusta tukevia tekij\u00f6it\u00e4. Opettajat asettivat koulutukselle sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n, ammatilliseen kehittymiseen, oppilaaseen sek\u00e4 oman ty\u00f6n tukemiseen liittyvi\u00e4 tavoitteita. K\u00e4sityksiss\u00e4 t\u00e4ydennyskoulutuksen henkil\u00f6kohtaisesta vaikuttavuudesta ilmeni ajattelun, tiet\u00e4myksen ja oman opetuksen muuttumista sek\u00e4 viel\u00e4 opittavia asioita koulutuksen p\u00e4\u00e4ttyess\u00e4 ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutuksia, ajattelun ja opetuksen muutosta, k\u00e4sitysten laajenemista sek\u00e4 halua oppia lis\u00e4\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4jakson j\u00e4lkeen.\nVastaavia t\u00e4ydennyskoulutuksia j\u00e4rjestett\u00e4ess\u00e4 tulisi huomioida eri taustoista tulevien opettajien erilaiset tarpeet. Lis\u00e4ksi koulutuksen sis\u00e4lt\u00f6jen tulisi olla sovellettavissa opettajien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6h\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-30T07:30:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-30T07:30:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "135", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhennettu kielten opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu vaikuttavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus t\u00e4ydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811304951", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60400
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:50Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/648c542c-a25b-47fb-a0de-f90891c22ba3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811304951.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Linna, Sanna Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana. varhennettu kielten opetus koettu vaikuttavuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vaikuttavuus fenomenografia täydennyskoulutus opettajat käsitykset
title Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.
title_full Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.
title_fullStr Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana. Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.
title_full_unstemmed Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana. Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.
title_short Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta
title_sort opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana
title_sub fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.
title_txtP Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.
topic varhennettu kielten opetus koettu vaikuttavuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vaikuttavuus fenomenografia täydennyskoulutus opettajat käsitykset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia koettu vaikuttavuus käsitykset opettajat täydennyskoulutus vaikuttavuus varhennettu kielten opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60400 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811304951
work_keys_str_mv AT linnasanna opettajienkäsityksiävarhennetustakieltenopetuksestafenomenografinentutkimustäydennysk