PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana

Tutkimukseksemme käsittelee PURO-hyvinvointivalmennuksesta syntyneitä kokemuksia ja ajatuksia. Pyrimme saamaan selville, miten kahdeksasluokkalaiset oppilaat erittelevät valmennuksen herättämiä tunteita ja miten he kokevat harjoitteet. Selvitimme myös valmennusta vetäneen koulukuraattorin ajatuksia...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Alaluusua, Kaisa, Kettunen, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60373
_version_ 1826225699697983488
author Alaluusua, Kaisa Kettunen, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Alaluusua, Kaisa Kettunen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Alaluusua, Kaisa Kettunen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Alaluusua, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseksemme käsittelee PURO-hyvinvointivalmennuksesta syntyneitä kokemuksia ja ajatuksia. Pyrimme saamaan selville, miten kahdeksasluokkalaiset oppilaat erittelevät valmennuksen herättämiä tunteita ja miten he kokevat harjoitteet. Selvitimme myös valmennusta vetäneen koulukuraattorin ajatuksia tunneharjoittelusta kouluissa. Tutkimukseen osallistui erään keski-suomalaisen koulun kahdeksannen luokan oppilaita sekä koulukuraattori. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, tarkemmin fenomenologinen tutkimus, koska tutkimuksen kohteena ovat kokemukset. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 keräämällä aineisto käyttäen avointa haastattelua tunneharjoitusten jälkeen. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällön analyysin periaatteiden mukaisesti. Tulosten mukaan kokemukset jakaantuivat selkeän kahtiajaon mukaisesti negatiivisiin ja positiivisiin. Syitä negatiivisiin kokemuksiin olivat muun muassa ajankäytön haasteet, valmennuksen irrallisuus muusta opiskelusta sekä ohjeistukseen liittyvät haasteet. Selkeästi yleisin positiivinen kokemus oli se, että oppilaat olivat alkaneet valmennuksen myötä seuraamaan enemmän omia tunteitaan. Tämä koettiin hyvänä ja positiivisena asiana. Koulukuraattorin haastatteluissa nousi esiin ajankäytön haasteet ja tunneharjoittelun myöhäinen aloitus. Hän pohti myös yhteisöllisempää oppilashuoltoa sekä sitä, miten saada osallistettua perheet mukaan koulussa tehtävään tunneharjoitteluun.
first_indexed 2024-09-11T08:49:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "tarnanen, mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alaluusua, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kettunen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-28T11:04:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-28T11:04:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60373", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseksemme k\u00e4sittelee PURO-hyvinvointivalmennuksesta syntyneit\u00e4 kokemuksia ja ajatuksia. Pyrimme saamaan selville, miten kahdeksasluokkalaiset oppilaat erittelev\u00e4t valmennuksen her\u00e4tt\u00e4mi\u00e4 tunteita ja miten he kokevat harjoitteet. Selvitimme my\u00f6s valmennusta vet\u00e4neen koulukuraattorin ajatuksia tunneharjoittelusta kouluissa. Tutkimukseen osallistui er\u00e4\u00e4n keski-suomalaisen koulun kahdeksannen luokan oppilaita sek\u00e4 koulukuraattori. \nTutkimus on laadullinen tapaustutkimus, tarkemmin fenomenologinen tutkimus, koska tutkimuksen kohteena ovat kokemukset. Tutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017 ker\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineisto k\u00e4ytt\u00e4en avointa haastattelua tunneharjoitusten j\u00e4lkeen. Tutkimusaineisto on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6n analyysin periaatteiden mukaisesti.\nTulosten mukaan kokemukset jakaantuivat selke\u00e4n kahtiajaon mukaisesti negatiivisiin ja positiivisiin. Syit\u00e4 negatiivisiin kokemuksiin olivat muun muassa ajank\u00e4yt\u00f6n haasteet, valmennuksen irrallisuus muusta opiskelusta sek\u00e4 ohjeistukseen liittyv\u00e4t haasteet. Selke\u00e4sti yleisin positiivinen kokemus oli se, ett\u00e4 oppilaat olivat alkaneet valmennuksen my\u00f6t\u00e4 seuraamaan enemm\u00e4n omia tunteitaan. T\u00e4m\u00e4 koettiin hyv\u00e4n\u00e4 ja positiivisena asiana. Koulukuraattorin haastatteluissa nousi esiin ajank\u00e4yt\u00f6n haasteet ja tunneharjoittelun my\u00f6h\u00e4inen aloitus. H\u00e4n pohti my\u00f6s yhteis\u00f6llisemp\u00e4\u00e4 oppilashuoltoa sek\u00e4 sit\u00e4, miten saada osallistettua perheet mukaan koulussa teht\u00e4v\u00e4\u00e4n tunneharjoitteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-28T11:04:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-28T11:04:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen joustavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteidens\u00e4\u00e4tely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811284916", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resilienssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resilienssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60373
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d805bdaa-2b7d-4430-873d-709a2da2ecf3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811284916.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alaluusua, Kaisa Kettunen, Hanna PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana psykologinen joustavuus tunteidensäätely Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 resilienssi oppilaat tunteet tunnetaidot tunne-elämä tunneäly
title PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana
title_full PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana
title_fullStr PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana
title_full_unstemmed PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana
title_short PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana
title_sort puro hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana
title_txtP PURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana
topic psykologinen joustavuus tunteidensäätely Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 resilienssi oppilaat tunteet tunnetaidot tunne-elämä tunneäly
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education oppilaat psykologinen joustavuus resilienssi tunne-elämä tunnetaidot tunneäly tunteet tunteidensäätely
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60373 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811284916
work_keys_str_mv AT alaluusuakaisa purohyvinvointivalmennusoppilaidenjakuraattorinkokemana