Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä

Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisen tarinankerronnan soveltuvuutta varhaiskasvatukseen. Digitaalinen tarinankerronta tarkoittaa digitaalisesti tuotettuja tarinoita, jotka voivat sisältää erilaisia mediaelementtejä. Digitaalista tarinankerrontaa on tutkittu koulukontekstissa, mutta varhaiskasvat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Merjovaara, Olli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59922
_version_ 1826225700757045248
author Merjovaara, Olli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Merjovaara, Olli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Merjovaara, Olli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Merjovaara, Olli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisen tarinankerronnan soveltuvuutta varhaiskasvatukseen. Digitaalinen tarinankerronta tarkoittaa digitaalisesti tuotettuja tarinoita, jotka voivat sisältää erilaisia mediaelementtejä. Digitaalista tarinankerrontaa on tutkittu koulukontekstissa, mutta varhaiskasvatuksessa tutkimus on vähäisempää. Se on nähty monipuolisena, erityisesti tulevaisuuden taitojen kehitystä ja osallisuutta tukevana menetelmänä. Tutkimus toteutettiin osana Erasmus+ -hanke STORIESia ja tässä tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin kahdesta hankkeeseen osallistuneesta päiväkodista. Hankkeeseen osallistuneita varhaiskasvatuksen opettajia haastateltiin ryhmähaastatteluilla kolme kertaa vuosien 2017 ja 2018 aikana. Aineisto analysoitiin käyttäen sekä teorialähtöistä että teoriasidonnaista laadullista sisällönanalyysiä tutkimuskysymyksestä riippuen. Digitaalisen tarinankerronnan avulla pystyttiin tukemaan niin kutsuttujen tulevaisuuden taitojen kehitystä, koskien etenkin luovuutta, yhteistyö- ja kommunikaatiotaitoja, ongelmanratkaisu- sekä kansalaistaitoja. Lisäksi se toimi pedagogisen dokumentoinnin välineenä ja lisäsi sen lapsilähtöisyyttä. Digitaalisen tarinankerronnan edellytyksistä haastatteluissa nostettiin esiin kasvattajien tekninen osaaminen, lasten kehitystason huomiointi sekä meluton fyysinen tila. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempien koulukontekstissa tehtyjen tutkimusten tuloksia. Tulosten pohjalta voidaan todeta digitaalisen tarinankerronnan soveltuvan erinomaisesti käytettäväksi myös varhaiskasvatuksessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Turja, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Merjovaara, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-24T07:10:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-24T07:10:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59922", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisen tarinankerronnan soveltuvuutta varhaiskasvatukseen. Digitaalinen tarinankerronta tarkoittaa digitaalisesti tuotettuja tarinoita, jotka voivat sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 erilaisia mediaelementtej\u00e4. Digitaalista tarinankerrontaa on tutkittu koulukontekstissa, mutta varhaiskasvatuksessa tutkimus on v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4. Se on n\u00e4hty monipuolisena, erityisesti tulevaisuuden taitojen kehityst\u00e4 ja osallisuutta tukevana menetelm\u00e4n\u00e4.\nTutkimus toteutettiin osana Erasmus+ -hanke STORIESia ja t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto ker\u00e4ttiin kahdesta hankkeeseen osallistuneesta p\u00e4iv\u00e4kodista. Hankkeeseen osallistuneita varhaiskasvatuksen opettajia haastateltiin ryhm\u00e4haastatteluilla kolme kertaa vuosien 2017 ja 2018 aikana. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en sek\u00e4 teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ett\u00e4 teoriasidonnaista laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 tutkimuskysymyksest\u00e4 riippuen.\nDigitaalisen tarinankerronnan avulla pystyttiin tukemaan niin kutsuttujen tulevaisuuden taitojen kehityst\u00e4, koskien etenkin luovuutta, yhteisty\u00f6- ja kommunikaatiotaitoja, ongelmanratkaisu- sek\u00e4 kansalaistaitoja. Lis\u00e4ksi se toimi pedagogisen dokumentoinnin v\u00e4lineen\u00e4 ja lis\u00e4si sen lapsil\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4. Digitaalisen tarinankerronnan edellytyksist\u00e4 haastatteluissa nostettiin esiin kasvattajien tekninen osaaminen, lasten kehitystason huomiointi sek\u00e4 meluton fyysinen tila.\nTutkimuksen tulokset tukevat aiempien koulukontekstissa tehtyjen tutkimusten tuloksia. Tulosten pohjalta voidaan todeta digitaalisen tarinankerronnan soveltuvan erinomaisesti k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ksi my\u00f6s varhaiskasvatuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-10-24T07:10:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-24T07:10:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen tarinankerronta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen dokumentointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuden taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "21st century skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810244510", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediataidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "iPad", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "medialukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59922
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b1b26c1a-971c-454f-a871-aabb52704dff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810244510.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Merjovaara, Olli Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä digitaalinen tarinankerronta pedagoginen dokumentointi tulevaisuuden taidot 21st century skills Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tapaustutkimus varhaiskasvatus mediataidot mediakasvatus tieto- ja viestintätekniikka iPad medialukutaito
title Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä
title_full Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä
title_fullStr Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä
title_full_unstemmed Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä
title_short Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia
title_sort tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta stories hankkeen yhteydessä
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä
title_txtP Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä
topic digitaalinen tarinankerronta pedagoginen dokumentointi tulevaisuuden taidot 21st century skills Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tapaustutkimus varhaiskasvatus mediataidot mediakasvatus tieto- ja viestintätekniikka iPad medialukutaito
topic_facet 104 21st century skills Early Childhood Education Varhaiskasvatus digitaalinen tarinankerronta iPad mediakasvatus medialukutaito mediataidot pedagoginen dokumentointi tapaustutkimus tieto- ja viestintätekniikka tulevaisuuden taidot varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59922 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810244510
work_keys_str_mv AT merjovaaraolli tulevaisuudentaitojajapedagogistadokumentointiavarhaiskasvatuksenopettajiennäkemy