Käyttäytymisen ihanneoppilas? käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa

Pro-gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää vantaalaisten koulukohtaisten käyttäytymisen arvioinnin perusteiden sisällöt, yhteneväisyydet ja erot sekä millaisen käyttäytymisen ihanneoppilaan mallin ne luovat. Tutkimuksen aineistona olivat Vantaan neljänkymmenenkahden peruskoulun koulukohtaiset...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuronen, Susanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59877
_version_ 1828193093992579072
author Kuronen, Susanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuronen, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuronen, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuronen, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Pro-gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää vantaalaisten koulukohtaisten käyttäytymisen arvioinnin perusteiden sisällöt, yhteneväisyydet ja erot sekä millaisen käyttäytymisen ihanneoppilaan mallin ne luovat. Tutkimuksen aineistona olivat Vantaan neljänkymmenenkahden peruskoulun koulukohtaiset opetussuunnitelma, joiden pohjana on Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Tutkimusote on kvalitatiivinen. Analysoin aineistoa laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tuloksena syntyi viisi teemaa, jotka määrittelevät käyttäytymisen ihanneoppilasta: hyvät tavat, vuorovaikutustaidot, oppilaana olemisen taidot ja ympäristöstä huolehtiminen sekä sääntöjen noudattaminen. Käyttäytymisen ihanneoppilas on omaksunut koulunsa käyttäytymistavoitteet ja hallitsee tilannetietoisen käyttäytymisen. Tutkimuksessa selvisi, että Vantaan koulujen välillä on isoja eroja käyttäytymisen tavoitteiden painotuksissa, kriteereissä ja kasvatusajattelussa. Tutkimuksessa löytyi kuitenkin kaikille kouluille yhteinen kasvatusajatus, jonka päämääränä on opettaa oppilaalle hyviä tapoja, asiallista kielenkäyttöä ja kykyä ottaa vastuu itsestään ja toiminnastaan. Vantaalaisten koulujen käyttäytymisen ihanneoppilaan malli osoittautui laajaksi ja epäyhtenäiseksi. Tähän liittyen tuon tutkimuksessa esille käyttäytymisen arvioinnin hajanaisuuden ja käyttäytymisen ihanneoppilaan mallin epärealistisuuden.
first_indexed 2024-09-11T08:53:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuronen, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-19T05:15:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-19T05:15:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59877", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro-gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 vantaalaisten koulukohtaisten k\u00e4ytt\u00e4ytymisen arvioinnin perusteiden sis\u00e4ll\u00f6t, yhtenev\u00e4isyydet ja erot sek\u00e4 millaisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ihanneoppilaan mallin ne luovat. \nTutkimuksen aineistona olivat Vantaan nelj\u00e4nkymmenenkahden peruskoulun koulukohtaiset opetussuunnitelma, joiden pohjana on Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. \n\nTutkimusote on kvalitatiivinen. Analysoin aineistoa laadullisen aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Analyysin tuloksena syntyi viisi teemaa, jotka m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ihanneoppilasta: hyv\u00e4t tavat, vuorovaikutustaidot, oppilaana olemisen taidot ja ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 huolehtiminen sek\u00e4 s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen noudattaminen. K\u00e4ytt\u00e4ytymisen ihanneoppilas on omaksunut koulunsa k\u00e4ytt\u00e4ytymistavoitteet ja hallitsee tilannetietoisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 Vantaan koulujen v\u00e4lill\u00e4 on isoja eroja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tavoitteiden painotuksissa, kriteereiss\u00e4 ja kasvatusajattelussa. \n\nTutkimuksessa l\u00f6ytyi kuitenkin kaikille kouluille yhteinen kasvatusajatus, jonka p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on opettaa oppilaalle hyvi\u00e4 tapoja, asiallista kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja kyky\u00e4 ottaa vastuu itsest\u00e4\u00e4n ja toiminnastaan. Vantaalaisten koulujen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ihanneoppilaan malli osoittautui laajaksi ja ep\u00e4yhten\u00e4iseksi. T\u00e4h\u00e4n liittyen tuon tutkimuksessa esille k\u00e4ytt\u00e4ytymisen arvioinnin hajanaisuuden ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ihanneoppilaan mallin ep\u00e4realistisuuden.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-10-19T05:15:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-19T05:15:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointikriteerit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ihanneoppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4ytymisen ihanneoppilas? : k\u00e4ytt\u00e4ytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810194456", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriteerit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvosanat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59877
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:38Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e29cf600-28ad-4998-938a-76539dec818d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810194456.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuronen, Susanna Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa arviointikriteerit käyttäytymisen arviointi opetussuunnitelma ihanneoppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat käyttäytyminen kriteerit arviointi oppilaat oppilasarviointi arvosanat
title Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
title_full Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
title_fullStr Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
title_full_unstemmed Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
title_short Käyttäytymisen ihanneoppilas?
title_sort käyttäytymisen ihanneoppilas käyttäytymisen arvioinnin perusteet vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
title_sub käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
title_txtP Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
topic arviointikriteerit käyttäytymisen arviointi opetussuunnitelma ihanneoppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat käyttäytyminen kriteerit arviointi oppilaat oppilasarviointi arvosanat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi arviointikriteerit arvosanat ihanneoppilas kriteerit käyttäytyminen käyttäytymisen arviointi opetussuunnitelma opetussuunnitelmat oppilaat oppilasarviointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59877 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810194456
work_keys_str_mv AT kuronensusanna käyttäytymisenihanneoppilaskäyttäytymisenarvioinninperusteetvantaankoulukohtaisis