B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteesta ja sen kehittymisestä vuorovaikutusprosessien kautta. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan B2B- eli yritysten välisiä asiakassuhteita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja tutkimuksessa haastatelti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nyyssönen, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59866
_version_ 1828193093973704704
author Nyyssönen, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nyyssönen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nyyssönen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nyyssönen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteesta ja sen kehittymisestä vuorovaikutusprosessien kautta. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan B2B- eli yritysten välisiä asiakassuhteita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja tutkimuksessa haastateltiin seitsemää henkilöä eri organisaatioista, jotka osallistuvat yrityksen asiakastapaamisiin asiakkaan roolissa. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua ja tyypittelyä. Asiakkaat merkityksentävät asiakassuhdetta vuorovaikutussuhteelle tyypillisten piirteiden kautta. Asiakassuhde nähdään molempia osapuolia hyödyttävänä yhteistyönä, joka tähtää yhteisten tavoitteiden täyttymiseen. Asiakassuhdetta määritellään moniulotteiseksi ilmiöksi, jonka kehittymiseen vaikuttaa suuresti myyjän vuorovaikutusosaaminen. Asiakkaat näkevät myyjän organisaation edustajana, joka peilaa taustalla olevan yrityksen arvoja ja asenteita. Tuloksissa erottuu neljä erilaista asiakassuhdetyyppiä, jotka eroavat toisistaan esimerkiksi luottamuksen, sitoutumisen sekä vuorovaikutuksen kautta. Tulosten valossa näyttää siltä, että mitä enemmän suhteessa on esimerkiksi osapuolten välistä luottamusta, sitä parempana suhdetta pidetään. Hyvään asiakassuhteeseen liitetään luottamuksen lisäksi esimerkiksi henkilökohtainen palvelu, asiantuntijuus ja kaverillisuus. Tulosten mukaan suurin eroavaisuus asiakassuhteen ja muiden vuorovaikutussuhteiden välillä on sen sopimuksellisuus: asiakassuhde alkaa sopimuksesta tai oston teosta kun taas vuorovaikutussuhteen nähdään alkavan osapuolten ensimmäisestä vuorovaikutustilanteesta. Asiakassuhde kehittyy vaiheittain. Suurin riski asiakassuhteen kehittymisen pysähtymiselle on tulosten mukaan ennen asiakassuhteen alkamista, jolloin myyjän merkitys on suurimmillaan. Tulosten mukaan näyttää siltä, että myyjän ja asiakkaan eroavat käsitykset siitä millainen suhteen tulisi olla, johtavat asiakkaan tyytymättömyyteen ja jopa suhteen loppumiseen. Asiakassuhteella on siis tulosten mukaan paremmat mahdollisuudet kehittyä mikäli sen osapuolet jakavat samat odotukset. Myöhemmissä vaiheissa myyjän merkitys pienenee, ja mikäli suhde lopetetaan liittyvät syyt yleensä muihin asioihin.
first_indexed 2024-09-11T08:51:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mikkola, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyyss\u00f6nen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-18T10:13:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-18T10:13:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59866", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 asiakkaiden k\u00e4sityksi\u00e4 asiakassuhteesta ja sen kehittymisest\u00e4 vuorovaikutusprosessien kautta. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan B2B- eli yritysten v\u00e4lisi\u00e4 asiakassuhteita. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua ja tutkimuksessa haastateltiin seitsem\u00e4\u00e4 henkil\u00f6\u00e4 eri organisaatioista, jotka osallistuvat yrityksen asiakastapaamisiin asiakkaan roolissa. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin teemoittelua ja tyypittely\u00e4. Asiakkaat merkityksent\u00e4v\u00e4t asiakassuhdetta vuorovaikutussuhteelle tyypillisten piirteiden kautta. Asiakassuhde n\u00e4hd\u00e4\u00e4n molempia osapuolia hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4n\u00e4 yhteisty\u00f6n\u00e4, joka t\u00e4ht\u00e4\u00e4 yhteisten tavoitteiden t\u00e4yttymiseen. Asiakassuhdetta m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n moniulotteiseksi ilmi\u00f6ksi, jonka kehittymiseen vaikuttaa suuresti myyj\u00e4n vuorovaikutusosaaminen. Asiakkaat n\u00e4kev\u00e4t myyj\u00e4n organisaation edustajana, joka peilaa taustalla olevan yrityksen arvoja ja asenteita. Tuloksissa erottuu nelj\u00e4 erilaista asiakassuhdetyyppi\u00e4, jotka eroavat toisistaan esimerkiksi luottamuksen, sitoutumisen sek\u00e4 vuorovaikutuksen kautta. Tulosten valossa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n suhteessa on esimerkiksi osapuolten v\u00e4list\u00e4 luottamusta, sit\u00e4 parempana suhdetta pidet\u00e4\u00e4n. Hyv\u00e4\u00e4n asiakassuhteeseen liitet\u00e4\u00e4n luottamuksen lis\u00e4ksi esimerkiksi henkil\u00f6kohtainen palvelu, asiantuntijuus ja kaverillisuus. Tulosten mukaan suurin eroavaisuus asiakassuhteen ja muiden vuorovaikutussuhteiden v\u00e4lill\u00e4 on sen sopimuksellisuus: asiakassuhde alkaa sopimuksesta tai oston teosta kun taas vuorovaikutussuhteen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n alkavan osapuolten ensimm\u00e4isest\u00e4 vuorovaikutustilanteesta. Asiakassuhde kehittyy vaiheittain. Suurin riski asiakassuhteen kehittymisen pys\u00e4htymiselle on tulosten mukaan ennen asiakassuhteen alkamista, jolloin myyj\u00e4n merkitys on suurimmillaan. Tulosten mukaan n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 myyj\u00e4n ja asiakkaan eroavat k\u00e4sitykset siit\u00e4 millainen suhteen tulisi olla, johtavat asiakkaan tyytym\u00e4tt\u00f6myyteen ja jopa suhteen loppumiseen. Asiakassuhteella on siis tulosten mukaan paremmat mahdollisuudet kehitty\u00e4 mik\u00e4li sen osapuolet jakavat samat odotukset. My\u00f6hemmiss\u00e4 vaiheissa myyj\u00e4n merkitys pienenee, ja mik\u00e4li suhde lopetetaan liittyv\u00e4t syyt yleens\u00e4 muihin asioihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-10-18T10:13:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-18T10:13:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutussuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutussuhteen kehittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden k\u00e4sityksi\u00e4 asiakassuhteen kehittymisest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810184445", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Puheviestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Speech Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3132", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59866
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:23Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f833cc66-045d-4dbd-811c-94b8157d8dea\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810184445.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyyssönen, Anni B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä vuorovaikutussuhde vuorovaikutussuhteen kehittyminen Puheviestintä Speech Communication 3132 yritykset asiakkaat viestintä vuorovaikutus asiakassuhde
title B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä
title_full B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä
title_fullStr B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä
title_full_unstemmed B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä
title_short B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena
title_sort b2b asiakassuhde vuorovaikutussuhteena asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä
title_sub asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä
title_txtP B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä
topic vuorovaikutussuhde vuorovaikutussuhteen kehittyminen Puheviestintä Speech Communication 3132 yritykset asiakkaat viestintä vuorovaikutus asiakassuhde
topic_facet 3132 Puheviestintä Speech Communication asiakassuhde asiakkaat viestintä vuorovaikutus vuorovaikutussuhde vuorovaikutussuhteen kehittyminen yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59866 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810184445
work_keys_str_mv AT nyyssönenanni b2basiakassuhdevuorovaikutussuhteenaasiakkaidenkäsityksiäasiakassuhteenkehittymise