Englannin kielen varhentaminen luokanopettajan toimijuus muutoksessa

Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää, vaikuttaako englannin opettaminen uutena oppiaineena luokanopettajien toimijuuteen ja miten luokanopettajat suhtautuvat muutokseen. Aihe on ajankohtainen, sillä hallituksen kärkihankkeen myötä englannin opettaminen siirtyy valtakunnallisella tasolla alkam...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Eskelinen, Eleonoora, Tuupanen, Aleksandra
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59807
_version_ 1826225705953787904
author Eskelinen, Eleonoora Tuupanen, Aleksandra
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eskelinen, Eleonoora Tuupanen, Aleksandra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eskelinen, Eleonoora Tuupanen, Aleksandra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eskelinen, Eleonoora
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää, vaikuttaako englannin opettaminen uutena oppiaineena luokanopettajien toimijuuteen ja miten luokanopettajat suhtautuvat muutokseen. Aihe on ajankohtainen, sillä hallituksen kärkihankkeen myötä englannin opettaminen siirtyy valtakunnallisella tasolla alkamaan 1. -luokalta vuoteen 2020 mennessä. Siitä syystä moni luokanopettaja opettaa englantia itselleen uutena oppiaineena. Tutkimme luokanopettajia, jotka olivat aloittaneet englannin opetuksen. Suurimmalla osalla tutkittavista luokanopettajista ei ollut erikoistumisopintoja englannin kielestä tai kokemusta sen opettamisesta. Tutkimuksemme oli vuoden mittainen pitkittäistutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin lukuvuonna 2017-2018. Haastatteluihin osallistui 23 opettajaa syksyllä ja kuusi opettajaa keväällä. Analysoimme aineistoa teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustuloksista käy ilmi se, että moni luokanopettaja koki 2. -luokan englannin opetuksen punaisen langan ja opetusmateriaalin puutteen haasteeksi omassa opetuksessaan. Tämä puute oli yksi päätekijä, joka vaikutti opettajien sosiokulttuuriseen ja pedagogiseen toimijuuteen. Kollegan tuki vaikutti vahvistavasti relationaaliseen toimijuuteen ja mahdollisti osalla opettajista toimijuuden kehityksen. Keskeisenä johtopäätöksenä voimme todeta vertaistuen ja opetusmateriaalin saannilla olevan merkitystä siihen, miten mielekkäänä luokanopettajat kokevat englannin kielen opetuksen uutena opetettavana oppiaineena.
first_indexed 2019-08-19T08:21:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate, Josephine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskelinen, Eleonoora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuupanen, Aleksandra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-12T12:24:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-12T12:24:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59807", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme tarkoitus oli selvitta\u0308a\u0308, vaikuttaako englannin opettaminen uutena oppiaineena luokanopettajien toimijuuteen ja miten luokanopettajat suhtautuvat muutokseen. Aihe on ajankohtainen, silla\u0308 hallituksen ka\u0308rkihankkeen myo\u0308ta\u0308 englannin opettaminen siirtyy valtakunnallisella tasolla alkamaan 1. -luokalta vuoteen 2020 mennessa\u0308. Siita\u0308 syysta\u0308 moni luokanopettaja opettaa englantia itselleen uutena oppiaineena. Tutkimme luokanopettajia, jotka olivat aloittaneet englannin opetuksen. Suurimmalla osalla tutkittavista luokanopettajista ei ollut erikoistumisopintoja englannin kielesta\u0308 tai kokemusta sen opettamisesta. Tutkimuksemme oli vuoden mittainen pitkitta\u0308istutkimus. Tutkimusaineisto on kera\u0308tty puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin lukuvuonna 2017-2018. Haastatteluihin osallistui 23 opettajaa syksylla\u0308 ja kuusi opettajaa keva\u0308a\u0308lla\u0308. Analysoimme aineistoa teoriaohjaavan sisa\u0308llo\u0308nanalyysin keinoin. Tutkimustuloksista ka\u0308y ilmi se, etta\u0308 moni luokanopettaja koki 2. -luokan englannin opetuksen punaisen langan ja opetusmateriaalin puutteen haasteeksi omassa opetuksessaan. Ta\u0308ma\u0308 puute oli yksi pa\u0308a\u0308tekija\u0308, joka vaikutti opettajien sosiokulttuuriseen ja pedagogiseen toimijuuteen. Kollegan tuki vaikutti vahvistavasti relationaaliseen toimijuuteen ja mahdollisti osalla opettajista toimijuuden kehityksen. Keskeisena\u0308 johtopa\u0308a\u0308to\u0308ksena\u0308 voimme todeta vertaistuen ja opetusmateriaalin saannilla olevan merkitysta\u0308 siihen, miten mielekka\u0308a\u0308na\u0308 luokanopettajat kokevat englannin kielen opetuksen uutena opetettavana oppiaineena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-10-12T12:24:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-12T12:24:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokulttuurinen la\u0308hestymistapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "relationaalinen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokulttuurinen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopetuksen varhentaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Englannin kielen varhentaminen : luokanopettajan toimijuus muutoksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810124410", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59807
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e2ca71d8-8adc-4663-aa5a-e5c1c07fce0b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810124410.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskelinen, Eleonoora Tuupanen, Aleksandra Englannin kielen varhentaminen : luokanopettajan toimijuus muutoksessa sosiokulttuurinen lähestymistapa ammatillinen toimijuus pedagoginen toimijuus relationaalinen toimijuus sosiokulttuurinen toimijuus kieltenopetuksen varhentaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 englannin kieli luokanopettajat toimijuus
title Englannin kielen varhentaminen : luokanopettajan toimijuus muutoksessa
title_full Englannin kielen varhentaminen : luokanopettajan toimijuus muutoksessa
title_fullStr Englannin kielen varhentaminen : luokanopettajan toimijuus muutoksessa Englannin kielen varhentaminen : luokanopettajan toimijuus muutoksessa
title_full_unstemmed Englannin kielen varhentaminen : luokanopettajan toimijuus muutoksessa Englannin kielen varhentaminen : luokanopettajan toimijuus muutoksessa
title_short Englannin kielen varhentaminen
title_sort englannin kielen varhentaminen luokanopettajan toimijuus muutoksessa
title_sub luokanopettajan toimijuus muutoksessa
title_txtP Englannin kielen varhentaminen : luokanopettajan toimijuus muutoksessa
topic sosiokulttuurinen lähestymistapa ammatillinen toimijuus pedagoginen toimijuus relationaalinen toimijuus sosiokulttuurinen toimijuus kieltenopetuksen varhentaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 englannin kieli luokanopettajat toimijuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen toimijuus englannin kieli kieltenopetuksen varhentaminen luokanopettajat pedagoginen toimijuus relationaalinen toimijuus sosiokulttuurinen lähestymistapa sosiokulttuurinen toimijuus toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59807 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810124410
work_keys_str_mv AT eskelineneleonoora englanninkielenvarhentaminenluokanopettajantoimijuusmuutoksessa