Alkeispuhallinorkesterimusiikki ja pedagoginen tarkoituksenmukaisuus sen säveltämisessä

Tutkin alkeispuhallinorkesterille tarkoitetun pedagogisen puhallinorkesterimusiikin säveltämistä. Ensisijaisena tutkimusaineistona käytän niitä vuosina 1997-2017 säveltämiäni puhallinorkesteriteoksia, joissa pedagoginen tarkoituksenmukaisuus on keskeistä. Tutkielmani tarkoitus on selvittää mitkä om...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ikonen, Janne
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59796
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkin alkeispuhallinorkesterille tarkoitetun pedagogisen puhallinorkesterimusiikin säveltämistä. Ensisijaisena tutkimusaineistona käytän niitä vuosina 1997-2017 säveltämiäni puhallinorkesteriteoksia, joissa pedagoginen tarkoituksenmukaisuus on keskeistä. Tutkielmani tarkoitus on selvittää mitkä ominaisuudet tekevät alkeispuhallinorkesterisävellyksistä pedagogisesti tarkoituksenmukaisia. Tulosten perusteella pyrin kehittämään omaa ammattitaitoani säveltäjänä ja tuottamaan tietoa siitä, mistä hyvin tehty pedagoginen alkeispuhallinorkesterimusiikki koostuu. Tutkimusmetodina olen käyttänyt teoksiani johtaneiden kapellimestareiden haastatteluja sekä omia käyttökokemuksiani niiden esittämisestä ja kuuntelemisesta. Työssäni kartoitan myös puhallinorkesterien toimintaa ja puhallinorkesterille sävellettyä musiikkia yleisellä tasolla. Tämän tutkielman kirjoittaminen on ajoittunut vuosiin 2015-2018, mutta olen käyttänyt analyysissäni materiaalina muistiinpanoja, joita olen kirjannut vuosien 1997-2017 aikana. Aineistoni perusteella suomalainen alkeispuhallinorkesterimusiikki on pedagogisesti tarkoituksenmukaista ja sen tekeminen kaikissa muodoissaan (säveltäminen, opettaminen ja esittäminen) järjestäytynyttä. Uudistuva pedagogiikka ja puhallinorkestereiden toimintakulttuuri on kuitenkin synnyttänyt tarpeen uudistaa myös puhallinmusiikkia sisällöllisesti.