Verkko-oppimisympäristöjen omaksuminen

Suurin osa opiskelusta tapahtuu nykyään internetin välityksellä verkko-oppimisympäristöissä ja monet korkeakoulut ovat huomanneet, että opetus kannattaa siirtää verkko-oppimisympäristöihin, sillä niiden on havaittu parantavan opiskelijoiden suoriutumista. Niiden korkeakoulujen määrä, jotka ottamassa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lahtinen, Elina
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59789
Kuvaus
Yhteenveto:Suurin osa opiskelusta tapahtuu nykyään internetin välityksellä verkko-oppimisympäristöissä ja monet korkeakoulut ovat huomanneet, että opetus kannattaa siirtää verkko-oppimisympäristöihin, sillä niiden on havaittu parantavan opiskelijoiden suoriutumista. Niiden korkeakoulujen määrä, jotka ottamassa käyttöön erilaisia verkko-oppimisympäristöjä, on kasvamassa huimaa vauhtia ympäri maailman ja onkin tärkeää, että korkeakouluissa ymmärretään, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, käyttävätkö opiskelijat ja henkilökunta verkko-oppimisympäristöjä vai ei. Tämä on kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatintutkielma, jonka tarkoituksena on tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat verkko-oppimisympäristöjen omaksumiseen. Tutkimus tehdään korkeakoulujen näkökulmasta ja siinä omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä tutkitaan sekä opiskelijoiden että opettajien näkökulmasta. Tutkielmassa otetaan tarkasteluun kaksi suosittua verkko-oppimisympäristöä, Moodle ja Blackboard. Näiden verkko-oppimisympäristöjen omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä tutkitaan kahden teknologian omaksumisen mallin avulla, Teknologian omaksumisen malli ja Yhtenäinen teoria teknologian omaksumisesta ja käytöstä. Tutkielmassa todetaan, että havaittu hyödyllisyys ja havaittu käytön helppous vaikuttavat merkittävimmin Moodlen ja Blackboardin omaksumiseen.