Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa

Oppilaiden osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle tutkimuksissa ja käytännön työssä kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuutta yläkoulussa opettajien nä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yli-Kojola, Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59773
_version_ 1828193093496602624
author Yli-Kojola, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Yli-Kojola, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Yli-Kojola, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Yli-Kojola, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Oppilaiden osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle tutkimuksissa ja käytännön työssä kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuutta yläkoulussa opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen keskiössä ovat opettajien näkemykset tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuudesta ja lisäksi tarkoituksena on selvittää, millaisia keinoja opettajat kertovat käyttävänsä tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuuden edistämiseksi opetuksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui kolme erityisopettajaa ja neljä aineenopettajaa samasta yläkoulusta. Aineistonkeruu toteutettiin yksilöhaastatteluilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on yhdessä toimimista, oppilaiden toimijuutta sekä oppilaiden vastuun ottamista opiskelusta. Osallisuutta edistävinä keinoina opettajat toivat esiin oppilaiden yksilöllisyyden huomioimisen, vaikuttamismahdollisuuksien tarjoamisen ja ammatillisen yhteistyön. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuuden edistäminen edellyttää yhteistyötä ja erityisopettajien resurssin hyödyntämistä samanaikaisopetuksessa. Työyhteisöissä on tärkeää keskustella ja varmistaa opettajien ymmärrys osallisuudesta ja siitä mitä se voi tarkoittaa tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yli-Kojola, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-08T05:58:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-08T05:58:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59773", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilaiden osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on kuitenkin j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle tutkimuksissa ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4 kouluissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuutta yl\u00e4koulussa opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 ovat opettajien n\u00e4kemykset tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuudesta ja lis\u00e4ksi tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia keinoja opettajat kertovat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuuden edist\u00e4miseksi opetuksessa.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui kolme erityisopettajaa ja nelj\u00e4 aineenopettajaa samasta yl\u00e4koulusta. Aineistonkeruu toteutettiin yksil\u00f6haastatteluilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on yhdess\u00e4 toimimista, oppilaiden toimijuutta sek\u00e4 oppilaiden vastuun ottamista opiskelusta. Osallisuutta edist\u00e4vin\u00e4 keinoina opettajat toivat esiin oppilaiden yksil\u00f6llisyyden huomioimisen, vaikuttamismahdollisuuksien tarjoamisen ja ammatillisen yhteisty\u00f6n.\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuuden edist\u00e4minen edellytt\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 ja erityisopettajien resurssin hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 samanaikaisopetuksessa. Ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 keskustella ja varmistaa opettajien ymm\u00e4rrys osallisuudesta ja siit\u00e4 mit\u00e4 se voi tarkoittaa tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-10-08T05:58:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-08T05:58:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukea tarvitsevat oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuuden edist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edist\u00e4vist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 yl\u00e4koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810084363", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59773
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:05Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8d208aad-b97a-4c02-b647-863c75598f14\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810084363.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yli-Kojola, Kaisa Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa tukea tarvitsevat oppilaat osallisuuden edistäminen Erityispedagogiikka Special Education 101 inkluusio yläkoulu edistäminen erityisopettajat aineenopettajat osallisuus oppilaat erityinen tuki
title Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
title_full Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
title_fullStr Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
title_full_unstemmed Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
title_short Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa
title_sort tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
title_sub opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
title_txtP Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
topic tukea tarvitsevat oppilaat osallisuuden edistäminen Erityispedagogiikka Special Education 101 inkluusio yläkoulu edistäminen erityisopettajat aineenopettajat osallisuus oppilaat erityinen tuki
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education aineenopettajat edistäminen erityinen tuki erityisopettajat inkluusio oppilaat osallisuuden edistäminen osallisuus tukea tarvitsevat oppilaat yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59773 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810084363
work_keys_str_mv AT ylikojolakaisa tukeatarvitsevienoppilaidenosallisuusopetuksessaopettajiennäkemyksiäosallisuudest