Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe

Tämä maisterintutkielma käsittelee lukiolaisten käyttämiä oppimisstrategioita saksan ja englannin opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä oppimisstrategioita oppijat käyttävät saksan ja englannin opiskelussa, mitä strategioita käytetään molemmissa kielissä, mitkä strategiat painottuva...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Käppi, Aini
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59766
_version_ 1828193093489262592
author Käppi, Aini
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Käppi, Aini Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Käppi, Aini Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Käppi, Aini
datasource_str_mv jyx
description Tämä maisterintutkielma käsittelee lukiolaisten käyttämiä oppimisstrategioita saksan ja englannin opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä oppimisstrategioita oppijat käyttävät saksan ja englannin opiskelussa, mitä strategioita käytetään molemmissa kielissä, mitkä strategiat painottuvat vain toiseen kieleen, ja miten oppijat käyttävät oppimisstrategioita saksan ja englannin kielen opiskelussa. Aineistona on lukiolaisilta kerätyt kyselyvastaukset (46 vastaajaa) ja haastattelut (6 haastateltavaa). Kysely pohjautuu Strategy Inventory for Language Learning (SILL) -malliin (Oxford 1990) ja haastattelut The Strategic Self-Regulation Model of Language Learning (S2R) -malliin (Oxford 2011). Analyysissä käytetään monimenetelmäisyyttä eli kyselyiden analyysissa hyödynnetään kuvailevaa tilastoanalyysiä, kun taas haastatteluihin käytetään laadullista sisällönanalyysia. Haastatteluissa selvisi, että oppijat soveltavat kognitiivisia ja metakognitiivisia strategioita monipuolisesti ja että kielen rakenne ja oppijan kielitaso vaikuttavat strategioiden käyttöön. Kyselyssä taas selvisi, että oppijat käyttävät enemmän oppimisstrategioita englannin opiskelussa kuin saksan opiskelussa. On huomattu, että edistyneet kielen oppijat käyttävät enemmän oppimisstrategioita kuin aloittelijat (Griffiths 2013), mikä voi selittää tätä eroa. Kyselyssä kielten välillä oli vain vähän eroja affektiivisten strategioiden käytössä, ja haastatteluissa affektion tärkeys kieltenopiskelussa nousi esiin. Affektio on ylipäätään tärkeä kielenopiskelussa (Oxford 2011), mikä voi selittää kyselyn pieniä eroja. Englannin ja saksan erilaiset asemat nousivat esiin niin kyselyssä kuin haastatteluissa. Kyselyyn vastanneet kuluttivat enemmän englannin kielistä mediaa kuin saksan kielistä samoin kuin haastateltavat. Haastateltaville myös englanti oli usein helpompi kieli, saksan taidosta riippumatta. Kielten erilaiset asemat nousivat haastattelussa esille myös muuten. Jos oppijan ei ollut tarvinnut nähdä vaivaa englannin oppimisen eteen kielen ’helppouden’ takia, saksa tuntui hänestä vaikealta. Tällaisissa tapauksissa oppijalla ei ole välttämättä kokemusta oppimisstrategioiden käytössä, mikä voi osoittautua haasteeksi muiden kielten kanssa. Tämä on asia, joka vieraiden kielten opettajien olisi hyvä ottaa huomioon.
first_indexed 2019-08-19T08:21:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4ppi, Aini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-05T05:43:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-05T05:43:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59766", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 maisterintutkielma k\u00e4sittelee lukiolaisten k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 oppimisstrategioita saksan ja englannin opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 oppimisstrategioita oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t saksan ja englannin opiskelussa, mit\u00e4 strategioita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n molemmissa kieliss\u00e4, mitk\u00e4 strategiat painottuvat vain toiseen kieleen, ja miten oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t oppimisstrategioita saksan ja englannin kielen opiskelussa. Aineistona on lukiolaisilta ker\u00e4tyt kyselyvastaukset (46 vastaajaa) ja haastattelut (6 haastateltavaa). Kysely pohjautuu Strategy Inventory for Language Learning (SILL) -malliin (Oxford 1990) ja haastattelut The Strategic Self-Regulation Model of Language Learning (S2R) -malliin (Oxford 2011). Analyysiss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monimenetelm\u00e4isyytt\u00e4 eli kyselyiden analyysissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n kuvailevaa tilastoanalyysi\u00e4, kun taas haastatteluihin k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nHaastatteluissa selvisi, ett\u00e4 oppijat soveltavat kognitiivisia ja metakognitiivisia strategioita monipuolisesti ja ett\u00e4 kielen rakenne ja oppijan kielitaso vaikuttavat strategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kyselyss\u00e4 taas selvisi, ett\u00e4 oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t enemm\u00e4n oppimisstrategioita englannin opiskelussa kuin saksan opiskelussa. On huomattu, ett\u00e4 edistyneet kielen oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t enemm\u00e4n oppimisstrategioita kuin aloittelijat (Griffiths 2013), mik\u00e4 voi selitt\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 eroa. Kyselyss\u00e4 kielten v\u00e4lill\u00e4 oli vain v\u00e4h\u00e4n eroja affektiivisten strategioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, ja haastatteluissa affektion t\u00e4rkeys kieltenopiskelussa nousi esiin. Affektio on ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4 kielenopiskelussa (Oxford 2011), mik\u00e4 voi selitt\u00e4\u00e4 kyselyn pieni\u00e4 eroja. \n\nEnglannin ja saksan erilaiset asemat nousivat esiin niin kyselyss\u00e4 kuin haastatteluissa. Kyselyyn vastanneet kuluttivat enemm\u00e4n englannin kielist\u00e4 mediaa kuin saksan kielist\u00e4 samoin kuin haastateltavat. Haastateltaville my\u00f6s englanti oli usein helpompi kieli, saksan taidosta riippumatta. Kielten erilaiset asemat nousivat haastattelussa esille my\u00f6s muuten. Jos oppijan ei ollut tarvinnut n\u00e4hd\u00e4 vaivaa englannin oppimisen eteen kielen \u2019helppouden\u2019 takia, saksa tuntui h\u00e4nest\u00e4 vaikealta. T\u00e4llaisissa tapauksissa oppijalla ei ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 kokemusta oppimisstrategioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, mik\u00e4 voi osoittautua haasteeksi muiden kielten kanssa. T\u00e4m\u00e4 on asia, joka vieraiden kielten opettajien olisi hyv\u00e4 ottaa huomioon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-10-05T05:43:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-05T05:43:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "125", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lernstrategien", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fremdsprachenlernen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englisch", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "deutsch", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strategy inventory for language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strategic self-regulation model of language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mixed method", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "deskriptive statistiken", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "qualitative inhaltsanalyse", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810054359", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59766
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:02:02Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/68dd934c-718b-4ea5-8ce6-73e9467c8882\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810054359.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Käppi, Aini Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe lernstrategien fremdsprachenlernen englisch deutsch strategy inventory for language learning strategic self-regulation model of language learning mixed method deskriptive statistiken qualitative inhaltsanalyse Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 englannin kieli saksan kieli lukiolaiset strategiat oppiminen kielet
title Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
title_full Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
title_fullStr Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
title_full_unstemmed Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
title_short Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
title_sort lernstrategien beim deutsch und englischlernen in finnische gymnasialen oberstufe
title_txtP Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
topic lernstrategien fremdsprachenlernen englisch deutsch strategy inventory for language learning strategic self-regulation model of language learning mixed method deskriptive statistiken qualitative inhaltsanalyse Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 englannin kieli saksan kieli lukiolaiset strategiat oppiminen kielet
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri deskriptive statistiken deutsch englannin kieli englisch fremdsprachenlernen kielet lernstrategien lukiolaiset mixed method oppiminen qualitative inhaltsanalyse saksan kieli strategiat strategic self-regulation model of language learning strategy inventory for language learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59766 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810054359
work_keys_str_mv AT käppiaini lernstrategienbeimdeutschundenglischlerneninfinnischegymnasialenoberstufe