Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä

Tutkimuksessani pyrin kartoittamaan sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia teorian ja käytännön tasolla taiteen perusopetuksen piirissä. Keskityn erityisesti alakouluikäisten, noin 7–12-vuotiaiden oppilaiden kanssa tehtävään taidekasvatustyöhön tavoitteenani löytää moninaisuuden huomioivia ja luo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Myllyselkä, Piia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59744
_version_ 1826225709929988096
author Myllyselkä, Piia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Myllyselkä, Piia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Myllyselkä, Piia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Myllyselkä, Piia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani pyrin kartoittamaan sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia teorian ja käytännön tasolla taiteen perusopetuksen piirissä. Keskityn erityisesti alakouluikäisten, noin 7–12-vuotiaiden oppilaiden kanssa tehtävään taidekasvatustyöhön tavoitteenani löytää moninaisuuden huomioivia ja luontevia toimintatapoja jokapäiväiseen opetustyöhön. Taiteen perusopetus on tavoitteellista mutta samalla harrastuksenomaista. Sukupuolisensitiivisiä toimintatapoja löytääkseni haastattelin viittä taidekasvattajaa jotka kaikki työskentelevät lasten ja nuorten parissa. Haastatteluista nousseita teemoja analysoin tutkielmassani limittäin teorian kanssa. Tutkimukseni teoriapohja on lapsilähtöisyydessä sekä kriittisessä ja feministisessä pedagogiikassa. Tutkin sukupuolisensitiivistä taidekasvatusta muun muassa opettajan ennakkoasenteiden, moninaisuuden tunnistamisen, sukupuolen sekä kielenkäytön kautta. Vaikka moninaisuuden huomioivat aikomukset saattavat myös latistua tyhjiksi tavoitelauselmiksi, tutkielmani tuloksena on, että sukupuolisensitiivisiä toimintatapoja on mahdollista toteuttaa myös käytännössä. Niiden sisäistämisessä olennaisena näen kasvattajan oman ajatusprosessin, johon liittyy omien ennakkokäsityksiensä tiedostaminen sekä purkaminen. Stereotypiat ovat yksilöllisen kohtaamisen tiellä, eikä opetussisältöjä voi muutoinkaan perustaa kaavamaisille käsityksille. Lapsiin ja nuoriin kannattaa luottaa keskustelijoina ja heidän toimijuuttaan sekä omaa ajatteluaan on syytä rohkaista. Monet toimivat käytännöt myös muodostuvat kokemuksen ja toiston kautta. Tärkeää sukupuolisensitiivisessä taidekasvatuksessa, kuten muussakin opetustyössä on pysyä hereillä ja valppaana pystyäkseen tarjoamaan arvojensa mukaista opetusta oppilaille.
first_indexed 2019-08-19T08:21:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "von Bonsdorff, Pauline", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllyselk\u00e4, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-03T06:29:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-03T06:29:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59744", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani pyrin kartoittamaan sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia\nteorian ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasolla taiteen perusopetuksen piiriss\u00e4. Keskityn erityisesti\nalakouluik\u00e4isten, noin 7\u201312-vuotiaiden oppilaiden kanssa teht\u00e4v\u00e4\u00e4n\ntaidekasvatusty\u00f6h\u00f6n tavoitteenani l\u00f6yt\u00e4\u00e4 moninaisuuden huomioivia ja luontevia\ntoimintatapoja jokap\u00e4iv\u00e4iseen opetusty\u00f6h\u00f6n.\n\nTaiteen perusopetus on tavoitteellista mutta samalla harrastuksenomaista.\nSukupuolisensitiivisi\u00e4 toimintatapoja l\u00f6yt\u00e4\u00e4kseni haastattelin viitt\u00e4 taidekasvattajaa\njotka kaikki ty\u00f6skentelev\u00e4t lasten ja nuorten parissa. Haastatteluista nousseita teemoja\nanalysoin tutkielmassani limitt\u00e4in teorian kanssa. Tutkimukseni teoriapohja on\nlapsil\u00e4ht\u00f6isyydess\u00e4 sek\u00e4 kriittisess\u00e4 ja feministisess\u00e4 pedagogiikassa. Tutkin\nsukupuolisensitiivist\u00e4 taidekasvatusta muun muassa opettajan ennakkoasenteiden,\nmoninaisuuden tunnistamisen, sukupuolen sek\u00e4 kielenk\u00e4yt\u00f6n kautta.\n\nVaikka moninaisuuden huomioivat aikomukset saattavat my\u00f6s latistua tyhjiksi\ntavoitelauselmiksi, tutkielmani tuloksena on, ett\u00e4 sukupuolisensitiivisi\u00e4\ntoimintatapoja on mahdollista toteuttaa my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Niiden sis\u00e4ist\u00e4misess\u00e4\nolennaisena n\u00e4en kasvattajan oman ajatusprosessin, johon liittyy omien\nennakkok\u00e4sityksiens\u00e4 tiedostaminen sek\u00e4 purkaminen. Stereotypiat ovat yksil\u00f6llisen\nkohtaamisen tiell\u00e4, eik\u00e4 opetussis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 voi muutoinkaan perustaa kaavamaisille\nk\u00e4sityksille. Lapsiin ja nuoriin kannattaa luottaa keskustelijoina ja heid\u00e4n\ntoimijuuttaan sek\u00e4 omaa ajatteluaan on syyt\u00e4 rohkaista. Monet toimivat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t\nmy\u00f6s muodostuvat kokemuksen ja toiston kautta. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 sukupuolisensitiivisess\u00e4\ntaidekasvatuksessa, kuten muussakin opetusty\u00f6ss\u00e4 on pysy\u00e4 hereill\u00e4 ja valppaana\npysty\u00e4kseen tarjoamaan arvojensa mukaista opetusta oppilaille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-10-03T06:29:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-03T06:29:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piiriss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810034312", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feministinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taiteen perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59744
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b22d94f2-dd72-41e1-9c80-ee8fa90c72b3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810034312.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myllyselkä, Piia Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä Taidekasvatus Art Education 311 feministinen pedagogiikka lapsilähtöisyys taiteen perusopetus taidekasvatus sukupuolisensitiivisyys kriittinen pedagogiikka
title Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä
title_full Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä
title_fullStr Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä
title_full_unstemmed Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä
title_short Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä
title_sort sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä
title_txtP Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä
topic Taidekasvatus Art Education 311 feministinen pedagogiikka lapsilähtöisyys taiteen perusopetus taidekasvatus sukupuolisensitiivisyys kriittinen pedagogiikka
topic_facet 311 Art Education Taidekasvatus feministinen pedagogiikka kriittinen pedagogiikka lapsilähtöisyys sukupuolisensitiivisyys taidekasvatus taiteen perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59744 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810034312
work_keys_str_mv AT myllyselkäpiia sukupuolisensitiivisyydenmahdollisuuksiataiteenperusopetuksenpiirissä