Järjestötoimijoiden kokemuksia opetusblogin käytöstä vapaan sivistystyön koulutuksessa

Digitalisaatio mahdollistaa monipuolisten välineiden käytön opetuksessa, mikä tarjoaa uudenlaisia opetusratkaisuja ja oppimateriaaleja vapaan sivistystyön koulutukseen, ja palvelemaan järjestötoimintaa. Esimerkki digitaalisesta ope-tusratkaisusta ja oppimateriaalista on blogi, jonka avulla tehtyä op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Veskoniemi, Outi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59740
Kuvaus
Yhteenveto:Digitalisaatio mahdollistaa monipuolisten välineiden käytön opetuksessa, mikä tarjoaa uudenlaisia opetusratkaisuja ja oppimateriaaleja vapaan sivistystyön koulutukseen, ja palvelemaan järjestötoimintaa. Esimerkki digitaalisesta ope-tusratkaisusta ja oppimateriaalista on blogi, jonka avulla tehtyä opetuskokeilua tutkimuksessa kuvaillaan. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt ovat eri järjestöjä edustavia järjestötoimijoita, ja tutkimuksessa haluttiin saada tietoa heidän opetuskokeilusta saamistaan kokemuksista, sekä niiden pohjalta syntyneistä ajatuksista ja mielipiteistä. Tutkimuksessa selvitettiin opetusblogiin sisältyvän opetusmateriaalin soveltuvuutta itseopiskeluun, vuorovaikutuksen merkitystä opetusblogin avulla toteutetussa opiskelussa, ryhmätyöskentelyn merkitystä opetusblogin avulla toteutetussa opiskelussa ja opetusblogissa onnistuneita asioita ja kehittämisen kohteita. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja tapaustutkimuksen tutkimusstrategiaa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, minkä lisäksi opetusblogiin kirjoitetut kommentit täydensivät aineistoa soveltuvin osin. Aineisto analysoitiin aineistopohjaista analyysimenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tuloksien perusteella todetaan, että blogeja voidaan mielekkäällä tavalla hyödyntää opetusratkaisuna ja oppimateriaalina nykyaikaisessa oppimisympäristössä. Blogin avulla voi opiskella itsenäisesti, mutta se mahdollistaa monipuolisesti myös osallistavan toimintakulttuurin toteutumisen.