Tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä

Kandidaatintutkielmassa tutkitaan tekoälyn hyödyntämistä palvelukehityksessä. Tekoäly yleistyy nyt ja tulevaisuudessa yhä useammalla alalla IT:n yleistyessä. Palvelusekotorin laajuus globaalissa mittakaavassa on huomattava ja sen on ennustettu yhä kasvavan. Uusia palveluja tulee koko ajan lisää ja t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiippana, Jani
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59548
_version_ 1828193213255516160
author Tiippana, Jani
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tiippana, Jani Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tiippana, Jani Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tiippana, Jani
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmassa tutkitaan tekoälyn hyödyntämistä palvelukehityksessä. Tekoäly yleistyy nyt ja tulevaisuudessa yhä useammalla alalla IT:n yleistyessä. Palvelusekotorin laajuus globaalissa mittakaavassa on huomattava ja sen on ennustettu yhä kasvavan. Uusia palveluja tulee koko ajan lisää ja tämä tutkielma pyrkii selvittämään sitä, miten tekoälyä hyödynnetään tällä hetkellä ja voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa palvelukehityksessä ja sen prosesseissa. Palvelun kehitykseen kuuluu esimerkiksi uuden palvelun suunnittelu, analysointi, kehitys ja julkaisu. Myös jo olemassa oleman palvelun parannukset ja palvelulinjauudistukset kuuluvat palvelukehityksen piiriin. Uudet koneoppimisen algoritmit ja big data-analyysit vaikuttavat tutkimusten valossa käyttökelpoisilta aiheen kannalta. Tutkimustulosten valossa esimerkiksi palvelulinjauudistuksissa, kuten uusien matkantarjoajien uusien reittien laskemissa voidaan hyödyntää tekoälyä. Myös palveluiden ehostamiseen voidaan hyödyntää esimerkiksi dataanalyyseja sosiaalisesta mediasta kerättyjen asiakaspalautteiden perusteella. Tutkimustuloksena saatiin myös, että tekoälyä ei vielä laajalti käytetä palvelukehityksessä, mutta sille nähdään suuri potentiaali tulevaisuudessa. Tutkielmassa käydään läpi käsitteet palvelukehitys, tekoäly ja tutkimuskysymys: Kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää palvelukehityksessä ja sen prosesseissa? Tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. This bachelor’s thesis studies how artificial intelligence can be utilized in service development processes. Artificial intelligence is taking its place from several industries as ICT is standard nowadays. Service industry is huge in global context and it is predicted to grow even more. Amount of new services increases all the time and this study tries to find out how artificial intelligence is now used in service development and how it could be used in the future. Service development is a process and it includes steps: designing a new service, analyzing new service, developing new service and publishing new service. Also, improvements to existing services and service reforms are in the field of service development. Existing studies show that machine learning and data mining are useful methods in the field of service development. Results show that for example service reforms can be done utilizing AI to calculate better routes for transportation services. Also, service improvements can be done by analyzing data from social media and customer reviews. As a second result, was given that artificial intelligence is not yet used extensively in field of service development, but it is given a great potential in future in field of service development. This Study shows concepts of service development, artificial intelligence. Research question is: How artificial intelligence can be used in service development and its processes? This study was compiled as a literature review.
first_indexed 2024-09-11T08:53:15Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiippana, Jani", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-18T07:25:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-18T07:25:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59548", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmassa tutkitaan teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 palvelukehityksess\u00e4.\nTeko\u00e4ly yleistyy nyt ja tulevaisuudessa yh\u00e4 useammalla alalla IT:n yleistyess\u00e4.\nPalvelusekotorin laajuus globaalissa mittakaavassa on huomattava ja sen on\nennustettu yh\u00e4 kasvavan. Uusia palveluja tulee koko ajan lis\u00e4\u00e4 ja t\u00e4m\u00e4 tutkielma\npyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n sit\u00e4, miten teko\u00e4ly\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 ja voitaisiin\nhy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tulevaisuudessa palvelukehityksess\u00e4 ja sen prosesseissa. Palvelun\nkehitykseen kuuluu esimerkiksi uuden palvelun suunnittelu, analysointi,\nkehitys ja julkaisu. My\u00f6s jo olemassa oleman palvelun parannukset ja palvelulinjauudistukset\nkuuluvat palvelukehityksen piiriin. Uudet koneoppimisen algoritmit\nja big data-analyysit vaikuttavat tutkimusten valossa k\u00e4ytt\u00f6kelpoisilta\naiheen kannalta. Tutkimustulosten valossa esimerkiksi palvelulinjauudistuksissa,\nkuten uusien matkantarjoajien uusien reittien laskemissa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4\nteko\u00e4ly\u00e4. My\u00f6s palveluiden ehostamiseen voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi dataanalyyseja\nsosiaalisesta mediasta ker\u00e4ttyjen asiakaspalautteiden perusteella.\nTutkimustuloksena saatiin my\u00f6s, ett\u00e4 teko\u00e4ly\u00e4 ei viel\u00e4 laajalti k\u00e4ytet\u00e4 palvelukehityksess\u00e4,\nmutta sille n\u00e4hd\u00e4\u00e4n suuri potentiaali tulevaisuudessa. Tutkielmassa\nk\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi k\u00e4sitteet palvelukehitys, teko\u00e4ly ja tutkimuskysymys:\nKuinka teko\u00e4ly\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 palvelukehityksess\u00e4 ja sen prosesseissa?\nTutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This bachelor\u2019s thesis studies how artificial intelligence can be utilized in service\ndevelopment processes. Artificial intelligence is taking its place from several\nindustries as ICT is standard nowadays. Service industry is huge in global\ncontext and it is predicted to grow even more. Amount of new services increases\nall the time and this study tries to find out how artificial intelligence is now\nused in service development and how it could be used in the future. Service development\nis a process and it includes steps: designing a new service, analyzing\nnew service, developing new service and publishing new service. Also, improvements\nto existing services and service reforms are in the field of service development.\nExisting studies show that machine learning and data mining are\nuseful methods in the field of service development. Results show that for example\nservice reforms can be done utilizing AI to calculate better routes for transportation\nservices. Also, service improvements can be done by analyzing data from\nsocial media and customer reviews. As a second result, was given that artificial\nintelligence is not yet used extensively in field of service development, but it is\ngiven a great potential in future in field of service development. This Study\nshows concepts of service development, artificial intelligence. Research question\nis: How artificial intelligence can be used in service development and its\nprocesses? This study was compiled as a literature review.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-09-18T07:25:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-18T07:25:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keinotekoiset neuroverkot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syv\u00e4oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelukehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palveluinnovaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen palvelukehityksess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809184149", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedonlouhinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koneoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "big data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "neuroverkot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59548
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:38Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c8cf5b9b-b6e8-48d6-b3d0-3cef5f816114\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809184149.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiippana, Jani Tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä keinotekoiset neuroverkot syväoppiminen palvelukehitys palveluinnovaatio Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 innovaatiot tiedonlouhinta kehittäminen palvelut koneoppiminen tekoäly big data neuroverkot
title Tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä
title_full Tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä
title_fullStr Tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä Tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä
title_full_unstemmed Tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä Tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä
title_short Tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä
title_sort tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä
title_txtP Tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä
topic keinotekoiset neuroverkot syväoppiminen palvelukehitys palveluinnovaatio Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 innovaatiot tiedonlouhinta kehittäminen palvelut koneoppiminen tekoäly big data neuroverkot
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede big data innovaatiot kehittäminen keinotekoiset neuroverkot koneoppiminen neuroverkot palveluinnovaatio palvelukehitys palvelut syväoppiminen tekoäly tiedonlouhinta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59548 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809184149
work_keys_str_mv AT tiippanajani tekoälynhyödyntäminenpalvelukehityksessä