Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa

Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkin esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa. Inkluusiolla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan jokaisen lapsen yhtäläistä oikeutta aloittaa koulupolkunsa lähikouluperiaatteen mukaisesti yleisopet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Romppanen, Ulla-Riitta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59482
_version_ 1826225717160968192
author Romppanen, Ulla-Riitta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Romppanen, Ulla-Riitta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Romppanen, Ulla-Riitta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Romppanen, Ulla-Riitta
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkin esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa. Inkluusiolla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan jokaisen lapsen yhtäläistä oikeutta aloittaa koulupolkunsa lähikouluperiaatteen mukaisesti yleisopetuksen luokassa siten, että lapsen tarvitsema tuki järjestetään yleisopetuksen yhteydessä. Tutkimukseni teoreettisena taustana kuvaan inkluusiota ilmiönä sekä sen ilmenemistä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen konteksteissa. Samoin käsittelen nivelvaihetta, siirtymää esiopetuksesta perusopetukseen. Siinä keskeistä on siirtymän asianmukainen valmistelu ja yhteistyö esiopetuksen ja perusopetuksen välillä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin yhden päiväkotikoulun esiopettajia ja luokanopettajia puolistrukturoidun haastattelun avulla. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin menetelmin. Opettajien käsitykset inkluusiosta ja siihen liittyvistä käsityksistä kuvautuivat neljän käsityskategorian kautta: käytäntönä, tavoitteena, asenteena ja arvona. Esi- ja luokanopettajien käsitysten mukaan inkluusio toteutui käytännössä siten, että kaikki lapset siirtyivät tuen tarpeesta huolimatta esiopetuksesta perusopetukseen lähikouluperiaatteen mukaisesti. Kuitenkin koulualueella asuvat kehitysvammaiset lapset eivät käyneet lähikoulua, eivätkä myöskään luokanopettajien käsitysten mukaan kuuluneet lähikouluun. Opettajien käsityksissä ilmeni ristiriitaa asenteiden ja arvon suhteessa käytäntöön. Inkluusiota pidettiin hyvänä koulutuksellisena arvona, johon asennoiduttiin positiivisesti. Kuitenkin inkluusion hyvä toteutuminen ja kaikkien oppilaiden etu huoletti opettajia. Opettajien käsitysten mukaan riittävällä ja tarkoituksen mukaisella resurssoinnilla oli keskeinen rooli inkluusion toteutumisessa nivelvaiheessa ja muutekin perusopetuksessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Romppanen, Ulla-Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-12T09:38:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-12T09:38:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59482", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro-gradu tutkielmassa tutkin esi- ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa. Inkluusiolla t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkoitetaan jokaisen lapsen yht\u00e4l\u00e4ist\u00e4 oikeutta aloittaa koulupolkunsa l\u00e4hikouluperiaatteen mukaisesti yleisopetuksen luokassa siten, ett\u00e4 lapsen tarvitsema tuki j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n yleisopetuksen yhteydess\u00e4. Tutkimukseni teoreettisena taustana kuvaan inkluusiota ilmi\u00f6n\u00e4 sek\u00e4 sen ilmenemist\u00e4 varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen konteksteissa. Samoin k\u00e4sittelen nivelvaihetta, siirtym\u00e4\u00e4 esiopetuksesta perusopetukseen. Siin\u00e4 keskeist\u00e4 on siirtym\u00e4n asianmukainen valmistelu ja yhteisty\u00f6 esiopetuksen ja perusopetuksen v\u00e4lill\u00e4. \nTutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin yhden p\u00e4iv\u00e4kotikoulun esiopettajia ja luokanopettajia puolistrukturoidun haastattelun avulla. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin menetelmin. \nOpettajien k\u00e4sitykset inkluusiosta ja siihen liittyvist\u00e4 k\u00e4sityksist\u00e4 kuvautuivat nelj\u00e4n k\u00e4sityskategorian kautta: k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6n\u00e4, tavoitteena, asenteena ja arvona. Esi- ja luokanopettajien k\u00e4sitysten mukaan inkluusio toteutui k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 siten, ett\u00e4 kaikki lapset siirtyiv\u00e4t tuen tarpeesta huolimatta esiopetuksesta perusopetukseen l\u00e4hikouluperiaatteen mukaisesti. Kuitenkin koulualueella asuvat kehitysvammaiset lapset eiv\u00e4t k\u00e4yneet l\u00e4hikoulua, eiv\u00e4tk\u00e4 my\u00f6sk\u00e4\u00e4n luokanopettajien k\u00e4sitysten mukaan kuuluneet l\u00e4hikouluun. Opettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 ilmeni ristiriitaa asenteiden ja arvon suhteessa k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n. Inkluusiota pidettiin hyv\u00e4n\u00e4 koulutuksellisena arvona, johon asennoiduttiin positiivisesti. Kuitenkin inkluusion hyv\u00e4 toteutuminen ja kaikkien oppilaiden etu huoletti opettajia. Opettajien k\u00e4sitysten mukaan riitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 ja tarkoituksen mukaisella resurssoinnilla oli keskeinen rooli inkluusion toteutumisessa nivelvaiheessa ja muutekin perusopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-09-12T09:38:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-12T09:38:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esi- ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809124088", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hikouluperiaate", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59482
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/530f7128-7425-4e29-86ea-d4f03aeb706d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809124088.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Romppanen, Ulla-Riitta Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa siirtymä Erityispedagogiikka Special Education 101 lastentarhanopettajat luokanopettajat fenomenografia lähikouluperiaate inkluusio erityispedagogiikka
title Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa
title_full Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa
title_fullStr Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa
title_full_unstemmed Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa
title_short Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa
title_sort esi ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa
title_txtP Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa
topic siirtymä Erityispedagogiikka Special Education 101 lastentarhanopettajat luokanopettajat fenomenografia lähikouluperiaate inkluusio erityispedagogiikka
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityispedagogiikka fenomenografia inkluusio lastentarhanopettajat luokanopettajat lähikouluperiaate siirtymä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59482 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809124088
work_keys_str_mv AT romppanenullariitta esijaluokanopettajienkäsityksiäinkluusiostajasentoteutumisestaesiopetuksenja