Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä miten ja miksi?

Tässä tutkimuksella selvitettiin havainnoimalla ja haastattelemalla kahdesta erityisluokanopettajasta, kahdesta koulunkäynninohjaajasta sekä kahdestakymmenestä erityistä tukea saavasta seitsemäsluokkalaisesta koostuvan yksi-kön toimintaa. Tavoitteena oli havainnointiaineiston perusteella kuvailla ti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Särkilahti, Suvi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59480
_version_ 1826225705950642176
author Särkilahti, Suvi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Särkilahti, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Särkilahti, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Särkilahti, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksella selvitettiin havainnoimalla ja haastattelemalla kahdesta erityisluokanopettajasta, kahdesta koulunkäynninohjaajasta sekä kahdestakymmenestä erityistä tukea saavasta seitsemäsluokkalaisesta koostuvan yksi-kön toimintaa. Tavoitteena oli havainnointiaineiston perusteella kuvailla tiimin toimintatapoja sekä haastatteluilla saada kuuluviin erityisluokanopettajien omia kokemuksia tiimiopettajuudesta. Tutkimus toteutettiin kevään ja kesän 2018 aikana. Tutkimuksen tuloksissa voitiin todeta tiimiopettajuuden käytännön toteuttamisen koostuvan opetusjärjestelyistä, yhteistyötä varten kehitellystä seurantajärjestelmästä sekä tiimin keskinäisestä yhteydenpidosta sekä kommunikaatiosta. Haastatteluaineiston perusteella voitiin todeta, että erityisluokanopettajat pitivät tiimiopettajuutta ennen kaikkea positiivisena asiana, joka tuo niin ammatillisen kehittymisen kuin emotionaalisen tuenkin uudelle tasolle opettajan työssä, sekä hyödyttää oppilaita oppimisessa ja sosiaalisissa taidoissa. Positiivisten puolien lisäksi haastatteluissa tuli ilmi kehitettävää etenkin esimiestasolla, jotta tiimiopettajuuden toteuttamiseen vaadittu aika olisi tarjolla ja ilmapiiri tiimiopettajuudelle myönteinen. Pääpiirteittäin tämän tutkimuksen tulokset myötäilivät aikaisempia aiheesta tehtyjä tutkimuksia, vaikka konteksti tässä tutkimuksessa olikin eri kuin valtaosassa yhdessä opettamista käsitelleitä tutkimuksia. Tämän tutkimuksen keskeisintä antia on tuoda näkyviin ja kuuluviin tiimiopettajuudessa käytettäviä toimintamalleja sekä opettajien omia kokemuksia tiimiopettajuuden hyödyistä ja kehittämiskohteista.
first_indexed 2019-08-19T08:21:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4rkilahti, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-12T08:25:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-12T08:25:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59480", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksella selvitettiin havainnoimalla ja haastattelemalla kahdesta erityisluokanopettajasta, kahdesta koulunk\u00e4ynninohjaajasta sek\u00e4 kahdestakymmenest\u00e4 erityist\u00e4 tukea saavasta seitsem\u00e4sluokkalaisesta koostuvan yksi-k\u00f6n toimintaa. Tavoitteena oli havainnointiaineiston perusteella kuvailla tiimin toimintatapoja sek\u00e4 haastatteluilla saada kuuluviin erityisluokanopettajien omia kokemuksia tiimiopettajuudesta. Tutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4n ja kes\u00e4n 2018 aikana.\nTutkimuksen tuloksissa voitiin todeta tiimiopettajuuden k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteuttamisen koostuvan opetusj\u00e4rjestelyist\u00e4, yhteisty\u00f6t\u00e4 varten kehitellyst\u00e4 seurantaj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 sek\u00e4 tiimin keskin\u00e4isest\u00e4 yhteydenpidosta sek\u00e4 kommunikaatiosta. Haastatteluaineiston perusteella voitiin todeta, ett\u00e4 erityisluokanopettajat pitiv\u00e4t tiimiopettajuutta ennen kaikkea positiivisena asiana, joka tuo niin ammatillisen kehittymisen kuin emotionaalisen tuenkin uudelle tasolle opettajan ty\u00f6ss\u00e4, sek\u00e4 hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 oppilaita oppimisessa ja sosiaalisissa taidoissa. Positiivisten puolien lis\u00e4ksi haastatteluissa tuli ilmi kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4 etenkin esimiestasolla, jotta tiimiopettajuuden toteuttamiseen vaadittu aika olisi tarjolla ja ilmapiiri tiimiopettajuudelle my\u00f6nteinen.\nP\u00e4\u00e4piirteitt\u00e4in t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset my\u00f6t\u00e4iliv\u00e4t aikaisempia aiheesta tehtyj\u00e4 tutkimuksia, vaikka konteksti t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olikin eri kuin valtaosassa yhdess\u00e4 opettamista k\u00e4sitelleit\u00e4 tutkimuksia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen keskeisint\u00e4 antia on tuoda n\u00e4kyviin ja kuuluviin tiimiopettajuudessa k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 toimintamalleja sek\u00e4 opettajien omia kokemuksia tiimiopettajuuden hy\u00f6dyist\u00e4 ja kehitt\u00e4miskohteista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-12T08:25:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-12T08:25:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 : miten ja miksi?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809124086", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59480
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f4463a98-8782-46d3-a435-4b02103f0d42\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201809124086.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Särkilahti, Suvi Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä : miten ja miksi? Erityispedagogiikka Special Education 101 erityiskasvatus tiimiopetus erityinen tuki tiimityö yhteisopettajuus opetusmenetelmät
title Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä : miten ja miksi?
title_full Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä : miten ja miksi?
title_fullStr Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä : miten ja miksi? Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä : miten ja miksi?
title_full_unstemmed Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä : miten ja miksi? Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä : miten ja miksi?
title_short Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä
title_sort tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä miten ja miksi
title_sub miten ja miksi?
title_txtP Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä : miten ja miksi?
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 erityiskasvatus tiimiopetus erityinen tuki tiimityö yhteisopettajuus opetusmenetelmät
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityinen tuki erityiskasvatus opetusmenetelmät tiimiopetus tiimityö yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59480 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809124086
work_keys_str_mv AT särkilahtisuvi tiimiopettajuuserityisluokanopettajantyössämitenjamiksi