Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman tulevan luokanopettajan työn rikastamiseksi, että julkisen aiheeseen liittyvän ke...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Westerholm, Päivi, de Carvalho, Maria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59470
_version_ 1826225689985024000
author Westerholm, Päivi de Carvalho, Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Westerholm, Päivi de Carvalho, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Westerholm, Päivi de Carvalho, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Westerholm, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman tulevan luokanopettajan työn rikastamiseksi, että julkisen aiheeseen liittyvän keskustelun pohjalta. Julkisessa keskustelussa on nostettu paljon esiin pohdintaa oppimisen ilon hälyttävästä puuttumisesta peruskouluissamme. Aihetta jäsennettiin Seligmanin hyvinvointia kuvaavan PERMA-teorian avulla. PERMA-teoria antoi monipuolisen ja varsin sopivan työkalun tutkimuksellisesti vielä nuoren ja selkeytymättömän aiheen käsittelyyn. PERMA-teoria koostuu viidestä osa-alueesta, joita ovat myönteiset tunteet, sitoutuminen, vuorovaikutussuhteet, merkityksellisyys ja saavuttaminen. Tutkimusaineistona käytettiin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014. Tätä peruskoulun opettajien työtä ohjaavaa asiakirjaa tutkittiin systemaattisen tekstianalyysin keinoin. Systemaattinen tekstianalyysi sopi hyvin tutkimusaiheen käsittelyyn sekä tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseen ja antoi mahdollisuuden hermeneuttiseen tutkijan ymmärryksen kehittymiseen, joka tapahtui tutkimuksen edetessä. Ensikatsomalta vaikutti siltä, ettei oppimisen ilolla ole juuri mitään asemaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014, mutta moninkertainen tutkimusaineiston läpikäynti ja syvällinen aiheen jäsentäminen PERMA-teorian mukaan näytti oppimisen ilolla olevan keskeinen, joskin piiloinen rooli tutkimusaineistossa. Tutkimuksen perusteella Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy paljon PERMA:n jokaiseen osa-alueeseen oppimisen ilon näkökulmasta liittyviä tekijöitä, mutta kokonaisuutta ei ole kuvattu selkeästi. Tutkijoille sen sijaan kirkastui syvällisen hermeneuttisen prosessin kautta selkeä käsitys oppimisen ilon rakentumisesta. Oppimisen ilo rakentuu hyvien vuorovaikutussuhteiden kannattelemana. Tärkeäksi ja hyväksytyksi tulemisen kokeminen antaa merkitystä sekä omalle identiteetille että työlle. Koettu merkityksellisyys sekä oppilaan lähtökohtien ja edellytysten huomioiminen antavat mahdollisuuden työntekoon sitoutumiselle, joka on välttämätöntä onnistumiselle. Tavoitteiden saavuttaminen tapahtuu parhaiten oikea-aikaisen ohjauksen turvin. Kaikkia näitä vaiheita tukevat myönteiset tunteet ja vaiheiden kautta saadaan myös kokea myönteisiä tunteita. Tästä kokonaisuudesta rakentuu oppimisen ilo, joka on paljon enemmän kuin joku kiva tunne.
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Westerholm, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "de Carvalho, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-09-12T06:55:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-09-12T06:55:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59470", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tekij\u00f6it\u00e4 Perusopetuksen\nopetussuunnitelman perusteista 2014 l\u00f6ytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa\nhaluttiin tehd\u00e4 sek\u00e4 henkil\u00f6kohtaisista motiiveista oman tulevan luokanopettajan ty\u00f6n\nrikastamiseksi, ett\u00e4 julkisen aiheeseen liittyv\u00e4n keskustelun pohjalta. Julkisessa\nkeskustelussa on nostettu paljon esiin pohdintaa oppimisen ilon h\u00e4lytt\u00e4v\u00e4st\u00e4\npuuttumisesta peruskouluissamme. Aihetta j\u00e4sennettiin Seligmanin hyvinvointia\nkuvaavan PERMA-teorian avulla. PERMA-teoria antoi monipuolisen ja varsin sopivan\nty\u00f6kalun tutkimuksellisesti viel\u00e4 nuoren ja selkeytym\u00e4tt\u00f6m\u00e4n aiheen k\u00e4sittelyyn.\nPERMA-teoria koostuu viidest\u00e4 osa-alueesta, joita ovat my\u00f6nteiset tunteet, sitoutuminen,\nvuorovaikutussuhteet, merkityksellisyys ja saavuttaminen. Tutkimusaineistona k\u00e4ytettiin\nPerusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014. T\u00e4t\u00e4 peruskoulun opettajien ty\u00f6t\u00e4\nohjaavaa asiakirjaa tutkittiin systemaattisen tekstianalyysin keinoin. Systemaattinen\ntekstianalyysi sopi hyvin tutkimusaiheen k\u00e4sittelyyn sek\u00e4 tutkimuksen tavoitteiden\nsaavuttamiseen ja antoi mahdollisuuden hermeneuttiseen tutkijan ymm\u00e4rryksen\nkehittymiseen, joka tapahtui tutkimuksen edetess\u00e4.\nEnsikatsomalta vaikutti silt\u00e4, ettei oppimisen ilolla ole juuri mit\u00e4\u00e4n asemaa\nPerusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014, mutta moninkertainen\ntutkimusaineiston l\u00e4pik\u00e4ynti ja syv\u00e4llinen aiheen j\u00e4sent\u00e4minen PERMA-teorian mukaan\nn\u00e4ytti oppimisen ilolla olevan keskeinen, joskin piiloinen rooli tutkimusaineistossa.\nTutkimuksen perusteella Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 l\u00f6ytyy\npaljon PERMA:n jokaiseen osa-alueeseen oppimisen ilon n\u00e4k\u00f6kulmasta liittyvi\u00e4\ntekij\u00f6it\u00e4, mutta kokonaisuutta ei ole kuvattu selke\u00e4sti. Tutkijoille sen sijaan kirkastui\nsyv\u00e4llisen hermeneuttisen prosessin kautta selke\u00e4 k\u00e4sitys oppimisen ilon rakentumisesta.\nOppimisen ilo rakentuu hyvien vuorovaikutussuhteiden kannattelemana. T\u00e4rke\u00e4ksi ja\nhyv\u00e4ksytyksi tulemisen kokeminen antaa merkityst\u00e4 sek\u00e4 omalle identiteetille ett\u00e4 ty\u00f6lle.\nKoettu merkityksellisyys sek\u00e4 oppilaan l\u00e4ht\u00f6kohtien ja edellytysten huomioiminen\nantavat mahdollisuuden ty\u00f6ntekoon sitoutumiselle, joka on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 onnistumiselle.\nTavoitteiden saavuttaminen tapahtuu parhaiten oikea-aikaisen ohjauksen turvin. Kaikkia\nn\u00e4it\u00e4 vaiheita tukevat my\u00f6nteiset tunteet ja vaiheiden kautta saadaan my\u00f6s kokea\nmy\u00f6nteisi\u00e4 tunteita. T\u00e4st\u00e4 kokonaisuudesta rakentuu oppimisen ilo, joka on paljon\nenemm\u00e4n kuin joku kiva tunne.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-09-12T06:55:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-09-12T06:55:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "149", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ilo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "PERMA-teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "systemaattinen tekstianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201809124078", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59470
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Westerholm, Päivi de Carvalho, Maria Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet PERMA-teoria systemaattinen tekstianalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tekstianalyysi opetussuunnitelmat perusopetus
title Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_full Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_fullStr Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_full_unstemmed Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_short Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_sort oppimisen ilo perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_txtP Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
topic oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet PERMA-teoria systemaattinen tekstianalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tekstianalyysi opetussuunnitelmat perusopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus PERMA-teoria Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet Teacher Education opetussuunnitelmat oppimisen ilo perusopetus systemaattinen tekstianalyysi tekstianalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59470 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809124078
work_keys_str_mv AT westerholmpäivi oppimiseniloperusopetuksenopetussuunnitelmanperusteissa2014