Luokanopettajien näkemyksiä avoimista oppimisympäristöistä ja yhteisopettajuudesta

Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää opettajien näkemyksiä avoimesta oppimisympäristöstä ja yhteisopettajuudesta sekä avoimen oppimisympäristön vaikutuksia opetukseen. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena haastattelemalla neljää luokan opettajaa remontoidun koulun uusissa avoi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karjalainen, Annika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59413
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää opettajien näkemyksiä avoimesta oppimisympäristöstä ja yhteisopettajuudesta sekä avoimen oppimisympäristön vaikutuksia opetukseen. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena haastattelemalla neljää luokan opettajaa remontoidun koulun uusissa avoimissa oppimisympäristöissä. Analyysinä käytettiin sisällönanalyysiä. Haastatellut opettajat kuvasivat kokemuksien avoimista oppimisympäristöistä olleen positiivisia ja avoin oppimisympäristö mahdollisti yhteisopettajuuden toteutumista. Koulukulttuurin muutos ja remontin toteutuminen olivat herättäneet monenlaisia tunteita, mutta tyytyväisyys toteutuneisiin tiloihin ja opetusmuotoon oli vallitseva kokemus. Tilan koettiin tuoneen opetukseen uusia mahdollisuuksia.