Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna

Tekoälyä käytetään tänä päivänä yhä enemmän yrityksissä ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Monet erilaiset organisaatiot suunnittelevat lähitulevaisuudessa ottavansa käyttöön tai ovat jo ottaneet käyttöön erilaisia käyttökohteita myyntinsä ja asiakaspalvel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pajula, Veli-Pekka
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59388
_version_ 1826225816435949568
author Pajula, Veli-Pekka
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pajula, Veli-Pekka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pajula, Veli-Pekka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pajula, Veli-Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tekoälyä käytetään tänä päivänä yhä enemmän yrityksissä ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Monet erilaiset organisaatiot suunnittelevat lähitulevaisuudessa ottavansa käyttöön tai ovat jo ottaneet käyttöön erilaisia käyttökohteita myyntinsä ja asiakaspalvelunsa tueksi. Näiden tekoälyn tarjoamien teknologioiden käyttö mahdollistaa huomattavia taloudellisia etuja kilpailijoihin nähden, jotka eivät ole vielä tekoälyä hyödyntäneet. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee aiheita, jotka ovat relevantteja organisaatioille sekä asioita ja ongelmia, joita tulee ottaa huomioon tekoälyjärjestelmiä käyttöön otettaessa. Näitä aiheita ovat muun muassa tekoälyyn liittyvät investoinnit ja niihin liittyvät asiat sekä ihmisten ja organisaatioiden sisäinen suhtautuminen tekoälyn kanssa toimimiseen. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen tutkimuskysymys on, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää myyntiorganisaation työkaluna. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin etsimällä keskeisimpiä tekoälyyn ja sen myyntiorganisaatioille tarjoamiin mahdollisuuksiin liittyviä lähteitä. Näistä lähteistä saatuja tuloksia pohditaan tutkielmassa niin positiivisista kuin negatiivisistakin näkökulmista myynnin kehittämiselle. Tutkielma tarjoaa kolme erilaista myyntiä, markkinointia ja asiakaspalvelua parantavaa ja tehostavaa konkreettista käyttökohdetta, jotka ovat chatbot, puhetta tunnistava tekoäly sekä informaation hallinta. Nämä käyttökohteet valikoituivat niiden ajankohtaisuuden ja niiden tarjoamien monipuolisten myyntiä kehittävien mahdollisuuksien vuoksi. Näiden käyttökohteiden avulla organisaatiot kykenevät muun muassa tuottamaan personoitua palvelua, kohdennettua markkinointia, räätälöityjä tuotteita ja palveluita, tehostettua asiakaspalvelua sekä nopeutettuja myynti- ja palvelukohtaamisia. Näiden hyötyjen lisäksi yritykset kykenevät muun muassa vähentämään kulujaan esimerkiksi työvoiman suhteen keskittämällä ihmistyötä vaikeampiin aiheisiin, parantamaan tulostaan kehittyneemmän markkinoinnin ja myynnin avulla sekä parantamaan asiakastyytyväisyyttä onnistuneiden vuorovaikutteisten tapahtumien kautta. Negatiivisina lieveilmiöinä organisaatioiden täytyy kuitenkin ottaa huomioon myös asioita, kuten kalliita investointeja pitkällä odotusajalla hyödyn saamiseksi, ongelmia integraation, toimivuuden ja väärien odotusten suhteen sekä työntekijöiden mahdollisen työmoraalin ja –viihtyvyyden laskun näkökulmista. Uusien teknologioiden myötä on huomioon otettava myös asioita jatkuvasti muuttuvien lakien ja säännösten suhteen. Artificial intelligence is used more and more in oraganizations and the opportunities that it provides are almost infinite. Many organizations are planning to use or already use artificial intelligence in their customer service and sales. The use of these AI technologies enable substantial economical advantages compared to rival businesses that haven’t yet adopted the use of AI. This bachelor’s thesis covers subjects that are relevant to organizations such as notes about artificial intelligence investments and subjects that need to be considered when adopting the use of artificial intelligence such as opinions of people about artificial intelligence in general. The thesis is carried out as a literature review and the research question for the thesis is how artificial intelligence can be used as a tool for sales organizations. The literature review was executed by searching different references that are about artificial intelligence and how it can be used to improve sales and customer service of different sales organizations. The results found were considered from both, positive and negative aspects. The bachelor’s thesis provides three usable solutions for organizations to enhance their sales and customer service and describes some main problems and things to consider when using or planning to adopt the use of them. These solutions were chosen because of their topicality and the multiple opportunities they present to sales organizations. These solutions are chatbot, voice recognizing artificial intelligence and data management. With all of these solutions organizations are capable of providing personalized services, targeted marketing, tailored products and services, enhanced customer experiences and accelerated response times. In addition to all of these advantages organizations can benefit from lowered costs by decreasing the number of staff and focusing workforce on more difficult subjects, increased incomes via marketing and sales and better customer satisfaction. As negative side effects organizations still need to consider things such as expensive investments with long-term return of investment, integration, capability and functionality problems, false expectations and lowered morale from customers and employees’. Organizations also have to think about issues concerning laws and regulations that are constantly changing all around the world.
first_indexed 2024-09-11T08:50:52Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajula, Veli-Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-30T06:40:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-30T06:40:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59388", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tekoa\u0308lya\u0308 ka\u0308yteta\u0308a\u0308n ta\u0308na\u0308 pa\u0308iva\u0308na\u0308 yha\u0308 enemma\u0308n yrityksissa\u0308 ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat la\u0308hes rajattomat. Monet erilaiset organisaatiot suunnittelevat la\u0308hitulevaisuudessa ottavansa ka\u0308ytto\u0308o\u0308n tai ovat jo ottaneet ka\u0308ytto\u0308o\u0308n erilaisia ka\u0308ytto\u0308kohteita myyntinsa\u0308 ja asiakaspalvelunsa tueksi. Na\u0308iden tekoa\u0308lyn tarjoamien teknologioiden ka\u0308ytto\u0308 mahdollistaa huomattavia taloudellisia etuja kilpailijoihin na\u0308hden, jotka eiva\u0308t ole viela\u0308 tekoa\u0308lya\u0308 hyo\u0308dynta\u0308neet. Ta\u0308ma\u0308 kandidaatintutkielma ka\u0308sittelee aiheita, jotka ovat relevantteja organisaatioille seka\u0308 asioita ja ongelmia, joita tulee ottaa huomioon tekoa\u0308lyja\u0308rjestelmia\u0308 ka\u0308ytto\u0308o\u0308n otettaessa. Na\u0308ita\u0308 aiheita ovat muun muassa tekoa\u0308lyyn liittyva\u0308t investoinnit ja niihin liittyva\u0308t asiat seka\u0308 ihmisten ja organisaatioiden sisa\u0308inen suhtautuminen tekoa\u0308lyn kanssa toimimiseen. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen tutkimuskysymys on, kuinka tekoa\u0308lya\u0308 voidaan hyo\u0308dynta\u0308a\u0308 myyntiorganisaation tyo\u0308kaluna. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin etsima\u0308lla\u0308 keskeisimpia\u0308 tekoa\u0308lyyn ja sen myyntiorganisaatioille tarjoamiin mahdollisuuksiin liittyvia\u0308 la\u0308hteita\u0308. Na\u0308ista\u0308 la\u0308hteista\u0308 saatuja tuloksia pohditaan tutkielmassa niin positiivisista kuin negatiivisistakin na\u0308ko\u0308kulmista myynnin kehitta\u0308miselle. Tutkielma tarjoaa kolme erilaista myyntia\u0308, markkinointia ja asiakaspalvelua parantavaa ja tehostavaa konkreettista ka\u0308ytto\u0308kohdetta, jotka ovat chatbot, puhetta tunnistava tekoa\u0308ly seka\u0308 informaation hallinta. Na\u0308ma\u0308 ka\u0308ytto\u0308kohteet valikoituivat niiden ajankohtaisuuden ja niiden tarjoamien monipuolisten myyntia\u0308 kehitta\u0308vien mahdollisuuksien vuoksi. Na\u0308iden ka\u0308ytto\u0308kohteiden avulla organisaatiot kykeneva\u0308t muun muassa tuottamaan personoitua palvelua, kohdennettua markkinointia, ra\u0308a\u0308ta\u0308lo\u0308ityja\u0308 tuotteita ja palveluita, tehostettua asiakaspalvelua seka\u0308 nopeutettuja myynti- ja palvelukohtaamisia. Na\u0308iden hyo\u0308tyjen lisa\u0308ksi yritykset kykeneva\u0308t muun muassa va\u0308henta\u0308ma\u0308a\u0308n kulujaan esimerkiksi tyo\u0308voiman suhteen keskitta\u0308ma\u0308lla\u0308 ihmistyo\u0308ta\u0308 vaikeampiin aiheisiin, parantamaan tulostaan kehittyneemma\u0308n markkinoinnin ja myynnin avulla seka\u0308 parantamaan asiakastyytyva\u0308isyytta\u0308 onnistuneiden vuorovaikutteisten tapahtumien kautta. Negatiivisina lieveilmio\u0308ina\u0308 organisaatioiden ta\u0308ytyy kuitenkin ottaa huomioon myo\u0308s asioita, kuten kalliita investointeja pitka\u0308lla\u0308 odotusajalla hyo\u0308dyn saamiseksi, ongelmia integraation, toimivuuden ja va\u0308a\u0308rien odotusten suhteen seka\u0308 tyo\u0308ntekijo\u0308iden mahdollisen tyo\u0308moraalin ja \u2013viihtyvyyden laskun na\u0308ko\u0308kulmista. Uusien teknologioiden myo\u0308ta\u0308 on huomioon otettava myo\u0308s asioita jatkuvasti muuttuvien lakien ja sa\u0308a\u0308nno\u0308sten suhteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Artificial intelligence is used more and more in oraganizations and the opportunities that it provides are almost infinite. Many organizations are planning to use or already use artificial intelligence in their customer service and sales. The use of these AI technologies enable substantial economical advantages compared to rival businesses that haven\u2019t yet adopted the use of AI. This bachelor\u2019s thesis covers subjects that are relevant to organizations such as notes about artificial intelligence investments and subjects that need to be considered when adopting the use of artificial intelligence such as opinions of people about artificial intelligence in general. The thesis is carried out as a literature review and the research question for the thesis is how artificial intelligence can be used as a tool for sales organizations. The literature review was executed by searching different references that are about artificial intelligence and how it can be used to improve sales and customer service of different sales organizations. The results found were considered from both, positive and negative aspects. The bachelor\u2019s thesis provides three usable solutions for organizations to enhance their sales and customer service and describes some main problems and things to consider when using or planning to adopt the use of them. These solutions were chosen because of their topicality and the multiple opportunities they present to sales organizations. These solutions are chatbot, voice recognizing artificial intelligence and data management. With all of these solutions organizations are capable of providing personalized services, targeted marketing, tailored products and services, enhanced customer experiences and accelerated response times. In addition to all of these advantages organizations can benefit from lowered costs by decreasing the number of staff and focusing workforce on more difficult subjects, increased incomes via marketing and sales and better customer satisfaction. As negative side effects organizations still need to consider things such as expensive investments with long-term return of investment, integration, capability and functionality problems, false expectations and lowered morale from customers and employees\u2019. Organizations also have to think about issues concerning laws and regulations that are constantly changing all around the world.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-30T06:40:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-30T06:40:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "chatbot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informaation hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ihminen ja tekoa\u0308ly", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen myyntiorganisaation ty\u00f6kaluna", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808303971", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheentunnistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaspalvelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59388
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/555deb34-e4d1-4f77-b139-b2a7114a8767\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808303971.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pajula, Veli-Pekka Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna chatbot informaation hallinta ihminen ja tekoäly Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 markkinointi puheentunnistus asiakaspalvelu myynti tekoäly
title Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna
title_full Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna
title_fullStr Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna
title_full_unstemmed Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna
title_short Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna
title_sort tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna
title_txtP Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna
topic chatbot informaation hallinta ihminen ja tekoäly Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 markkinointi puheentunnistus asiakaspalvelu myynti tekoäly
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakaspalvelu chatbot ihminen ja tekoäly informaation hallinta markkinointi myynti puheentunnistus tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59388 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808303971
work_keys_str_mv AT pajulavelipekka tekoälynhyödyntäminenmyyntiorganisaationtyökaluna