Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan? luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille

Tutkimuksemme tarkastelee luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille sekä sitä, miten opettajien merkityksenannot ilmentävät tulevaisuuden taitojen kehittämistyötä koulussa. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään, miltä koulun ja opettajan tehtävä näyttäytyy tulevaisuuden taitoja ajate...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Aho, Elina, Möksy, Salla
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59293
_version_ 1828193092777279488
author Aho, Elina Möksy, Salla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aho, Elina Möksy, Salla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aho, Elina Möksy, Salla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aho, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme tarkastelee luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille sekä sitä, miten opettajien merkityksenannot ilmentävät tulevaisuuden taitojen kehittämistyötä koulussa. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään, miltä koulun ja opettajan tehtävä näyttäytyy tulevaisuuden taitoja ajatellen luokanopettajien merkityksenannoissa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siinä on käytetty fenomenologis- hermeneuttista lähestymistapaa merkitysten tutkimiseen. Aineisto kerättiin keväällä 2018 teemahaastattelun avulla ja tutkimukseen osallistui seitsemän luokanopettajaa Keski-Suomen alueelta. Aineistoa analysoitiin temaattisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että tulevaisuuden taitojen määrittely on opettajalle haastavaa, sillä muutos on ilmiönä jatkuvasti läsnä koulun ja oppilaiden arjessa sekä yleisestikin yhteiskunnassa. Tulokset osoittavat myös, että tulevaisuuden taitoja koskevissa merkityksenannoissa ilmenee jänniteisyyksiä: toisaalta tulevaisuuden taidot ymmärretään koulun arjessa ja opetuksessa irrallisiksi, toisaalta jatkuvasti läsnäoleviksi. Tulevaisuuden taitojen opettamisen taustalla painottuu opettajien henkilökohtainen toimijuus ja ajattelu, eikä koulun tasolla käytävään keskusteluun koeta olevan aikaa. Koulun ja opettajan tehtävä tulevaisuuden tekijöinä on tiedon jäsentäminen, työelämävalmiuksien tarjoaminen ja hyvään elämään kasvattaminen. Tutkimuksemme tulokset ovat aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten tulosten kanssa osin samansuuntaisia, mutta ne tuovat myös uutta näkökulmaa aiheeseen. Luokanopettajien merkitystenantojen perustella saimme käsitystä siitä, että tulevaisuuden taitoja on vaikea ennustaa, jolloin opettajan omat näkemykset tulevaisuudessa tarvittavista taidoista ovat oleellisia. Opettajat kokevat kehittävänsä työssään tulevaisuuden taitoja, mutta kehittämistyön puutteiden ja haasteiden vuoksi ne eivät ole täysin konkretisoituneet osaksi opettajan ajatusmaailmaa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4-Tarhonen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aho, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00f6ksy, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-22T05:26:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-22T05:26:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59293", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme tarkastelee luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille sek\u00e4 sit\u00e4, miten opettajien merkityksenannot ilment\u00e4v\u00e4t tulevaisuuden taitojen kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4 koulussa. Lis\u00e4ksi tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, milt\u00e4 koulun ja opettajan teht\u00e4v\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyy tulevaisuuden taitoja ajatellen luokanopettajien merkityksenannoissa.\n\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siin\u00e4 on k\u00e4ytetty fenomenologis- hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa merkitysten tutkimiseen. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018 teemahaastattelun avulla ja tutkimukseen osallistui seitsem\u00e4n luokanopettajaa Keski-Suomen alueelta. Aineistoa analysoitiin temaattisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 tulevaisuuden taitojen m\u00e4\u00e4rittely on opettajalle haastavaa, sill\u00e4 muutos on ilmi\u00f6n\u00e4 jatkuvasti l\u00e4sn\u00e4 koulun ja oppilaiden arjessa sek\u00e4 yleisestikin yhteiskunnassa. Tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 tulevaisuuden taitoja koskevissa merkityksenannoissa ilmenee j\u00e4nniteisyyksi\u00e4: toisaalta tulevaisuuden taidot ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n koulun arjessa ja opetuksessa irrallisiksi, toisaalta jatkuvasti l\u00e4sn\u00e4oleviksi. Tulevaisuuden taitojen opettamisen taustalla painottuu opettajien henkil\u00f6kohtainen toimijuus ja ajattelu, eik\u00e4 koulun tasolla k\u00e4yt\u00e4v\u00e4\u00e4n keskusteluun koeta olevan aikaa. Koulun ja opettajan teht\u00e4v\u00e4 tulevaisuuden tekij\u00f6in\u00e4 on tiedon j\u00e4sent\u00e4minen, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiuksien tarjoaminen ja hyv\u00e4\u00e4n el\u00e4m\u00e4\u00e4n kasvattaminen.\n\nTutkimuksemme tulokset ovat aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten tulosten kanssa osin samansuuntaisia, mutta ne tuovat my\u00f6s uutta n\u00e4k\u00f6kulmaa aiheeseen. Luokanopettajien merkitystenantojen perustella saimme k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 tulevaisuuden taitoja on vaikea ennustaa, jolloin opettajan omat n\u00e4kemykset tulevaisuudessa tarvittavista taidoista ovat oleellisia. Opettajat kokevat kehitt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tulevaisuuden taitoja, mutta kehitt\u00e4misty\u00f6n puutteiden ja haasteiden vuoksi ne eiv\u00e4t ole t\u00e4ysin konkretisoituneet osaksi opettajan ajatusmaailmaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-22T05:26:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-22T05:26:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuden taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkityksenanto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan? : luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808223903", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntakehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "merkitys (filosofia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59293
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:13Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e198a812-ae2f-47dd-8157-1bd12309544d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808223903.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aho, Elina Möksy, Salla Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan? : luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille tulevaisuuden taidot merkityksenanto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 taidot muutos yhteiskuntakehitys yhteiskunta arvot merkitys (filosofia) luokanopettajat
title Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan? : luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille
title_full Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan? : luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille
title_fullStr Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan? : luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan? : luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille
title_full_unstemmed Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan? : luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan? : luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille
title_short Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan?
title_sort millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille
title_sub luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille
title_txtP Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan? : luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille
topic tulevaisuuden taidot merkityksenanto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 taidot muutos yhteiskuntakehitys yhteiskunta arvot merkitys (filosofia) luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arvot luokanopettajat merkityksenanto merkitys (filosofia) muutos taidot tulevaisuuden taidot yhteiskunta yhteiskuntakehitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59293 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808223903
work_keys_str_mv AT ahoelina millaistaosaamistatulevaisuudessatarvitaanluokanopettajienmerkityksenantojatulevaisuude