Nuorten kyyninen suhtautuminen koulunkäyntiin ja ongelmat vertaissuhteissa

Tutkielman tavoitteena oli selvittää, missä määrin peruskouluikäiset nuoret suhtautuvat kyynisesti koulunkäyntiin 6., 7. ja 9. luokalla, ja tapahtuuko kyynisyydessä keskiarvotasolla muutosta tarkastelujakson aikana. Lisäksi tarkasteltiin, miten ongelmat vertaissuhteissa ja kyyninen suhtautuminen kou...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Antikainen, Maiju
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59271
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman tavoitteena oli selvittää, missä määrin peruskouluikäiset nuoret suhtautuvat kyynisesti koulunkäyntiin 6., 7. ja 9. luokalla, ja tapahtuuko kyynisyydessä keskiarvotasolla muutosta tarkastelujakson aikana. Lisäksi tarkasteltiin, miten ongelmat vertaissuhteissa ja kyyninen suhtautuminen koulunkäyntiin 6. luokalla sekä oppilaan sukupuoli yhdessä selittävät kyynistä suhtautumista koulunkäyntiin 9. luokalla. Tutkimuksen aineistona käytettiin Alkuportaat-seurantatutkimuksessa vuosina 2013, 2014 ja 2016 oppilailta kerättyä kyselyaineistoa. Analyysimenetelminä käytettiin toistomittausten varianssianalyysiä ja lineaarista regressioanalyysiä. Tulosten perusteella kyynisessä suhtautumisessa koulunkäyntiin ei juuri tapahtunut muutosta tarkastelujakson aikana. Ainoastaan tytöillä kyynisyys lisääntyi 6. luokalta 9. luokalle tilastollisesti merkitsevästi. Regressiomallissa kyynisyyden aikaisempi taso selitti tilastollisesti merkitsevästi myöhempää kyynisyyttä, mutta ongelmat vertaissuhteissa 6. luokalla ja oppilaan sukupuoli eivät selittäneet kyynistä suhtautumista koulunkäyntiin 9. luokalla. Kyynisyyden taso suhtautumisessa koulunkäyntiin näytti tulosten perusteella olevan kohtalaisen pysyvä, mikä vastaa jossain määrin aikaisempia tutkimustuloksia. Jatkossa kyynisen suhtautumisen kehittymistä olisi tärkeää tarkastella jo alemmilla luokilla, ja vertaissuhteiden ongelmien lisäksi tarkastelussa olisi suositeltavaa huomioida myös muita tekijöitä.