"On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" arvon muodostuminen omadatan kontekstissa

Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia arvon tyyppejä nousee esiin, kun asiakkaat tarkastelevat S-ryhmän Omat ostot –järjestelmästä heistä kerättyä ostotietoa, joka on omadataa. Omadatalla tarkoitettiin tässä tutkielmassa yrityksen asiakkaistaan keräämää tietoa, jonka yritys antaa takaisin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Haapio, Heidi
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59083
_version_ 1826225721355272192
author Haapio, Heidi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haapio, Heidi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haapio, Heidi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haapio, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia arvon tyyppejä nousee esiin, kun asiakkaat tarkastelevat S-ryhmän Omat ostot –järjestelmästä heistä kerättyä ostotietoa, joka on omadataa. Omadatalla tarkoitettiin tässä tutkielmassa yrityksen asiakkaistaan keräämää tietoa, jonka yritys antaa takaisin asiakkaille valmiiksi personoidussa, analysoidussa ja visualisoidussa muodossa. Arvonluomista lähestyttiin siitä näkökulmasta, että arvo syntyy käytön aikana arvon yhteisluomisen prosessissa. Arvoja tarkasteltiin Holbrookin arvotypologian kautta. Aikaisempaa tutkimusta omadatasta löytyi varsin vähän. Useimmat tutkimukset keskittyivät siihen, millaista omadataa on olemassa ja mihin tietoja on mahdollista käyttää. Lisäksi aiemmin on tutkittu sitä, miten asiakkaat itse keräävät itsestään tietoa esimerkiksi aktiivisuusrannekkeilla. Tämä tutkimus puolestaan selvitti, millaista arvoa syntyy tai tuhoutuu, kun asiakkaat tarkastelevat omia ostotietojaan. Tutkielmassa selvisi, että omadataa tarkastelemalla syntyi tai tuhoutui kuusi erilaista arvoa: leikkisyys, reflektointi, oppiminen, arjen helppous, avoimuus ja yksityisyys. Näistä kaikki muut koettiin sekä myönteisenä että kielteisenä, vain yksityisyys nousi esiin ainoastaan kielteisenä arvona. Holbrookin typologiaan sovellettuna myönteiset arvotyypit olivat pääasiassa aktiivisia ja kielteiset taas reaktiivisia. Lisäksi arvot olivat suurimmaksi osaksi itsestä lähtöisin olevia, jolloin asiakas saa itselleen arvoa. Arvon todettiin syntyvän käytön yhteydessä. Asiakas saa arvoa vain, jos hän itse haluaa käyttää järjestelmää ja tarkastelee sieltä saatavaa omadataa. Jos taas asiakas ei ole kiinnostunut käyttämään järjestelmää tai kokee, että sieltä saava tieto on turhaa, ei arvoa synny.
first_indexed 2019-08-19T08:21:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haapio, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-02T07:48:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-02T07:48:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59083", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia arvon tyyppej\u00e4 nousee esiin, kun asiakkaat tarkastelevat S-ryhm\u00e4n Omat ostot \u2013j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 heist\u00e4 ker\u00e4tty\u00e4 ostotietoa, joka on omadataa. Omadatalla tarkoitettiin t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa yrityksen asiakkaistaan ker\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4 tietoa, jonka yritys antaa takaisin asiakkaille valmiiksi personoidussa, analysoidussa ja visualisoidussa muodossa. Arvonluomista l\u00e4hestyttiin siit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, ett\u00e4 arvo syntyy k\u00e4yt\u00f6n aikana arvon yhteisluomisen prosessissa. Arvoja tarkasteltiin Holbrookin arvotypologian kautta. \n\nAikaisempaa tutkimusta omadatasta l\u00f6ytyi varsin v\u00e4h\u00e4n. Useimmat tutkimukset keskittyiv\u00e4t siihen, millaista omadataa on olemassa ja mihin tietoja on mahdollista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi aiemmin on tutkittu sit\u00e4, miten asiakkaat itse ker\u00e4\u00e4v\u00e4t itsest\u00e4\u00e4n tietoa esimerkiksi aktiivisuusrannekkeilla. T\u00e4m\u00e4 tutkimus puolestaan selvitti, millaista arvoa syntyy tai tuhoutuu, kun asiakkaat tarkastelevat omia ostotietojaan. \n\nTutkielmassa selvisi, ett\u00e4 omadataa tarkastelemalla syntyi tai tuhoutui kuusi erilaista arvoa: leikkisyys, reflektointi, oppiminen, arjen helppous, avoimuus ja yksityisyys. N\u00e4ist\u00e4 kaikki muut koettiin sek\u00e4 my\u00f6nteisen\u00e4 ett\u00e4 kielteisen\u00e4, vain yksityisyys nousi esiin ainoastaan kielteisen\u00e4 arvona. Holbrookin typologiaan sovellettuna my\u00f6nteiset arvotyypit olivat p\u00e4\u00e4asiassa aktiivisia ja kielteiset taas reaktiivisia. Lis\u00e4ksi arvot olivat suurimmaksi osaksi itsest\u00e4 l\u00e4ht\u00f6isin olevia, jolloin asiakas saa itselleen arvoa. Arvon todettiin syntyv\u00e4n k\u00e4yt\u00f6n yhteydess\u00e4. Asiakas saa arvoa vain, jos h\u00e4n itse haluaa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ja tarkastelee sielt\u00e4 saatavaa omadataa. Jos taas asiakas ei ole kiinnostunut k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 tai kokee, ett\u00e4 sielt\u00e4 saava tieto on turhaa, ei arvoa synny.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-02T07:48:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-02T07:48:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omadata", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvon yhteisluominen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"On reilua, ett\u00e4 voin itsekin katsoa ostoksiani\" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808023719", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59083
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b075d1ce-9f13-4b42-894c-d9d2af71eb85\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808023719.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haapio, Heidi "On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa omadata arvon yhteisluominen Markkinointi Marketing 20423 arvo arvonluonti data
title "On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa
title_full "On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa
title_fullStr "On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa "On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa
title_full_unstemmed "On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa "On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa
title_short "On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani"
title_sort on reilua että voin itsekin katsoa ostoksiani arvon muodostuminen omadatan kontekstissa
title_sub arvon muodostuminen omadatan kontekstissa
title_txtP "On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa
topic omadata arvon yhteisluominen Markkinointi Marketing 20423 arvo arvonluonti data
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi arvo arvon yhteisluominen arvonluonti data omadata
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59083 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808023719
work_keys_str_mv AT haapioheidi onreiluaettävoinitsekinkatsoaostoksianiarvonmuodostuminenomadatankontekstissa