Arviointia vai oppimista? alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista

Ahtikari, Elina. 2018. Arvostelua vai oppimista? – Alakoulun englanninopettajien käsityksiä oppilaan itsearvioinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 129 sivua + 1 liite. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoulun englannin opettajien käs...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahtikari, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59064
_version_ 1828193092677664768
author Ahtikari, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahtikari, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahtikari, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahtikari, Elina
datasource_str_mv jyx
description Ahtikari, Elina. 2018. Arvostelua vai oppimista? – Alakoulun englanninopettajien käsityksiä oppilaan itsearvioinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 129 sivua + 1 liite. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoulun englannin opettajien käsityksiä oppilaan itsearvioinnista ja kartoittaa itsearvioinnin käytäntöjä. Oppilaan itsearviointia on pidetty jo pitkään keskeisenä tekijänä arvioinnissa ja oppimisessa niin virallisissa tavoitteissa kuin kasvatustieteellisessä tutkimuksessakin. Koska opettajien käsitykset vaikuttavat voimakkaasti heidän pedagogisiin valintoihinsa ja toimintaansa, on niiden tutkiminen olennaista. Tutkimukseni aineisto kerättiin haastattelemalla neljää opettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tuloksista selvisi, että opettajat käyttävät opetuksessaan oppilaan itsearviointia jonkin verran ja pitävät sitä tärkeänä. Itsearviointi nähtiin hyödyllisenä sekä oppilaan oppimisen että opettajan oman työn ja kehittymisen kannalta. Itsearvioinnin onnistumiseen vaikuttivat opettajien mielestä oppilaan ikä, ulkopuolisen palautteen saaminen, tottumus ja harjoittelu sekä käytetty materiaali. Merkittävimpinä haasteina opettajat kokivat oppilaiden iän vaikutuksen itsearvioinnin luotettavuuteen, oppilaiden yksilölliset erot sekä tarkoituksenmukaisten itsearviointikysymysten ja -materiaalien löytymisen. Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, ettei itsearvioinnin toteutuksessa välttämättä saavuteta sen taustalla olevia syvempiä tavoitteita. Opettajat suhtautuivat epäilevästi itsearvioinnin luotettavuuteen ja alakouluikäisten kykyyn arvioida itseään. Opettajan ja oppilaan roolit näyttäytyivät perinteisinä, ja opettaja oli edelleen se, joka määrittelee arvioinnin tavoitteet, kriteerit ja toteutustavat. Tutkimus tukee aiemmassakin tutkimuksessa esiin tuotuja huomioita itsearvioinnin pinnallisuudesta sekä käytäntöjen ja roolien ristiriitaisuudesta ja hitaasta muuttumisesta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahtikari, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-02T04:36:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-02T04:36:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59064", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ahtikari, Elina. 2018. Arvostelua vai oppimista? \u2013 Alakoulun englanninopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaan itsearvioinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 129 sivua + 1 liite. \nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 alakoulun englannin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaan itsearvioinnista ja kartoittaa itsearvioinnin k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. Oppilaan itsearviointia on pidetty jo pitk\u00e4\u00e4n keskeisen\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 arvioinnissa ja oppimisessa niin virallisissa tavoitteissa kuin kasvatustieteellisess\u00e4 tutkimuksessakin. Koska opettajien k\u00e4sitykset vaikuttavat voimakkaasti heid\u00e4n pedagogisiin valintoihinsa ja toimintaansa, on niiden tutkiminen olennaista. Tutkimukseni aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 opettajaa. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tuloksista selvisi, ett\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opetuksessaan oppilaan itsearviointia jonkin verran ja pit\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Itsearviointi n\u00e4htiin hy\u00f6dyllisen\u00e4 sek\u00e4 oppilaan oppimisen ett\u00e4 opettajan oman ty\u00f6n ja kehittymisen kannalta. Itsearvioinnin onnistumiseen vaikuttivat opettajien mielest\u00e4 oppilaan ik\u00e4, ulkopuolisen palautteen saaminen, tottumus ja harjoittelu sek\u00e4 k\u00e4ytetty materiaali. Merkitt\u00e4vimpin\u00e4 haasteina opettajat kokivat oppilaiden i\u00e4n vaikutuksen itsearvioinnin luotettavuuteen, oppilaiden yksil\u00f6lliset erot sek\u00e4 tarkoituksenmukaisten itsearviointikysymysten ja -materiaalien l\u00f6ytymisen. Tutkimuksen tuloksista on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4, ettei itsearvioinnin toteutuksessa v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 saavuteta sen taustalla olevia syvempi\u00e4 tavoitteita. Opettajat suhtautuivat ep\u00e4ilev\u00e4sti itsearvioinnin luotettavuuteen ja alakouluik\u00e4isten kykyyn arvioida itse\u00e4\u00e4n. Opettajan ja oppilaan roolit n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t perinteisin\u00e4, ja opettaja oli edelleen se, joka m\u00e4\u00e4rittelee arvioinnin tavoitteet, kriteerit ja toteutustavat. Tutkimus tukee aiemmassakin tutkimuksessa esiin tuotuja huomioita itsearvioinnin pinnallisuudesta sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen ja roolien ristiriitaisuudesta ja hitaasta muuttumisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-08-02T04:36:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-02T04:36:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "132", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitaidon itsearviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englanninopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808023702", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59064
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:27Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eb56dc88-4560-4950-be4e-8d5c09b95ccb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808023702.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahtikari, Elina Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista kielitaidon itsearviointi englanninopetus opettajien käsitykset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat opettajat opetus englannin kieli alakoulu kielitaito itsearviointi oppilasarviointi kielet käsitykset
title Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista
title_full Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista
title_fullStr Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista
title_full_unstemmed Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista
title_short Arviointia vai oppimista?
title_sort arviointia vai oppimista alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista
title_sub alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista
title_txtP Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista
topic kielitaidon itsearviointi englanninopetus opettajien käsitykset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat opettajat opetus englannin kieli alakoulu kielitaito itsearviointi oppilasarviointi kielet käsitykset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu englannin kieli englanninopetus itsearviointi kielet kielitaidon itsearviointi kielitaito käsitykset opettajat opettajien käsitykset opetus oppilaat oppilasarviointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59064 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808023702
work_keys_str_mv AT ahtikarielina arviointiavaioppimistaalakoulunenglanninopettajienkäsityksiäjakokemuksiaoppilaanit