Language specialists’ views on studies, work and professionalism

Työelämän muutokset suomalaisessa yhteiskunnassa ovat herättäneet keskustelun yliopistojen ja työelämän välisestä suhteesta. Maailman muuttuessa entistä globaalimmaksi ja digitaalisemmaksi uusia työtehtäviä ja työpaikkoja syntyy samalla kun vanhoja, jo vakiintuneita ammatteja poistuu. Yliopistot ova...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nisula, Paavo
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58794
_version_ 1826225732717641728
author Nisula, Paavo
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nisula, Paavo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nisula, Paavo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nisula, Paavo
datasource_str_mv jyx
description Työelämän muutokset suomalaisessa yhteiskunnassa ovat herättäneet keskustelun yliopistojen ja työelämän välisestä suhteesta. Maailman muuttuessa entistä globaalimmaksi ja digitaalisemmaksi uusia työtehtäviä ja työpaikkoja syntyy samalla kun vanhoja, jo vakiintuneita ammatteja poistuu. Yliopistot ovat pyrkineet vastaamaan yhteiskunnan ja työelämän odotuksiin lisäämällä työelämäorientaatiota opintosuunnitelmiinsa. Aihealuetta on kuitenkin tutkittu toistaiseksi vähän. Etenkin humanistisilta aloilta valmistuvien generalistien siirtymisestä opinnoista työelämään on olemassa vain rajallisesti tutkimustietoa. Jyväskylän yliopistosta valmistuvat kieliasiantuntijat kuuluvat tähän ryhmään, ja toistaiseksi tätä ryhmää ei ole tutkittu lainkaan. Tässä tutkielmassa on tavoitteena esitellä Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden englannin kielen kieliasiantuntijoiden näkemyksiä opinnoistaan, niiden valmistamisesta työelämään ja heidän käsityksestään ammattitaidosta yleensä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi toteutettiin syksyllä 2017 haastattelututkimus, jossa kahdeksan vuosina 2008-2009 opintonsa aloittanutta ja jo valmistunutta, työelämään siirtynyttä kieliasiantuntijaa haastateltiin edellä mainittujen teemojen osalta. Analyysissä pyrittiin tutkimaan sekä osallistujien ammatti-identiteetin rakentumista opinnoissa ja töissä, että kieliasiantuntijoiden työllistymiseen vaikuttavia tekijöitä sisällönanalyysin ja diskurssianalyysin menetelmillä. Identiteetti valittiin teoreettiseksi pohjakäsitteeksi sen monipuolisuuden vuoksi. Aineiston perusteella saatiin selville, että englannin kieli valittiin opiskeltavaksi pääaineeksi yleisesti persoonalliseen identiteettiin liittyvistä syistä: osallistujat kokivat olevansa hyviä kielessä, he olivat kiinnostuneet englanninkielisten maiden kulttuurista ja kieli nähtiin yleisesti hyödyllisenä opiskeltavana aineena. Sivuaineet sen sijaan valittiin ammatillisiin syihin nojaten: pääaineen, englannin kielen, merkitys oli vähäinen tulevaisuuden uran suunnittelussa. Kieliasiantuntijaidentiteetin ja mahdollisten työtehtävien kuvailu aiheutti myös vaikeuksia. Kieliasiantuntijaa ei myöskään pidetty ammattina: kaikki kieliasiantuntijat ovat yksilöitä, joilla on erilainen opiskelu- ja työtausta, ja tämän myötä erilaiset työelämätaidot.
first_indexed 2024-09-11T08:52:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nisula, Paavo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-29T09:10:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-29T09:10:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58794", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n muutokset suomalaisessa yhteiskunnassa ovat her\u00e4tt\u00e4neet keskustelun yliopistojen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n v\u00e4lisest\u00e4 suhteesta. Maailman muuttuessa entist\u00e4 globaalimmaksi ja digitaalisemmaksi uusia ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4 ja ty\u00f6paikkoja syntyy samalla kun vanhoja, jo vakiintuneita ammatteja poistuu. Yliopistot ovat pyrkineet vastaamaan yhteiskunnan ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n odotuksiin lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4orientaatiota opintosuunnitelmiinsa. Aihealuetta on kuitenkin tutkittu toistaiseksi v\u00e4h\u00e4n. Etenkin humanistisilta aloilta valmistuvien generalistien siirtymisest\u00e4 opinnoista ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n on olemassa vain rajallisesti tutkimustietoa. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta valmistuvat kieliasiantuntijat kuuluvat t\u00e4h\u00e4n ryhm\u00e4\u00e4n, ja toistaiseksi t\u00e4t\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4 ei ole tutkittu lainkaan.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa on tavoitteena esitell\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta valmistuneiden englannin kielen kieliasiantuntijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 opinnoistaan, niiden valmistamisesta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja heid\u00e4n k\u00e4sityksest\u00e4\u00e4n ammattitaidosta yleens\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tavoitteen saavuttamiseksi toteutettiin syksyll\u00e4 2017 haastattelututkimus, jossa kahdeksan vuosina 2008-2009 opintonsa aloittanutta ja jo valmistunutta, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtynytt\u00e4 kieliasiantuntijaa haastateltiin edell\u00e4 mainittujen teemojen osalta. Analyysiss\u00e4 pyrittiin tutkimaan sek\u00e4 osallistujien ammatti-identiteetin rakentumista opinnoissa ja t\u00f6iss\u00e4, ett\u00e4 kieliasiantuntijoiden ty\u00f6llistymiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja diskurssianalyysin menetelmill\u00e4. Identiteetti valittiin teoreettiseksi pohjak\u00e4sitteeksi sen monipuolisuuden vuoksi. \n\nAineiston perusteella saatiin selville, ett\u00e4 englannin kieli valittiin opiskeltavaksi p\u00e4\u00e4aineeksi yleisesti persoonalliseen identiteettiin liittyvist\u00e4 syist\u00e4: osallistujat kokivat olevansa hyvi\u00e4 kieless\u00e4, he olivat kiinnostuneet englanninkielisten maiden kulttuurista ja kieli n\u00e4htiin yleisesti hy\u00f6dyllisen\u00e4 opiskeltavana aineena. Sivuaineet sen sijaan valittiin ammatillisiin syihin nojaten: p\u00e4\u00e4aineen, englannin kielen, merkitys oli v\u00e4h\u00e4inen tulevaisuuden uran suunnittelussa. Kieliasiantuntijaidentiteetin ja mahdollisten ty\u00f6teht\u00e4vien kuvailu aiheutti my\u00f6s vaikeuksia. Kieliasiantuntijaa ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n pidetty ammattina: kaikki kieliasiantuntijat ovat yksil\u00f6it\u00e4, joilla on erilainen opiskelu- ja ty\u00f6tausta, ja t\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 erilaiset ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taidot.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-29T09:10:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-29T09:10:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "higher education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "working life", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "professional identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Language specialists\u2019 views on studies, work and professionalism", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806293420", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professional identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "working life", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professional skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "specialists (experts)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58794
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd0a9770-f720-446f-b8f1-01ccdcb50848\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806293420.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nisula, Paavo Language specialists’ views on studies, work and professionalism higher education English working life professional identity Englannin kieli 301 ammatti-identiteetti englannin kieli työelämä ammattitaito kielet asiantuntijat English language professional skills languages specialists (experts)
title Language specialists’ views on studies, work and professionalism
title_full Language specialists’ views on studies, work and professionalism
title_fullStr Language specialists’ views on studies, work and professionalism Language specialists’ views on studies, work and professionalism
title_full_unstemmed Language specialists’ views on studies, work and professionalism Language specialists’ views on studies, work and professionalism
title_short Language specialists’ views on studies, work and professionalism
title_sort language specialists views on studies work and professionalism
title_txtP Language specialists’ views on studies, work and professionalism
topic higher education English working life professional identity Englannin kieli 301 ammatti-identiteetti englannin kieli työelämä ammattitaito kielet asiantuntijat English language professional skills languages specialists (experts)
topic_facet 301 Englannin kieli English English language ammatti-identiteetti ammattitaito asiantuntijat englannin kieli higher education kielet languages professional identity professional skills specialists (experts) työelämä working life
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58794 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806293420
work_keys_str_mv AT nisulapaavo languagespecialistsviewsonstudiesworkandprofessionalism